Două albume care onorează pictura românească de azi
Soleil de l’Est, „Prezenţe ale picturii româneşti contemporane în Franţa, între 2009-2012”. Apărut sub egida Institutului Cultural Român (director, Lilian Zamfiroiu) în condiţii grafice deosebite, albumul cuprinde lucrări ale pictorilor români care au beneficiat în ultimii patru ani de sejururi lunare de creaţie în Hexagon (pe malul Loarei şi pe ţărmul Mediteranei) prin invitaţia şi suportul financiar al Asociaţiei Culturale Internaţionale Soarele Estului, iniţiată şi condusă de mai mulţi ani de către românii Mariana şi Mihai Gavaza. Albumul se deschide cu o substanţială prezentare a Asociaţiei patronatoare, semnată de preşedintele ei, Mihai Gavaza, şi un succint studiu semnat de pictorul timişorean Ciprian Radovan. Fiecărui artist îi sunt rezervate câteva pagini cuprinzând picturi (realizate, de regulă, în timpul taberei) însoţite de câte un articol aparţinând unor critici de artă. Fiind imposibil de relatat cuprinsul celor 270 de pagini, voi nota totuşi numele artiştilor, odată cu un gând de laudă meritată: Levente Albert, Jan Albu, Ion Atanasiu Delamare, Dorin Baba, Cornel Bârsan, Călin Beloescu, Dimitry Brodetski, Viorel Chira, Mariana Cinteanu, Cristina Ciobanu, Dan Cioca, Bogdana Contraş, Gelu Costea, Rodica Costianu, Daniel Crăciun, Horea Cucerzan, Gabriela Culic, Aurel Dan, Vasilii Diviza, Cornel Drăgan-Târgovişte, Suzana Fântânariu, Andreea Foanene, Cosmin Frunteş, Nicolae Găgeanu, Mihai Gavril, Daniela Grapă, Ion Grigore, Carmen Groza, Nicolae Groza, Dan Hatmanu, Mirela Iordache, Nicolae G. Iorga, Irina Irimescu, Robert Koteles, Lucian Liciu, Mihaela Modalca, Costin Neamţu, Romul Nuţiu, Christian Paraschiv, Filip Petcu, Vasile Pop Negreşteanu, Ciprian Radovan, Cristian Sida, Vasile Tolan, Angela Tomaselli, Corneliu Vasilescu, Petre Velicu, Teodor Vescu, Sergiu Zancu, Daniel Zbârcea. Albumul mai cuprinde, într-o secţiune finală, texte şi imagini de la expoziţiile organizate în Franţa cu aceste lucrări, precum şi fotografii ale artiştilor la lucru şi în timpul liber.
Doina Botez, Il corpo dell’immagine”. Prestigioasa editură de artă plastică SKIRA îi consacră marii noastre pictoriţe Doina Botez un album, cuprinzând opere realizate între anii 1989-2013; adică din anul stabilirii sale în Italia (la Roma) până în prezent. Este o secţiune verticală a unei vârste artistice palpitând în focul mistuitor al culorii. Toate nuanţele de roşu se combină cu evantaiul păunului, iar imaginea prinde – din ce în ce mai expresiv şi multiplicat în zeci de oglinzi – corp de femeie. Deloc serafic, îndelung fabulos, o metamorfoză exotică decantează imaginea acestei femei în iluzii, himere, solitudini, cortegii dionisiace (alături de pocale şi flautişti, de satiri şi măşti) dansatoare de fadou şi bacante urzind capcane, urcând-o până în oglinda fântânii lui Narcis. (Cele două tablouri aparent diferite ca subiect – „Pe Aventino” şi „Toamnă” – (natură moartă cu fructe) – nu fac decât să întărească aceeaşi regulă a culorii: ambele se scaldă într-un amurg însângerat). Un reputat critic de artă, Flaminio Gualdoni, girează această panoramă explozivă printr-un pertinent studiu analitic, din care nu lipsesc referiri şi comparaţii de valoare ce duc la Francesco Arcangeli, Kandinsky, Bacon, André Masson, Picasso – ca de la egal la egal.