„Bacalaureatul trebuie diferenţiat”


grigorescu-8• afirmă inspectorul şcolar adjunct Remus Grigorescu

Procentul de promovabilitate sub 50% înregistrat în judeţul Vâlcea ur­mare a celor două sesiuni ale exa­menului de Bacalaureat este cauzat, într-o măsură însemnată, de slaba pregătire a elevilor de la specializările tehnologice. „În România, Bacalaurea­tul ar trebui diferenţiat pe cele trei fi­liere: tehnologic, vocaţional şi teoretic. Fiecare dintre cele trei tipuri să se adre­seze unui traseu universitar. În felul acesta s-ar crea o corelare a cererii universităţilor cu oferta liceală. Ast­fel, elevul care susţine Bacalaurea­tul vocaţional poate să meargă şi spre o facultate exactă doar dacă susţine un examen prin care să facă dovada că are cunoştinţe din zona ştiinţelor”, declară Remus Grigorescu, inspector şcolar adjunct.

Elevii trebuie îndreptaţi şi spre zona tehnologică

În acelaşi context, inspectorul Grigorescu a participat nu cu mult timp în urmă la o conferinţă internaţională care a vizat corelarea ofertei educaţio­nale cu cererea forţei de muncă din România pentru învăţământul tehnic şi profesional. „A fost o întâlnire extrem de interesantă pentru că s-a pus accentul pe modul în care tinerii din învăţământul profesional sunt adaptaţi la actualele realităţi economice.  S-a  ridicat problema orelor de atelier, pentru că s-a tot vorbit de faptul că elevii nu se mai îndreaptă spre zona tehnologică. Şi se întâmplă aşa pentru că la nivel gimnazial s-au eliminat orele de educaţie tehnologică şi nu se trezeşte interesul copiilor spre aşa ceva”, afirmă Remus Grigorescu. În ca­drul conferinţei de la Bucureşti, inspectorul vâlcean a ridicat problema legată de şcolile postliceale. „Va trebui găsită o metodă mai rapidă de autori­zare a unor şcoli postliceale în zona teh­nică, deoarece, la momentul ac­tual, la nivel naţional avem aproximativ 130 de mii de absolvenţi care nu au o diplomă care să le certifice compe­tenţele”, a mai spus Grigorescu.

Subiectele din acest an au fost dificile

Revenind la examenul de Bacalaureat, inspectorul Grigorescu a insistat asupra necesităţii unui examen diferenţiat. „Este clar că pe-un profesor de la o clasă tehnologică cu o oră de matematică pe săptămână nu poţi să îl tragi la răspundere pentru rezultatele elevilor săi, pentru că subiectele de anul acesta, de exemplu, au fost făcute pentru nivelul unor clase care au mult mai multe ore de matematică pe săptămână. Situaţia nu este deloc comparabilă pentru elevii cu o oră de matematică pe săptămână faţă de cei cu 4 – 5 ore”, a conchis Grigorescu.