Poprirea conturilor autorităţilor şi instituţiilor publice deschise la Trezoreria Statului


finante_sediuDirecţia Generală a Finanţelor Pu­blice Vâlcea informează autorită­ţile şi instituţiile publice că, prin Or­dinul ministrului Finanţelor Publice nr. 2336/2011, a fost aprobată proce­dura de punere în aplicare a titlu­rilor executorii în baza cărora se so­li­cită înfiinţarea popririi conturilor autorităţilor şi instituţiilor publice deschise la nivelul unităţilor Trezo­reriei Statului. Procedura regle­men­tează modul în care se achită creanţele stabilite prin titluri exe­cu­torii în sarcina instituţiilor şi auto­ri­tăţilor publice, de către unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului, în calitate de terţ poprit.

În articolul de mai jos, prezen­tăm principalele reglementări ale actului normativ menţionat.

Atribuţiile unităţilor Trezoreriei Statului

Unitatea teritorială a Trezoreriei Sta­tului va înştiinţa în scris instituţia sau autoritatea publică cu privire la data primirii adresei de înfiinţare a po­pri­rii şi suma pentru care se dispune po­prirea cel târziu în prima zi lucră­toa­re de la data primirii de la executorul judecătoresc sau de la organul fiscal competent în executarea silită a adresei de înfiinţare a popririi asupra conturilor şi a copiei certificate de pe titlul executoriu.

La adresa de înştiinţare se ane­xea­ză situaţia disponibilităţilor de fon­duri/creditelor bugetare deschise şi neu­tilizate existente la data primirii adre­sei de înfiinţare a popririi.

Adresa de înştiinţare şi docu­men­tele anexate vor fi transmise instituţiei sau autorităţii publice prin e-mail, fax, înmânate direct unui reprezentant al instituţiei ori autorităţii publice sau prin orice modalitate care reduce timpul de transmitere, astfel încât acestea să poa­tă fi recepţionate de debitor în ca­drul aceleiaşi zile în care adresa a fost emisă.

Obligaţiile instituţiilor/autorităţilor publice

Cel târziu în prima zi lucrătoare de la primirea adresei de înştiinţare înso­ţită de Situaţia disponibilităţilor de fon­duri/creditelor bugetare deschise şi neu­tilizate existente în conturi, insti­tu­ţia sau autoritatea publică are obligaţia de a comunica în scris unităţii terito­riale a Trezoreriei Statului informaţii cu privire la sumele existente în conturi la data primirii adresei de înfiinţare a po­pririi care se indisponibilizează.

Sumele care fac obiectul indis­po­ni­bilizării vor fi stabilite de instituţiile şi au­torităţile publice ţinând cont de su­mele aprobate cu această destinaţie prin bugetele acestora sau, după caz, de sumele de la titlurile de cheltuieli la care se încadrează obligaţia de plată respectivă, precum şi de categoriile de sume care nu pot fi supuse executării silite, respectiv: sume destinate potrivit bugetului aprobat pentru acoperirea cheltuielilor de organizare şi funcţio­na­re, inclusiv a celor de personal, în sco­pul îndeplinirii atribuţiilor şi obiectivelor legale, pentru care au fost înfiinţate.

Alte precizări

În situaţia în care instituţia publică sau autoritatea publică nu transmite Situaţia sumelor care se indisponibili­zea­ză din disponibilităţile/creditele bu­ge­tare deschise şi neutilizate existente în conturi, în termenul legal, unitatea teritorială a Trezoreriei Statului va proceda la indisponibilizarea sumelor din conturile instituţiei sau autorităţii publice până la nivelul sumei totale înscrise în titlul executoriu.

Din sumele indisponibilizate insti­tu­ţiile publice şi autorităţile publice nu pot dispune plăţi decât în cazul în care din situaţia prezentată unităţii Trezo­re­riei Statului rezultă că sumele care pot fi indisponibilizate sunt inferioare celor care au fost deja indisponibilizate de unitatea Trezoreriei Statului.

Sumele indisponibilizate peste ni­velul sumelor înscrise de instituţia pu­blică sau autoritatea publică în situaţia prezentată unităţii Trezoreriei Statului vor fi repuse în conturile de disponi­bi­lităţi ori de credite bugetare deschise, din care acestea au fost transferate, înştiinţând despre această operaţiune executorul judecătoresc sau organul fiscal competent în executarea silită.

Atenţie! Dacă instituţia publică sau autoritatea publică nu transmite Situaţia sumelor care se indisponibi­li­zează din disponibilităţile/creditele bu­ge­tare deschise şi neutilizate existente în conturi în cadrul perioadei de indis­po­nibilizare de 15 zile calendaristice de la data primirii la Trezoreria Statului a adresei de înfiinţare a popririi, uni­ta­tea Trezoreriei Statului va vira în con­tu­rile indicate de executorul jude­că­toresc sau de organul fiscal competent în executarea silită sumele care au fost indisponibilizate.

În cazul în care în cadrul perioadei legale de indisponibilizare de 15 zile ins­tituţia sau autoritatea publică de­bi­toare constată că a inclus în Situaţia su­melor care se indisponibilizează din dis­ponibilităţile/creditele bugetare des­chise şi neutilizate existente în contu­rile acesteia, transmisă unităţii Trezo­reriei Statului şi sume care se înca­drează în categoria celor care nu pot fi supuse executării silite (sume desti­na­te potrivit bugetului aprobat pentru acoperirea cheltuielilor de organizare şi funcţionare, inclusiv a celor de per­so­nal, în scopul îndeplinirii atribuţiilor şi obiectivelor legale, pentru care au fost înfiinţate) aceasta poate solicita unităţii Trezoreriei Statului desfiinţarea indisponibilizării sumelor respective. Sumele pentru care s-a dispus desfiin­ţarea indisponibilizării vor fi repuse de unităţile Trezoreriei Statului în con­tu­rile de disponibilităţi sau de credite bu­getare deschise şi vor fi reconstituite din încasări ulterioare ori din creditele bu­getare deschise şi repartizate ulte­rior, până la îndestularea creanţei.

Unităţile Trezoreriei Statului au obli­gaţia de a înştiinţa executorul jude­cătoresc sau organul fiscal competent cu executarea silită cu privire la su­mele pentru care s-a dispus desfiin­ţa­rea indisponibilizării, anexând înştiin­ţă­rii o copie a Situaţiei sumelor pentru care se solicită desfiinţarea indispo­ni­bilizării primită în acest scop de la debitor.

Prin acest act normativ au fost apro­bate şi modelele formularelor utilizate, respectiv:

– Anexa nr. 1, Situaţia dispo­ni­bilităţilor de fonduri/creditelor bugetare deschise şi neutilizate existente în conturile ……… la data de ………. ;

– Anexa nr. 2, Situaţia sumelor care se indisponibilizează din dispo­ni­bilităţile/creditele bugetare deschise şi neutilizate existente în conturi la data de ……., comunicate în situaţia pre­vă­zută în anexa nr. 1 nr. ……./data de…….. ;

– Anexa nr. 3, Situaţia sumelor pentru care se solicită desfiinţarea indisponibilizării.

*

Baza legală: Ordinul ministrului Finanţelor Publice nr. 2336/2011 pen­tru aprobarea Procedurii de punere în aplicarea a titlurilor executorii în baza cărora se solicită înfiinţarea popririi conturilor autorităţilor şi instituţiilor publice deschise la nivelul unităţilor Tre­zoreriei Statului, publicat în Moni­torul Oficial al României, Partea I, nr. 523/25.07.2011; Ordonanţa Guver­nu­lui nr. 22/2002 privind executarea obli­gaţiilor de plată ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executorii, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81/01.02.2002.