Detaliile tehnice
Noul Tratat fiscal este intenţionat să evite cheltuielile şi pierderile bugetare inutile care pot dezechilibra stabilitatea economică aducând deficite imposibil de echilibrat. În fapt, deficitul bugetar efectiv este format din două componente. Prima este o componentă structurală (cheltuieli şi venituri bugetare „permanente”, care nu variază în funcţie de faza ciclului economic), iar cea de-a doua este componenta ciclică (cheltuieli şi venituri bugetare a căror evoluţie este corelată cu creşterea/stagnarea/declinul economiei naţionale, precum veniturile din TVA, impozitele pe profit sau cheltuielile cu ajutoarele pentru şomaj). Suma acestor două componente duce în final la ceea ce se cheamă deficit bugetar efectiv. Conform Tratatului, deficitul bugetar efectiv trebuie sa fie de maxim 3% din PIB-ul naţional, în timp ce deficitul structural are o pondere de maxim 0,5%. Pe termen lung, adică la nivelul PIB-ului potenţial, componenta ciclică este zero, ceea ce conduce la identitatea deficit bugetar efectiv egal deficit bugetar structural.
Statisticile oficiale arată că până la sfârşitul anului 2009, deficitul structural a fost considerabil peste cel efectiv. De ce? Prin surplusul generat de componenta ciclică a deficitului bugetar (încasări bugetare crescute din perioada de expansiune) s-au efectuat cheltuieli cu caracter permanent (precum creşterile de 50% ale pensiilor şi salariilor bugetare), care au impus apoi, odată cu adâncirea recesiunii (scădere economică de aproximativ 10 procente în anii 2009 şi 2010) măsurile care să reducă aceste cheltuieli.