Noi cerinţe fiscale pentru firme
• declaraţia 101 a fost modificată, ANAF publicând recent noul formular care se va utiliza chiar din acest an pentru declararea impozitului pe profit • Declaraţia 100 privind obligaţiile de plată la bugetul de stat a suferit câteva modificări • noile formulare 100 şi 101 se regăsesc în Ordinul ANAF nr. 70/2012 • din formularul 101 s-au eliminat secţiunile referitoare la impozitul minim, în timp ce anumiţi indicatori din conţinutul secţiunii B “Date privind impozitul pe profit” au fost actualizaţi • noul model al formularului 101 se va utiliza începând cu declararea obligaţiilor anuale aferente anului fiscal 2011, cu termen de raportare în 2012
Camera de Comerţ şi Industrie consideră că modificările la formularul 101 au fost necesare în condiţiile în care, prin OG nr. 30/2011, începând cu anul 2012, a fost reglementat un nou sistem de stabilire şi plată a impozitului pe profit, datorat în cursul anului. Astfel, în cursul anului, plătitorii de impozit pe profit au obligaţia declarării şi plăţii impozitului pe profit trimestrial, pentru trimestrele I – III, iar definitivarea impozitului pe profit anual, se efectuează până la termenul de depunere a declaraţiei privind impozitul pe profit.
De la această prevedere fac excepţie: contribuabilii care aplică sistemul plăţilor anticipate (societăţi comerciale bancare – persoane juridice române şi sucursalele din România ale băncilor – persoane juridice străine); contribuabilii care obţin venituri majoritare din cultura cerealelor şi a plantelor tehnice, pomicultură şi viticultură; organizaţiile nonprofit.
Declaraţia anuală de profit pentru 2011 se va depune la un nou termen
OG nr. 2/2012, publicată în Monitorul Oficial nr. 71, din 30 ianuarie, modifică termenul până la care se va declara impozitul pe profit pentru anul 2011. Astfel, art. II din acest act normativ stabileşte că declaraţia anuală de impozit pe profit pentru anul 2011 se depune de toţi contribuabilii, la organul fiscal competent, până la data de 25 martie 2012, cu excepţia organizaţiilor nonprofit şi contribuabililor care obţin venituri majoritare din cultura cerealelor şi a plantelor tehnice, pomicultură şi viticultură (aceştia au obligaţia depunerii Declaraţiei de impozit pe profit pentru anul 2011 până la data de 25 februarie 2012). Vechiul termen pentru declararea şi plata impozitului pe profitul din anul fiscal 2011 era 25 aprilie 2012.
Modificarea datei pentru declararea impozitului pe profitul de anul trecut este una surprinzătoare, în condiţiile în care în luna septembrie, prin OG 30/2011, Guvernul a modificat Codul fiscal şi a stabilit tot termenul de 25 martie 2012 pentru declararea impozitului pe profit, însă numai începând cu anul fiscal 2012, pentru care declaraţia anuală de impozit pe venit se depune în 2013. Practic, OG 30/2011 prevedea că impozitul pe profit pentru anul fiscal 2011 se va declara conform vechilor reguli, adică până la 25 aprilie 2012. Totuşi, prin OG nr. 2/2012, Guvernul a revenit asupra prevederilor din OG nr. 30/2011 şi a stabilit că şi impozitul pentru profitul din 2011 se va declara şi se va plăti tot până la 25 martie 2012.
Precizări privind declararea şi plata impozitului pe profit pentru anul fiscal 2011
Contribuabilii care definitivează până la 25 februarie închiderea exerciţiului financiar nu selectează în Declaraţia 100 pentru trimestrul IV 2011 obligaţia „Impozit pe profit datorat de persoane juridice române, altele decât cele de la pct.1” (pct. 2 din Nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat). Aceşti contribuabili trebuie să depună declaraţia anuală de impozit pe profit (Formular 101), fără a depune formularul 100 pentru impozitul pe profit pentru trimestrul IV al anului de raportare şi vor plăti impozitul pe profit aferent anului fiscal încheiat, până la 25 februarie 2012 inclusiv.
În acelaşi timp, contribuabilii care declară până la 25 ianuarie 2012 prin formularul 100 „Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat” şi plătesc o sumă egală cu impozitul pe profit calculat şi evidenţiat pentru trimestrul III 2011 trebuie să depună declaraţia anuală de impozit pe profit (formular 101) şi să facă plata finală a impozitului pe profit aferent anului fiscal încheiat, până la 25 martie 2012 inclusiv.
Prevederile menţionate se referă la acei contribuabilii, alţii decât societăţile comerciale bancare, persoane juridice române şi sucursalele din România ale băncilor, persoane juridice străine.
Organizaţiile nonprofit au obligaţia de a declara şi plăti impozitul pe profit aferent anului fiscal 2011, până la 25 februarie 2012 inclusiv
Acelaşi termen pentru declararea şi plata impozitului pe profit aferent anului fiscal 2011 este valabil şi pentru contribuabilii care obţin venituri majoritar din cultura cerealelor şi a plantelor tehnice, pomicultură şi viticultură. Determinarea profitului impozabil şi a impozitului pe profit se efectuează în conformitate cu prevederile Titlului II «Impozitul pe profit» luând în calcul veniturile şi cheltuielile înregistrate în anul 2011, conform legislaţiei în vigoare până la 31 decembrie 2011.
De asemenea, CCI Vâlcea aminteşte că nu se completează şi nu se depune declaraţia anuală de impozit pe profit pentru impozitul pe profit datorat de către contribuabilii persoane juridice străine şi persoane fizice nerezidente care desfăşoară activitate în România într-o asociere fără personalitate juridică şi persoanele fizice rezidente asociate cu persoane juridice române, pentru veniturile realizate atât în România cât şi în străinătate din asocieri fără personalitate juridică.
În plus, Ordinul ANAF nr. 70/2012 a modificat şi Nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat, anexa la formularul 100 “Declaraţie privind obligaţiile de plata la bugetul de stat“. Acesta a fost completat prin introducerea a două creanţe fiscale: impozit pe veniturile din arendă – poziţia nr. 12 care se declară şi se plăteşte lunar, până la 25 inclusiv a lunii următoare plăţii venitului; contribuţia trimestrială datorată pentru medicamentele suportate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi din bugetul Ministerului Sănătăţii – poziţia nr. 63 care se declară şi se plăteşte până la 25 a celei de-a doua luni următoare încheierii trimestrului pentru care se datorează contribuţia.
Mai mult, din Nomenclator au fost eliminate câmpurile referitoare la impozitul pe veniturile obţinute din vânzarea bunurilor în regim de consignaţie, impozit pe veniturile din activităţi desfăşurate în baza contractelor de comision sau mandat comercial, acestea fiind regăsite de acum la poziţia impozit pe veniturile desfăşurate în baza contractelor/convenţiilor civile încheiate potrivit Codului Civil.
Potrivit Ordinului nr. 70/2012, noul formular 100 se va utiliza pentru declararea obligaţiilor de plată aferente anului fiscal 2012. Totuşi, în cazul producătorilor de medicamente care datorează contribuţie trimestrială, pentru declararea acestei contribuţii, formularul 100 se va utiliza începând cu declararea obligaţiilor aferente trimestrului IV 2011. Noul formular pentru declaraţia 100 este necesar ca urmare a modificărilor regimului fiscal al veniturilor din arendare, aduse prin OUG nr.125/201, începând cu 1 ianuarie 2012. Astfel, impozitul pe venitul din arendă se stabileşte prin reţinere la sursă de către plătitorul de venit (arendator), impozitul fiind final. Arendatorul poate opta pentru determinarea venitului net în sistem real, caz în care impozitul se stabileşte de către organul fiscal.
Totodată, prin acest act normativ au fost corelate dispoziţiile art.52 din Codul fiscal cu dispoziţiile noului Cod Civil. La art.52 din Codul fiscal, au fost eliminate categoriile de venituri evidenţiate distinct şi care, în prezent, se includ în categoria veniturilor desfăşurate în baza contractelor/convenţiilor civile încheiate potrivit Codului civil (venituri din vânzarea bunurilor în regim de consignaţie, venituri din activităţi desfăşurate în baza contractelor comision sau mandat comercial).
Reprezentanţii Camerei ne-au explicat şi că modificările la formularul 100 au fost impuse şi de faptul că, începând cu data de 1 octombrie 2011, prin OUG nr.77/2011, deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor sau reprezentanţii legali ai acestora au fost obligaţi să plătească trimestrial, pentru medicamentele gratuite şi compensate pe care le desfac pe piaţa autohtonă, o anumită contribuţie prin care să asigure finanţarea sistemului public de Sănătate. Mai exact aceste sume sunt folosite pentru medicamente incluse în programele naţionale de sănătate, pentru medicamentele cu sau fără contribuţie personală şi pentru servicii medicale. Această contribuţie trimestrială trebuie plătită de producătorii de medicamente este asimilată obligaţiei fiscale şi este administrată de către ANAF. Ea se virează trimestrial până la data de 25 a celei de-a doua luni următoare încheierii trimestrului pentru care se datorează contribuţia.