„Sărăcia şi alcoolul sunt cauzele majore ale infracţionalităţii în mediul rural”


• afirmă comisarul-şef Nicolae Sărdărescu, comandantul Poliţiei Horezu

sardarescu_nicolae2În urmă cu ceva vreme, comisarul-şef Nicolae Sărdărescu a prezentat bilanţul activităţii secţiilor de poliţie din zona Horezu în anul 2011. Raportul comisarului Sărdărescu s-a bucurat de apre­cieri din partea conducerii Inspec­toratului Judeţean de Poliţie, chestorul Ion Stoica fiind impre­sio­nat de activitatea colegilor din zona Horezu. „Pozitiv este faptul că, în perioada de analiză, nu au fost înre­gistrate infracțiuni de mare violență sau infracțiuni care prin complexitatea lor și a impac­tului social produs să tulbure grav liniștea și ordinea publică, indu­când în rândul populației o stare de temere. Rezultate pozitive au obținut îndeosebi Formațiunile de Poliție Rutieră, Investigații Crimi­nale și Investigare a Fraudelor din cadrul Poliției oraşului Horezu, dar şi de la secțiile 7 şi 8. Activitatea de culegere a informațiilor, cunoașterea populației și a fenomenului infracțional este încă deficitară, motiv pentru care se înregistrează încă evenimente din cauza stărilor conflictuale existente și infracțiuni de furt, în special în zona caselor nelo­cuite sau locuite temporar”, a spus comisarul – şef Sărdărescu. Trebuie spus că pregătirea profesională și de specialitate reprezintă încă o vulnerabilitate majoră pentru toți lucrătorii de poliție, care influențează negativ obiectivele generale, respectiv siguranța cetățeanului și a patrimoniului acestuia, precum și încrederea populației în poliție. Din raportul lui Sărdărescu a reieşit că nu s-a reușit crearea unei echipe competitive, formată din toți lucrătorii de poliție indiferent de gradul, vârsta sau formațiunea în care lucrează în cadrul celor trei secții de poliție rurală, lucru care duce de multe ori la o acțiune neunitară în prevenirea, descoperirea și combaterea fenomenului infracțional.

Pe linie rutieră, cu toate că lunar s-au stabilit cu exactitate cauzele principale generatoare de accidente, concluzia fiind aceea că majoritatea au fost comise în mediul rural datorită vitezei neadaptate la condițiile de drum, vitezei excesive, neacordării priorității de trecere la autovehicule și conducere imprudentă, lucrătorii de poliție din mediul rural nu s-au implicat în totalitate în prevenirea acestor evenimente.

Cauze care au influențat negativ activitatea poliţiştilor

Conform spuselor comisarului – şef Nicolae Sărdărescu, o serie de cauze obiective au influenţat activitatea secţiilor de poliţie din zona Horezu. Acestea sunt: starea socială a majorității locuitorilor; consumul de băuturi alcoolice în exces și nivelul scăzut din punct de vedere cultural; deficitul de personal (cinci funcții operative neocupate la Poliția Horezu, din care patru de ofițer și una de agent); instabilitatea din cauza mutărilor și fluctuațiilor de personal; numărul redus și lipsa de experiență a majorității lucrătorilor de poliție, în special la ofițerii și agenții de poliție rurală; carențele și lipsa unor măsuri ferme în cadrul legislativ care guvernează activitatea de poliție. Au existat, însă, şi cauze subiective: gradul redus al pregătirii antiinfracționale și victimizare al populației; pregătirea profesională adaptată la situația reală și cazuistica întâlnită este deficitară la majoritatea lucrătorilor de poliție; necunoașterea populației, a stărilor conflictuale intra și extra familiale dublată de neintervenția operativă și fermă atunci când situația o impune; neaplicarea cu fermitate a dis­pozițiilor legale, în special a prevederilor Legii nr. 61/1991 – R și OUG 195/2002, existând încă multe sancțiuni cu avertisment în raport cu cele care prevăd amendă;  neimplicarea în totalitate a ofițerilor din cadrul Poliției Horezu și lipsa de experiență a ofițerilor de poliție rurală în coordonarea lucrătorilor de poliție aflați în subordinea lor, pentru cunoașterea fenome­nului infracțional specific activității lor și intervenția operativă în prevenirea, descoperirea și combaterea acestuia; lipsa unui sistem electronic de monitorizare, pe raza localităților din arondare, a traficului rutier, cât și a celui pietonal.