Se fac „stocuri” de noi… promisiuni
• în locul depozitelor de produse agricole
Pentru a ajuta agricultorii să nu-şi mai vândă cerealele direct de pe câmp din cauza lipsei spaţiilor de depozitare, Guvernul luase decizia în vara anului 2009 să promoveze ceea ce a numit la vremea aceea „Primul siloz”. O idee valoroasă care ar fi dat posibilitatea fermierilor ca, în schimbul stocării, să primească certificate de depozit care le permitea să obţină de la instituţiile bancare împrumuturi garantate de stat.
Dacă s-ar pune în funcţiune acest mecanism, fermierii nu ar mai da din colţ în colţ la începutul fiecărui ciclu de producţie când se simte cel mai acut lipsa banilor necesari pentru înfiinţarea noilor culturi.
Ţinta programului era una corectă şi necesară care ar fi permis preluarea presiunii pe cererea din piaţă în anii cu producţie cerealieră excedentară şi o valorificare mai bună în perioadele conjuncturale, aşa cum a fost anul 2010, când preţul grâului a urcat vertiginos, până la dublarea acestuia.
Avantajele însilozării sunt evidente şi pentru procesatorii din panificaţie care nu ar mai fi obligaţi să achiziţioneze cantităţi mari de grâu pentru a le ajunge de la o campanie la alta.
Criza spaţiilor de depozitare este cronică nu numai pentru produsele cerealiere. Prin aceleaşi mari greutăţi trec şi producătorii de legume şi fructe care anual se văd obligaţi să vândă rapid ceea ce au recoltat pentru a reduce pierderile de produse.
Sigur, probleme dificile crează şi dispersia mare a proprietarilor de terenuri agricole care se încăpăţânează să intre în asociere. În ţara noastră, de exemplu, există 4,2 milioane ferme şi doar 106 asociaţii de producători, iar dintre acestea numai 16 au primit bani de la UE pentru investiţii în depozitarea produselor. Lipsit de o destinaţie autorizată şi pe deplin viabilă, programul „Primul siloz” nu a depăşit faza declaraţiilor triumfaliste sau a bunelor intenţii. El, programul, s-a născut deja mort. La ora actuală, 69% dintre fermierii români nu au capacităţi de depozitare. Din aceste motive, sunt nevoiţi să se lase pe mâna speculanţilor, singurii câştigători pe drumul dintre lan sau grădină şi taraba din piaţă.
Gravitatea crizei spaţiilor de depozitare devine şi mai acută atunci când apar discrepanţe între cerere şi ofertă, când preţurile provoacă reacţii în lanţ şi escaladează orice cote ale puterii de cumpărare a populaţiei. În faţa avertismentelor date de Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Alimentaţie şi Agricultură (FAO) la începutul acestui an cu privire la necesitatea introducerii unor măsuri protecţioniste pentru asigurarea aprovizionării cu produse a populaţiei fiecărui stat şi amortizarea iminentelor efecte ale unei crize alimentare mondiale, guvernele multor ţări au început deja să aplice politicile de creştere a rezervelor de alimente. Normal, le dă mâna pentru că au spaţii de depozitare. La noi, reacţia guvernului s-a rezumat doar la resuscitarea programului din 2009 şi reactivarea lui sub sloganul „Primul siloz 2”.
Punerea din nou pe tapet a problemei stocărilor are, însă, şi de această dată în vedere doar cerealele, iar ţinta programului guvernamental, cum fără echivoc s-a exprimat primul ministru Emil Boc, nu este crearea rezervelor de consum, ci fiscalizarea producţiei agricole. Or, cu astfel de „obiective prioritare” este greu de crezut că Programul „Primul siloz 2” va reuşi să penetreze până jos la nivelul micilor fermieri care vor rămâne în continuare în afara operaţionalizării Fondului de Garantare a Creditului Rural şi vor fi obligaţi să vândă cerealele iarăşi imediat după recoltare când preţurile nu sunt formate de cerere-ofertă.
Cât priveşte asigurarea spaţiilor de depozitare frigorifică a legumelor şi fructelor, situaţia este mult mai delicată şi despre acestea vom vorbi cu alt prilej.