Pricopie face educație în Vâlcea!


• ministrul a dezbătut, pe larg, în fața a zeci de directori de școli, problemele sistemului: de la finanțare, examene și până la manuale, transportul elevilor și infrastructură
 

Ministrul Educației, Remus Pricopie, s-a aflat ieri în Vâlcea, iar încă de la primele ore ale zilei s-a întâlnit cu toți directorii unităților de învățământ, aducându-le la cunoștință modificările legislative din domeniu. Timp de aproximativ două ore, s-au dezbătut problemele din sistemul educațional, de la finanțare, desfășurarea exa­menelor și până la manuale, transportul elevilor și infrastructură. Anul acesta, ministrul are o mare responsabilitate: măsurile luate acum vor fi valabile până-n 2020. „Nu e deloc ușor. Dacă noi greșim acum, cei care vor veni după noi vor avea de suferit. Avem de rezolvat o serie de probleme: părăsirea timpurie a școlii, formarea continuă, învățământul superior, infrastructura școlară și strategia de cercetare, despre care, însă, nu voi vorbi momentan. Toate aceste lucruri sunt ca urmare a solicitărilor venite din partea Comisiei Europene”, a declarat Remus Pricopie.

Obligativitatea parcurgerii grupei mari

În ultimii patru ani, în ceea ce privește frecventarea grădiniței, datele statistice sunt pozitive: pentru grupa mică, frecvența este de 70 – 80% (în anii anteriori, de 40%), pentru grupa mijlocie, de 80 – 85% (înainte de doar 60%), iar pentru grupa mare, de 98 – 99%. „Datele arată că putem face multe pentru reducerea abando­nu­lui timpuriu a școlii. Dacă avem copii prinși în învăță­mântul preșcolar, șansele ca ei să părăsească școala mai târziu sunt mici. Cu cât merg mai repede la gră­diniță, cu atât șansele de a face față cerințelor de mai târziu sunt mai mari. Voi avea în vedere, însă, obligati­vitatea parcurgerii grupei mari. De ce a grupei mari, când lucrurile stau bine, cu o procent de frecventare de aproximativ 99%? Exact pentru acel 1%. Abandonul școlar vine de la acel 1%. 0,5% din orice cohortă nu ajunge deloc la școală”, a precizat ministrul Educației. Mai mult, se va umbla și la clasa pregătitoare, în sensul îmbunătățirii condițiilor de studiu.

„Rezultate proaste la Evaluare. Nu se face treabă în școli, în clase”

Nu putea lipsi din discursul ministrului și situația de la examene. „La Evaluarea Națională, rezultate proaste. Nu se poate să ai 36.000 de elevi care, după opt ani de studiu, să nu obțină note de trecere. E grav. Răspunsul e unul: nu se face treabă în școli, în clase. Acesta este și unul din motivele pentru care am venit în Vâlcea: nu se pregătesc copiii pentru susținerea examenului. Este nevoie să introducem evaluarea copiilor la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a. La clasa a IV-a, conform legii, există obligatoriu un eșantion. Dar, în opinia mea, toți vor fi verificați”, a declarat Remus Pricopie.

Manualele digitale, viitorul elevilor

Ministrul educației mizează pe manualele digitale. Nu vor fi introduse tablete, din start, ci totul pe etape. În noul regulament școlar, telefonul mobil este interzis în școală, ci se poate intra doar cu tablete la ore, însă doar la orele unde este nevoie. „Elevii nu pot învăța după manuale de acum 20 de ani. Copiii noștri trăiesc în lumea digitală. Totul începe însă cu lucruri simple. Nu vom cumpăra, deodată, peste 3 milioane de tablete. Pentru început, fiecare clasă I va avea laptop, videoproiector și ecran. De exemplu, înveți sistemul solar. În manual, vezi poza cu bile, cercuri și nu-ți dai seama cum merg concret lucrurile. Așa, apeși un buton și vezi sistemul solar. La istorie, despre Curtea de Argeș avem un rând. Dacă ai componenta digitală, vezi un film de vreo 4 – 5 minute și înțelegi semnificația istorică, măcar la nivel introductiv. Este prima fază digitală. Cei de la Bruxelles au fost de acord, pentru prima dată, cu folosirea tabletelor. Dar, deocamdată, trebuie să avem manuale în format digital, profesorii să simtă ce înseamnă să predai, apoi să  treacă la digitalizare”, a explicat Pricopie.

„Plătim restanțele cu transportul elevilor, apoi stabilim un plafon”

Nu este o noutate faptul că elevii folosesc diverse rute în drumul lor către unitățile de învățământ, cele mai multe fiind particulare. Din păcate, transportatorii au ajuns să-și bată joc pur și simplu de acești copii și nu-și văd decât interesele financiare. Lucru constatat, de altfel, și de ministrul Educației: „Am ajuns, în România, ca pentru 25 de kilometri parcurși să plătim 600 lei/lunar. Exact salariul unei educatoare debutante. Este inad­mi­sibil. Vom încerca să plătim restanțele, apoi vom stabili un plafon pentru decontare. Nu vom accepta să de­con­tăm, la nivel național, 200 de milioane lei, ci exact cât ar trebui să coste transportul: 70-80 de milioane lei. Dife­rența ar intra, evident, în buzunarul transportatorilor”.

Soluție pentru finanțarea modernizării Colegiului „Lahovari”

Avem șantiere la unitățile de învățământ, unele în plină desfășurare, altele abandonate ca urmare a lipsei resurselor financiare. Sunt 1.400 de șantiere pe fonduri de la bugetul statului, 680 de obiective în pregătire. Cum nu sunt fonduri pentru continuarea proiectelor, s-a găsit o soluție: există sume necheltuite la Ministerul Dez­voltării și Transporturilor, banii urmând a se îndrepta către regio, programul prin care se modernizează și Colegiul Național „Alexandru Lahovari”. Pentru asta, însă, va avea loc un mic audit la fiecare șantier.

Multe au fost problemele dezbătute de ministrul Edu­cației. Remus Pricopie a dorit ca, odată sosit în Vâlcea, să parcurgă toate obiectivele din agenda sa de lucru: vizită la liceele tehnologice „Constantin Brân­co­veanu” din Horezu și „Brătianu” din Drăgășani, dar și a unităților de învățământ din Slătioara, reabilitate prin Banca Mondială.