Voluntariatul în situațiile de urgență, susținut de autoritățile vâlcene
• primarii din Călimăneşti, Horezu, Bălceşti, Băbeni şi Voineasa au reușit achiziționarea unor autospeciale de stins incendii
Prin Decizia Consiliului Uniunii Europene Nr. 15658/09 din 24 noiembrie 2009, anul 2011 a fost declarat Anul European al Activităţilor de Voluntariat care Promovează Cetăţenia Activă. Desfăşurându-se sub sloganul Oferă-te voluntar! Schimbă ceva!, anul european al voluntariatului a avut ca scopuri încurajarea şi sprijinirea prin schimburile de experienţă şi de bune practici-eforturile depuse de Comunitate, de statele membre, autorităţilor locale şi regionale pentru a crea la nivelul societăţii civile condiţii favorabile voluntariatului în Uniunea Europeană şi sporirea vizibilităţii activităţilor de voluntariat în Uniunea Europeană. În judeţul Vâlcea, sunt înfiinţate în subordinea consiliilor locale 89 de servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă, adică în toate cele 89 de unităţi administrativ teritoriale, dar, ca peste tot în lume, funcţionarea cât mai bună a oricărei organizaţii depinde în mare măsură de gradul de implicare al fiecărui individ în parte, precum și gradul de implicare al factorilor de conducere. Concret, în situaţia de faţă este vorba despre gradul de implicare al autorităţilor publice locale în dezvoltarea voluntariatului pentru situaţii de urgenţă. Formele de implicare ale autorităţilor publice locale sunt numeroase şi încep de la includerea în ştatele de funcţii ale primăriilor a funcţiilor de „şef serviciu voluntar pentru situaţii de urgenţă” şi „conducător autospeciale”, funcţii ce trebuie în mod obligatoriu încadrate cu personal angajat, personal ce trebuie să deţină calificarea necesară potrivit actelor normative în vigoare şi ajungând până la crearea unor beneficii reale pentru voluntarii ce încadrează aceste servicii voluntare, beneficii, precum: uniformă, echipament de protecţie, asigurate gratuit de beneficiarul voluntariatului; control medical anual, asigurat gratuit de consiliul local care a înfiinţat serviciul de urgenţă voluntar; compensaţii în bani pentru timpul efectiv de lucru prestat la intervenţii şi la celelalte activităţi prevăzute în programul serviciului de urgenţă voluntar; încheierea de asigurări pentru boli profesionale, accident ori deces produs în timpul sau din cauza îndeplinirii atribuţiilor ce le revin pe timpul intervenţiilor, antrenamentelor ori altor misiuni; decontarea cheltuielilor de deplasare, cazare şi diurna pe timpul cât se află la cursuri de pregătire şi concursuri profesionale în afara localităţii în care funcţionează serviciul voluntar din care face parte; scutirea de plată a unor taxe şi impozite locale ori diminuarea acestora. Uniunea Europeană a finanţat proiectul „Dezvoltarea serviciilor de voluntariat pentru situaţii de urgenţă în judeţul Vâlcea’’, în anul 2008, prin programul PHARE 2005/2006 – Fondul de modernizare pentru dezvoltarea administraţiei la nivel local. Prin program s-au achiziţionat următoarele materiale : motopompe 87; scară culisantă 89; motoferăstrău 89; grup electrogen portabil 90; polidiscuri cu acumulator 88; pichet de incendiu 82 ; costume de protecţie 229; măşti contra gazelor 200; staţie radio mobilă 77; stație radio fixă 8; barcă pneumatică cu motor 6; trusă de prim ajutor 202; cort militar 17; autoutilitară Nissan 1; 1 autoutilitară Toyota Hilux 1. În anul 2013, unele autorităţi publice locale s-au implicat activ în ceea ce priveşte voluntariatul în situaţii de urgenţă şi au obţinut rezultate notabile în toate aspectele ce privesc constituirea, încadrarea şi dotarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă, iar ca exemple, în acest sens, la nivelul judeţului Vâlcea putem menţiona oraşele Călimăneşti, Horezu, Bălceşti, Băbeni şi comuna Voineasa, care au reuşit obţinerea de autospeciale de stins incendii prin transfer de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „General Magheru” Vâlcea.