
Modificări majore aduse subvenției SRL – D
• Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri a fost modificat, astfel încât firmele organizate ca SRL-D vor trebui să respecte noi reguli procedurale pentru a primi de la stat finanțarea nerambursabilă de până la 10.000 de euro, ce se acordă în cadrul acestui program guvernamental
Avocatnet.ro anunță că vorbim de o serie întreagă de modificări la desfășurarea Programului de stimulare a înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri. Programul este implementat de către Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri (MEIMMMA), prin Direcția Politici Antreprenoriale și Implementare Programe pentru IMM (DPAIPIMM) și Oficiile Teritoriale pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație (OTIMMC) și își propune încurajarea și stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii. Potrivit actului normativ, bugetul alocat în 2015 este de 19.300.000 lei, iar autoritățile estimează că aproximativ 430 de persoane vor beneficia de acordarea unor sume nerambursabile.
Programul SRL-D (Societate cu Răspundere Limitată – Debutant), instituit prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2011, vizează acordarea de sprijin oricărui cetățean român care dorește să își deschidă o afacere (și care nu a mai avut una până acum), prin acordarea unei alocații financiare nerambursabile reprezentând cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro (44.821 lei), din valoarea totala a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinanțare.
În cadrul programului, pot aplica toți cei care doresc să își deschidă o afacere pentru prima dată, indiferent de vârstă. În trecut, prevederile vizau doar “întreprinzătorii tineri”, persoane sub 35 de ani care debutau în afaceri, dar dispoziția care impunea vârsta de până la 35 ani a fost eliminata în iulie 2014, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 97/2014. De atunci, sintagma întreprinzător tânăr a fost înlocuită cu sintagma întreprinzător debutant în afaceri, astfel încât în prezent beneficiarul trebuie să aibă doar capacitate deplină de exercițiu și să nu mai fi desfășurat activități economice în trecut.
OUG nr. 6/2011 stabilește condițiile de participare în cadrul programului de accesare a creditelor nerambursabile de până la 10.000 de euro. Astfel, cei care vor să obțină un credit prin intermediul acestui program guvernamental trebuie să: aibă capacitate juridică deplină de exercițiu; anterior datei înmatriculării societății în registrul comerțului nu au mai deținut și nu dețin calitatea de acționar sau asociat al unei întreprinderi constituite în Spațiul Economic European; înființeze pentru prima dată o societate cu răspundere limitată în condițiile Legii nr.31/1990 privind societățile comerciale; completeze o declarație pe propria răspundere, sub sancțiunea legii penale, că îndeplinește condițiile prevăzute la lit. b), pe care o depune la registrul comerțului odată cu cererea de înmatriculare a societății; să nu mai fi beneficiat de finanțare în cadrul acestui Program.
În același timp, actul normativ prevede și o serie de obligații referitoare la statutul microîntreprinderii pentru care se acorda creditul: este societate comercială cu răspundere limitată-debutant (SRL-D), care funcționează pe durată nedeterminată, în condițiile Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Calitatea de microîntreprindere aparținând întreprinzătorului debutant se obține la data înmatriculării la Registrul Comerțului în a cărui rază teritorială se află sediul său social; se încadrează în categoria microîntreprinderilor în condițiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, și ale OUG nr. 6/2011; este înființată de un întreprinzător debutant, ca asociat unic, sau de cel mult 5 întreprinzători debutanți asociați; este administrată de asociatul unic, de unul sau mai mulți administratori dintre asociați; să nu fi depășit plafonul de minimis de 200.000 de euro pe durata a trei exerciții financiare pentru o întreprindere unică și 100.000 de euro pe durata a trei exerciții financiare pentru beneficiarii care desfășoară activități de transport de mărfuri în contul terților sau contra-cost; să nu aibă datorii la bugetul general consolidat și la bugetele locale, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru; să nu fie în stare de dificultate – dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității; să nu fi fost subiectul unei decizii a Comisiei Europene / OTIMMC de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta să fie deja executată și creanța integral recuperată, cu penalități aferente; are în obiectul de activitate cel mult 5 grupe de activitate prevăzute de clasificarea activităților din economia națională în vigoare (CAEN Rev 2).
Legislația în vigoare stabilește o serie de limitări atunci când vine vorba de grupele de activitate ce pot fi incluse ca obiect de activitate al unei societăți debutante. Astfel, NU se vor putea obține bani pentru: intermedieri financiare și asigurări; tranzacții imobiliare; activități de jocuri de noroc și pariuri; producție sau comercializare de armament, muniții, explozibili, tutun, alcool, substanțe aflate sub control național, plante, substanțe și preparate stupefiante și psihotrope (de exemplu: fabricarea explozivilor, fabricarea produselor din tutun sau comerțul cu amănuntul al băuturilor); activități de pescuit și acvacultură; activități legate de producția primară a produselor agricole; ajutoare destinate agenților economici care activează în sectorul carbonifer; ajutoare pentru achiziționarea vehiculelor de transport rutier de marfă acordate agenților economici care au ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfă în contul terților sau contra cost.
Noul act normativ completează și clarifică anumite aspecte legate de implementare practică a programului destinat antreprenorilor debutanți în afaceri. Conform noilor reglementări, înscrierea proiectelor în acest program se va face exclusiv on-line pe site-ul www.aippimm.ro, pe baza de username și parolă, în sesiuni semestriale de 15 zile calendaristice, până la epuizarea bugetului alocat programului. După crearea contului de înscriere, aplicația va trimite automat pe adresa de e-mail a solicitantului un mesaj și un link de confirmare. După confirmare, aplicația de înregistrare a planului de afaceri va deveni activă pentru completarea on-line a planului de afaceri și încărcarea în aplicație a documentelor solicitate.
„În vederea înscrierii în cadrul programului, microîntreprinderea «SRL-D» va completa și va transmite planul de afaceri începând cu ora 10.00 a primei zile de înscriere, timp de 15 zile calendaristice de la demararea înscrierii în program, până la ora 20.00 a ultimei zile de înscriere, cu posibilitatea de deschidere a unei noi sesiuni de înscriere până la epuizarea bugetului alocat programului”, se precizează în textul de lege.
Până acum, potrivit vechilor prevederi, înscrierea on-line a proiectelor se făcea în sesiune continuă.
Atenție! În cazul în care nu sunt completate coerent și cu detalii toate punctele și subpunctele din cadrul fiecărei secțiuni a planului de afaceri, aplicantul va primi scrisoare de respingere. Cele mai recente dispoziții introduc și noi criterii pe baza cărora vor fi evaluate planurile de afaceri înscrise în programul SRL-D. Astfel, admiterea în program se va face în ordinea punctajului obținut la evaluarea planurilor de afaceri depuse on-line, punându-se astfel accentul pe calitatea planului de afaceri. Înainte de această modificare, admiterea în program se făcea în funcție de ordinea înscrierilor. Mai precis, de acum înainte punctajul minim acceptat este de 60 puncte din totalul celor 100 posibile, iar aplicația SRL-D va genera automat aplicanților ce nu se înscriu în punctajul minim mesajul „nu îndepliniți criteriul de minim 60 de puncte” în momentul transmiterii planului de afaceri. La punctaje egale, departajarea se va face în funcție de următoarele criterii: numărul de locuri de muncă ce urmează a fi create în cadrul proiectului; achiziția de echipamente tehnologice; activitatea pe care accesează programul; curs de anteprenoriat; asociatul/administratorul SRL-D este șomer sau absolvent din anul precedent la data înscrierii la Registrul Comerțului; data și ora înscrierii în program.
După această etapă, aplicația electronică va genera un număr de identificare pentru fiecare proiect, denumit număr RUE, adică număr în Registrul Unic Electronic.
Important! Microîntreprinderile SRL-D vor putea beneficia de finanțare în cadrul programului o singură dată.
Evaluarea planurilor de afaceri se face pe baza punctajului obținut, iar verificarea veridicității și coerenței informațiilor înscrise în planul de afaceri se realizează de către OTIMMC. Avizarea verificărilor se face de către DPAIPIMM. Aplicanții ale căror planuri de afaceri se implementează cu componenta de credit și care obțin cel puțin punctaj minim în urma verificărilor efectuate vor încheia contractul de finanțare cu OTIMMC după prezentarea dovezii cofinanțării. Dovezile de cofinanțare pot fi următoarele: contractul de credit emis de un finanțator de credit autorizat; dovezile certe privind capacitatea de cofinanțare a proiectului, respectiv prezentarea scrisorii de confort, extras de cont care să demonstreze că beneficiarul dispune de suma necesara cofinanțării/contract/linie de credit, emise de un finanțator de credit autorizat din România și care vor acoperi cel puțin valoarea finanțării proprii a proiectului, respectiv procentul de cofinanțare din cheltuieli eligibile.
Prin Program, se finanțează implementarea Planurilor de Afaceri, în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute, în următoarele condiții: Alocație Financiara Nerambursabila – maxim 50% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, dar nu mai mult de 44.821 lei/beneficiar; contribuție proprie sau credit bancar – minim 50% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului. Obiectul finanțării trebuie să se încadreze în una sau mai multe din următoarele categorii eligibile: Investițiile în active corporale referitoare la: Terenuri pentru realizarea de construcții/amenajare efectuate în cadrul proiectului, destinate activității pentru care s-a solicitat finanțarea; Achiziționarea de spații destinate realizării activității pentru care s-a solicitat finanțare (spații de birouri, producție, depozitare etc); Achiziționarea de mobilier pentru dotarea spatiilor amenajate; Echipamente tehnologice, mașini, utilaje și instalații de lucru, aparate și instalații de măsură, control și reglare, tehnică de calcul etc; Achiziționarea de autoutilitare din categoria N1, N2, N3, cu excepția vehiculelor de teren simbol G;
Investițiile în active necorporale referitoare la: brevete de invenție, design industrial, mărci de produse și servicii (francize, etichetare ecologică, licențe și software, etc.); realizare site (maxim 10.000 lei).
Alte costuri de operare referitoare la: Costuri curente: materii prime, mărfuri, materiale consumabile, materiale auxiliare; Costuri de personal: salarii, costuri asigurări sociale; Costuri de training și formare personal; Servicii externe: contabilitate, consultanță fiscală, consultanță juridică, consultanță în management, consultanță IT, consultanță PR, consultanță pentru întocmirea planului de afaceri (aceasta fiind singura cheltuiala care se poate realiza înainte de semnarea contractului de finanțare), costuri legate de încălzire, gaz, electricitate, curățenie, reparații, asigurare, apă/canal, gunoi, costuri legate de procesul de vânzare; costuri administrative, chirii pentru spații de birouri, producție, de desfășurare activități comerciale și prestări servicii, depozitare ec.
Notă: Solicitantul va face dovada închirierii spațiului pentru care solicită chiria pe o perioadă de cel puțin trei ani.
Pentru a fi incluse în investiția eligibilă, activele corporale și necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiții: să rămână în proprietatea microîntreprinderii SRL-D care a beneficiat de ajutor de minimis minimum trei ani; să fie considerate active (mijloace fixe) sau obiecte de inventar; să fie achiziționate în condiții de piață, respectiv să fie întocmit un dosar de achiziție; să fie incluse în categoria activelor proprii ale microîntreprinderii SRL-D, să rămână în locația acesteia pentru cel puțin trei ani.
Pe lângă alocația nerambursabilă în valoare de cel mult 44.821 lei (echivalentul a 10.000 euro), Fondul Național de Garantare al Creditelor pentru IMM acordă garanții pentru creditele contractate de „SRL-D” în vederea realizării planurilor de afaceri acceptate de Agenție, până la cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, în limita sumei de 80.000 euro, echivalentul în lei.
Totodată, firmele SRL-D sunt scutite de la plata contribuțiilor de asigurări sociale datorate de angajatori, potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult patru salariați, angajați pe perioadă nedeterminată. Această perioadă constituie stagiu de cotizare în sistemul public de pensii, iar pentru stabilirea și calculul drepturilor prevăzute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, se utilizează câștigul salarial mediu brut lunar, pentru care asiguratul plătește contribuția individuală de asigurări sociale. Pentru fiecare salariat, scutirea nu se acordă pentru veniturile salariale lunare care depășesc cuantumul câștigului salarial mediu brut pe economie din anul anterior.
De asemenea, pentru operațiunile de înmatriculare efectuate la Oficiile Registrului Comerțului, pentru înregistrarea microîntreprinderii nu sunt datorate taxe, solicitantul fiind scutit și de la plata acestora.