Reducerile false de sezon, amendate de OPC


În perioada 15-25 ianuarie 2013, comisarii CJPC Vâlcea au desfăşurat acţiuni de verificare a respectării prevederilor legale în cadrul vânzărilor cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoţionale etc). Numărul de operatori economici controlaţi din judeţ: 10, numărul de operatori economici cu abateri: 5, sancțiuni aplicate: 1 amendă contravențională în valoare de 1000,00 lei și 4 avertismente.

Acțiunea de control a avut în vedere și verificarea respectării de către operatorii economici a regulilor de fixare şi publicitate a preţurilor, conform art. 33 din OG nr. 99/2000, privind comercia­lizarea produselor și serviciilor de piață, astfel: orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice; preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă; preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare, în perioada ultimelor 30 de zile, îna­inte de data aplicării preţului redus; orice anunţ de reducere de pre­ţuri, indiferent de formă, modul de publicitate şi motivaţia reducerii, trebuie să se adreseze ansamblului consumatorilor şi să indice în cifre o reducere în raport cu preţurile de referinţă, excepţie făcând: publicităţile comparative de preţ; anunţurile publicitare exclusiv literare, care nu conţin cifre; anunţurile de preţ de lansare a unui nou produs pe piaţă; anunţurile publicitare orale efectuate exclusiv în interiorul magazinului pentru reduceri de preţuri la un anumit raion, pentru o foarte scurtă perioadă a unei zile de vânzare; publicitatea prin catalog şi ofertele de reducere de preţuri, lansate de comer­cianţii care practică vânzarea prin corespondenţă, pot fi valabile numai până la epuizarea stocurilor, cu condiţia ca această menţiune să figureze vizibil şi lizibil în catalog; orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc, pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat; fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele cores­pun­zătoare; fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat. De asemenea, se inter­zice ca o reducere de preţ pentru un produs şi/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din produs şi/sau serviciu, iar orice anunţ de reducere de preţuri care nu cores­punde reducerii practicate efectiv în raport cu preţul de referinţă este considerat o formă de publicitate înşelătoare.