Întreruperea circulaţiei unor trenuri de călători poate deveni o problemă socială


• întreruperea circulaţiei unor trenuri de călători în unele secţii de circulaţie va izola oraşe ca Alexandria, Turnu Măgurele, Slănic, Târgovişte, Măneciu şi “poate deveni o problemă socială”, se arată într-un comunicat de presă transmis de Departamentul de Transporturi al Partidul Social Democrat (PSD)

Potrivit comunicatului, care invocă o adresă a CFR Călători către CFR SA, pe 22 secţii de circulaţie, care erau trecute ca secţii neinteroperabile, se va întrerupe circulaţia trenurilor de călători, izolându-se astfel oraşe ca Alexandria, Turnu Măgurele, Slănic, Târgovişte, Măneciu etc. Departamentul de transporturi al PSD cere explicaţii ministrului Anca Boagiu şi asigurarea cetăţenilor cu alternative de transport.  PSD susţine că o parte din secţii au fost atribuite prin licitaţie operatorilor privaţi iar o altă parte din secţii au fost scoase de la licitaţia care se organizează la Bursa de Mărfuri de către conducerea CFR SA, ‘’deşi către FMI au fost transmise ca secţii ce se vor închiria pentru rentabilizare’’.

“Scoaterea acestor trenuri de călători poate deveni o problemă socială, mai ales că decizia a fost luată fără o consultare prealabilă a autorităţilor locale şi fără a se demara o procedură de licitaţii sau de discuţie cu potenţiali operatori din domeniul transportului de călători sau de marfă, care ar putea fi interesaţi”, adaugă sursa citată.

De asemenea, PSD consideră “o problemă faptul că aceste trenuri sunt trecute în Mersul Trenurilor de Călători valabil în 2012, neexistând o soluţie în ceea ce priveşte modul în care se va face circulaţia respectivă pentru călători”: “Prin închiderea circulaţiei de călători, de fapt, se va tăia un venit care venea din taxa de utilizare a infrastructurii (TUI), pentru că pe aceste secţii sunt foarte puţine trenuri de marfă”, se precizează în comunicat.

CFR Călători continuă procesul de restructurare, pentru reducerea cheltuielilor şi trecerea pe profit, astfel încât circa 1.143 de salariaţi urmează să îşi piardă posturile în acest an, conform unei notificări de concedieri colective remisă sindicatelor din domeniu. Potrivit CFR Călători, ca urmare a măsurilor de reorganizare structurală a actualelor Regionale şi a centrelor comerciale, numărul salariaţilor va fi redus cu 1.050 la CFR Călători şi 93 de persoane la companiile Voiaj CFR şi CFR Gevaro. Salariaţii disponibilizaţi vor primi şase salarii compensatorii, potrivit legii.  Restructurarea companiei nu vizează doar sectorul de personal, ci şi operaţiunile. Astfel, CFR Călători intenţionează să închidă 23 de secţii de circulaţie, care înregistrează cel mai mare cost de pasager/kilometru.

Cele mai importante secţii ce urmează să fie închise sunt: Bucureşti – Olteniţa (79 km), Giurgiu – Grădiştea (42 km), Ploieşti Sud – Târgovişte (52 km), Simeria – Hunedoara (16 km), Timişoara – Radna (68 km), Gura Humorului – Dărmăneşti (53 km) şi Făurei – Tecuci (92 km).

Compania feroviară de stat se află pe lista companiilor de stat cu arierate, monitorizate prin acordul cu Fondul Monetar Internaţional. În afara reorganizării companiei, acordul preventiv încheiat cu FMI prevede posibilitatea ca societatea să fie administrată privat din 2012, dacă autorităţile consideră că acest pas va duce la eficientizarea activităţii şi trecerea pe profit.