Să ne bucurăm la Sărbătoarea Naşterii Domnului Iisus Hristos!
Sărbătorile de iarnă, în general, dar în mod deosebit Crăciunul şi Boboteaza, în afară de înţelesul lor tradiţional-popular, care din an în an aduc bucurii în viaţa copiilor, în căminele celor bine credincioşi şi peste întreaga natură, revărsând un sentiment de armonie universală şi de înălţare către cele înalte (Luca 2, 14) au, în primul rând, o importanţă profund religioasă şi istorică, marcând un început de eră nouă în viaţa popoarelor şi a lumii, luminate de învăţătura Evangheliei şi a trăirii creştine.
De aceea, raportate la venirea în lume a Domnului Iisus Hristos şi la botezul Său în apele Iordanului, aceste evenimente poartă în acelaşi timp denumirea de sărbătorile Naşterii şi, respectiv, ale Arătării Domnului (Teofania).
După învăţătura noastră ortodoxă şi după tradiţia milenară românească, care păstrează cu sfinţenie în Cartea Sfântă, la strana milenară a Bisericii străbune şi în filele vechilor cazanii, naşterea trupească a Domnului Iisus Hristos din Sfânta fecioară Maria, marchează piatra de hotar în istoria lumii şi, în sens spiritual, acest eveniment, această taină, se repetă în fiecare an în viaţa lumii, iar celor care cred că Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu li se dă din plinătatea Lui har peste har şi puterea ca să se facă fii ai lui Dumnezeu (Ioan 1, 12-16).
Având în vedere importanţa actului istoric în sine, în sfintele Evanghelii ni se dezvăluie anumite date şi indicaţii orientative, de timp şi de spaţiu, cu privire la Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos – Mesia Cel mult aşteptat: domnia împăratului roman Augustus, proconsulatul lui Quirinius în Siria, timpul de pace în imperiu, recensământul populaţiei din acel timp (Luca 2, 1-3); steaua magilor, uciderea pruncilor, moartea lui Irod cel mare la 754 (de la fondarea Romei) etc. (Evanghelia după Matei, cap. 2).
În timpul acestui recensământ din Imperiul Roman, care se spune că a avut loc pe la 748 de la fondarea Romei, s-a suit şi Iosif din Galileea, din cetatea Nazaret, în Iudeea, în cetatea lui David, care se numeşte Betleem, pentru că el era din casa şi din neamul lui David, ca să se înscrie (la recensământ) împreună cu Maria, cea logodită cu el, care era însărcinată (Matei 1, 18-25; Luca 2, 5). Dar pe când erau ei acolo, s-au împlinit zilele ca ea să nască. Şi a născut pe Fiul său Cel Unul-Născut, şi L-a înfăşat şi L-a culcat în iesle, căci nu mai era loc pentru ei în casa de oaspeţi. „Iar în ţinutul acela erau păstori, stând pe câmp şi făcând de strajă noaptea împrejurul turmei lor. Şi iată, îngerul Domnului a stat lângă el şi slava Domnului a strălucit împrejurul lor, şi ei s-au înfricoşat cu frică mare. Dar îngerul le-a zis: Nu vă temeţi, căci, iată, vă binevestesc vouă bucurie mare, care va fi pentru tot poporul – azi vi S-a născut Mântuitor, care este Hristos Domnul, în cetatea lui David (Betleem). Şi acesta va fi semnul – Veţi găsi un prunc înfăşat, culcat în iesle. Şi deodată s-a văzut, împreună cu îngerul, mulţime de oaste cerească, lăudând pe Dumnezeu şi zicând – Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, între oameni bunăvoire. Iar după ce îngerii au plecat de la ei, la cer, păstorii vorbeau unii către alţii – Să mergem dar până la Betleem, să vedem cuvântul acesta ce s-a făcut şi pe care Domnul ni l-a făcut cunoscut. Şi grăbindu-se, au venit şi au aflat pe Maria şi pe Iosif, şi pe Pruncul Iisus culcat în iesle. Şi văzându-L, au vestit cuvântul grăit lor despre acest Copil. Şi toţi câţi auzeau se mirau de cele spuse lor de către păstori” (Luca 2, 1-18).
Fiind convins că acest adevăr fundamental descoperit oamenilor de Dumnezeu, marele apostol Pavel încredinţa, la rândul său, pe discipoli, spunând: „Cu adevărat mare este taina credinţei (creştinătăţii) – Dumnezeu S-a arătat în trup, S-a îndreptat în Duhul, a fost văzut de îngeri, S-a propovăduit între neamuri, a fost crezut în lume, S-a înălţat întru slavă” (I Tim. 3, 16).
Iisus Hristos, născut trupeşte în Betleemul Iudeii, fiind Împăciuitorul căruia I se vor supune popoarele (Facerea 49, 10); fiind Steaua care va călăuzi destinele tuturor şi prin care poporul (creştin) îşi va arăta puterea (Numerii 24, 17-18) – însuşi numele pe care îl poartă El: de Iisus, de Hristos şi de Mesia, arată că El este Mântuitorul lumii.
Iisus înseamnă pe evreieşte Mântuitor (salvator); Hristos, pe greceşte – Uns, iar Mesia, pe evreieşte, Răscumpărător.
Din Sfânta Carte şi din binecuvântatele noastre colinde de Crăciun reiese clar că Iisus n-a fost numai om, ci a fost şi este Fiul lui Dumnezeu, în una şi aceeaşi persoană, în unul şi acelaşi timp. Că a fost om adevărat, la fel ca şi noi, ne-o dovedesc cu prisosinţă naşterea Sa din Fecioară şi creşterea în casa părintească. De asemenea, trebuinţa de hrană, de îmbrăcăminte, de odihnă, pe care le-a simţit ca orice om; bucuria, întristarea, durerea şi amărăciunea fizică şi morală, chinurile şi moartea pe cruce – toate acestea ne vorbesc despre firea Sa umană. În schimb, fineţea cugetării şi a simţirii Sale, sublimitatea caracterului, bunătatea, blândeţea, smerenia Sa fără egal, ni-L arată ca un om fără de păcat, desăvârşit, ideal, ca prototipul moral al umanităţii, ca întruchiparea cea mai înaltă a tuturor virtuţilor, sfinţenia desăvârşită. Iar minunile sale asupra întregii făpturi şi, îndeosebi, învierea Sa din morţi şi înălţarea cu trupul la cer, ne vorbesc că pruncul născut de Fecioara Maria în Betleem, Care S-a deşertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea oamenilor, şi la înfăţişare aflându-Se ca un om, este Mesia Cel aşteptat, de-o fiinţă cu Tatăl, prin care toate s-au făcut (Filipeni 2, 5-11).
Ştim de fapt că, înainte cu multe sute de ani, marele profet Isaia prevestise poporului ales şi lumii întregi că „Fecioara va lua în pântece şi va naşte Fiu şi vor chema numele Lui Emanuel” (cap. 7, 14), care se tălmăceşte cu noi este Dumnezeu.
Având pe Dumnezeu cu noi, înţelegem mai lesne de ce o dată cu sărbătoarea Naşterii Domnului Iisus Hristos în fiecare casă de creştin străluceşte astăzi o rază de lumină din harul revărsat în lume o dată cu întruparea Sa. În fiecare suflet conştient de însemnătatea actului istoric în cauză se cade să răsune acum, şi mereu, acel ecou al glasului Domnului Iisus Hristos, prin care ne spune că Fiul Omului a venit ca o lumină în lume, „ca tot cel ce crede în El să nu rămână în întuneric…” (Ioan 12, 46), ci să aibă viaţă veşnică.
Aniversând deci în aceste zile mari eliberarea întregii lumi din robia păcatului, prin Naşterea lui Hristos şi eliberarea noastră din robia dictaturii prin sacrificiul fiilor poporului român, atât de dornic de pace şi armonie între toţi oamenii, veniţi să ne bucurăm, să aniversăm şi să apărăm aceste sfinte cuceriri, slujind cu devotament lui Dumnezeu şi oamenilor!
Marele dascăl şi învăţător din epoca de aur a lumii creştine, Sfântul Ioan Gură de Aur ne îndeamnă înflăcărat să ne amintim cu bucurie că prin Naşterea lui Hristos a fost dezlegată, în sens figurat, legătura cea veche; diavolul a fost făcut de ruşine; demonii au fugit din calea oamenilor; moartea a fost distrusă şi raiul s-a deschis; păcatul a fost alungat; înşelăciunea s-a îndepărtat, adevărul s-a reîntors în lume, iar pacea şi armonia, instalându-se în lume, sunt chemate să călăuzească aspiraţiile sfinte ale tuturor spre Dumnezeu – scopul ultim al creaţiei.
În noaptea Sfântă de Crăciun
În noaptea Sfântă de Crăciun,
Pe drumul dinspre lună,
Trei magi călări, cu suflet bun,
Aleargă împreună.
De unde vin, cum se numesc,
Ce doruri îi frământă?
Spre iesle ei călătoresc
Şi cerurile cântă.
Ei cântă’n inimile lor
Aprinse bucuria:
Azi s-a născut un Salvator,
Azi s-a născut MESIA.
Şi noi venim acum Iisuse
La iesle şi la Betleem,
Ca să-Ţi aducem daruri sfinte
În candele cu untdelemn.
Revarsă har şi înfrăţire
În lumea noastră frământată,
Căci numai prin a Ta iubire
Viaţa ne va fi salvată.