Completări ale Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal


Mai multe modificări ale normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal au fost avizate recent, aducând o serie de clarificări în aplicarea reglementărilor Codu­lui Fiscal în ceea ce priveşte impozitul pe profit, impozitul pe venit, TVA, accize, impo­zite şi taxe locale, contribuţii sociale obli­ga­torii.

Comunicatul oficial emis de Executiv anunţă şi că în ceea ce priveşte impozitul pe venit, Hotărârea adoptată de Guvern cu­prinde, între altele, reglementări privind: Exem­plificarea unor forme de sprijin acor­date în agricultură, din bugetul de stat şi din fonduri externe nerambursabile, care cons­tituie venituri neimpozabile pentru per­soa­nele fizice;Clarificarea neimpozitării veni­tu­rilor obţinute din valorificarea bunurilor mo­bile din patrimoniul personal, prin centrele de colectare, care fac obiectul Programelor naţionale finanţate din bugetul de stat sau alte fonduri publice. Veniturile obţinute din va­lorificarea deşeurilor altele decât cele care fac obiectul Programelor naţionale finan­ţate din bugetul de stat sau alte fonduri pu­blice, prin centrele de colectare a deşeu­rilor de metal, hârtie, sticlă şi altele ase­me­nea sunt venituri impozabile şi se înca­drea­ză în categoria “venituri din alte surse”. Impo­zitul se calculează prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut, impozitul fiind final; Clarificarea, în cazul veniturilor din salarii, a prevederilor privind includerea în chel­tuielile de delegare şi detaşare a celor acor­date pentru transport, cazare şi a indem­nizaţiei corespunzătoare, în condiţiile pre­văzute de lege sau în contractul de muncă aplicabil; Clarificarea impozitării ca venituri din alte surse a următoarelor: ve­ni­turi din valorificarea deşeurilor prin centrele de colectare a deşeurilor de metal, hârtie, sticlă şi altele asemenea, alte decât bu­nu­rile mobile care fac obiectul Programelor naţionale finanţate din bugetul de stat sau alte fonduri publice; sume rămase dispo­ni­bile după acoperirea cheltuielilor din fondul de conservare şi regenerare a pădurilor şi a căror restituire a fost solicitată de pro­prie­tarii de păduri persoane fizice, potrivit Legii nr.46/2008 privind Codul silvic, cu modifi­că­rile şi completările ulterioare.

În ceea ce priveşte TVA, normele meto­do­logice aduc unele clarificări între care şi cele referitoare la: Extinderea categoriei per­s­oanelor impozabile care pot constitui un grup fiscal din punct de vedere al TVA. Astfel, grupul va putea fi constituit din per­soane impozabile care sunt administrate de către acelaşi organ fiscal competent, faţă de prevederile precedente care permiteau numai marilor contribuabili să constituie un grup fiscal unic. Persoanele care formează un grup fiscal unic pot depune un decont de TVA centralizat prin reprezentantul desem­nat, nefiind necesară depu­nerea decontului de fiecare membru al grupului fiscal.

În domeniul accizelor, cele mai impor­tante modificări vizează:Stabilirea cuantu­mu­lui aferent capitalului social minim subscris şi vărsat pentru antrepozitele fis­cale de producţie; Stabilirea cuantumului afe­rent garanţiei minime pentru antrepo­zi­tele fiscale de producţie; Stabilirea proce­du­rii care trebuie îndeplinită de operatorii eco­nomici în vederea restituirii accizelor pentru produsele accizabile eliberate pentru con­sum în România şi ulterior exportate; Intro­ducerea posibilităţii autorizării tancurilor plu­titoare/barjelor în limita celor 8 antrepozite fiscale de depozitare aparţinând antrepo­zi­ta­rilor fiscali autorizaţi pentru producţia de produse energetice, în scopul fluidizării ope­ra­ţiunilor de alimentare cu combustibil a na­velor; Revizuirea scutirii de la plata acci­ze­lor pentru alcoolul etilic şi produsele alcoo­lice denaturate şi utilizate pentru fabricarea de produse care nu sunt destinate con­su­mului uman.

În privinţa impozitelor şi taxelor locale: S-a detaliat şi exemplificat modul de sta­bilire a cotelor de impozitare, respectiv a co­te­lor cuprinse între 10% – 20% şi 30% – 40%, în cazul clădirilor aparţinând persoa­ne­lor juridice la care nu s-a efectuat ree­va­luarea; Au fost enumerate clădirile cu des­ti­naţie turistică în vederea impozitării şi au fost făcute precizări privind modul de de­cla­rare a clădirilor cu destinaţie turistică, care nu funcţionează într-un an fiscal. Mai exact, contribuabilii care deţin clădiri cu destinaţie turistică sunt obligaţi să depună o declaraţie în acest sens până la data de 31 ianuarie a anului fiscal; S-a explicat modul de calcul al taxei hoteliere, astfel că, în cazul în care autorităţile locale optează pentru instituirea acesteia, cota de 1% să se aplice la valoa­rea totală a cazării/tarifului de cazare pentru fiecare zi de sejur a turistului, valoare care nu include T.V.A .

În ceea ce priveşte contribuţiile sociale obligatorii, noile reglementări menţionează că: Veniturile care compun baza de calcul a contribuţiilor sociale s-au detaliat şi s-au adaptat la terminologia actuală; de exem­plu, în categoria administratorilor societă­ţilor comerciale se includ: administratorii, mem­brii consiliului de administraţie, ai con­siliului de supraveghere şi ai comitetului consultativ, precum şi reprezentanţii statului sau reprezentanţii membrilor consiliului de administraţie fie în adunarea generală a acţionarilor, fie în consiliul de administraţie, după caz; S-au enumerat toate veniturile excep­tate de la plata contribuţiei datorată de angajat/angajator, pentru a oferi o ima­gi­ne mai clară contribuabilului asupra veni­tu­rilor care nu se cuprind în baza de calcul.