„Bacalaureatul trebuie diferenţiat”

Procentul de promovabilitate sub 50% înregistrat în judeţul Vâlcea urmare a celor două sesiuni ale examenului de Bacalaureat este cauzat, într-o măsură însemnată, de slaba pregătire a elevilor de la specializările tehnologice. „În România, Bacalaureatul ar trebui diferenţiat pe cele trei filiere: tehnologic, vocaţional şi teoretic. Fiecare dintre cele trei tipuri să se adreseze unui traseu universitar. În felul acesta s-ar crea o corelare a cererii universităţilor cu oferta liceală. Astfel, elevul care susţine Bacalaureatul vocaţional poate să meargă şi spre o facultate exactă doar dacă susţine un examen prin care să facă dovada că are cunoştinţe din zona ştiinţelor”, declară Remus Grigorescu, inspector şcolar adjunct.
Elevii trebuie îndreptaţi şi spre zona tehnologică
În acelaşi context, inspectorul Grigorescu a participat nu cu mult timp în urmă la o conferinţă internaţională care a vizat corelarea ofertei educaţionale cu cererea forţei de muncă din România pentru învăţământul tehnic şi profesional. „A fost o întâlnire extrem de interesantă pentru că s-a pus accentul pe modul în care tinerii din învăţământul profesional sunt adaptaţi la actualele realităţi economice. S-a ridicat problema orelor de atelier, pentru că s-a tot vorbit de faptul că elevii nu se mai îndreaptă spre zona tehnologică. Şi se întâmplă aşa pentru că la nivel gimnazial s-au eliminat orele de educaţie tehnologică şi nu se trezeşte interesul copiilor spre aşa ceva”, afirmă Remus Grigorescu. În cadrul conferinţei de la Bucureşti, inspectorul vâlcean a ridicat problema legată de şcolile postliceale. „Va trebui găsită o metodă mai rapidă de autorizare a unor şcoli postliceale în zona tehnică, deoarece, la momentul actual, la nivel naţional avem aproximativ 130 de mii de absolvenţi care nu au o diplomă care să le certifice competenţele”, a mai spus Grigorescu.
Subiectele din acest an au fost dificile
Revenind la examenul de Bacalaureat, inspectorul Grigorescu a insistat asupra necesităţii unui examen diferenţiat. „Este clar că pe-un profesor de la o clasă tehnologică cu o oră de matematică pe săptămână nu poţi să îl tragi la răspundere pentru rezultatele elevilor săi, pentru că subiectele de anul acesta, de exemplu, au fost făcute pentru nivelul unor clase care au mult mai multe ore de matematică pe săptămână. Situaţia nu este deloc comparabilă pentru elevii cu o oră de matematică pe săptămână faţă de cei cu 4 – 5 ore”, a conchis Grigorescu.