Fermieri! Păstrați acest articol! Cutremur în agricultură: schimbări fundamentale în legislație!


• Ministerul Agriculturii a publicat pe propriul site un proiect de lege privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăți care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 și pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură

Agricultura trece printr-un amplu proces de reformă. Nu numai prin comasarea Direcțiilor și Camerelor Agricole, aerul schimbării se face simțit dar și prin modificări majore aduse legislației, în principal cea referitoare la schemele de plăți pentru următorii ani.
În fapt, proiectul de lege privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăți care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 și pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură este deja lansat în dezbatere iar cele mai importante schimbări sunt:
La articolul 2, alineatul (1) literele p) și s) se modifică și vor avea următorul cuprins: „p) transferul unei exploatații înseamnă vânzarea sau arendarea sau orice alt tip de tranzacție similară care are drept obiect unitățile de producție în cauză”; „s) zonele acoperite cu strat vegetal reprezintă suprafețe arabile cul­tivate cu un amestec de specii de cultură, considerate culturi secundare, care nu participă la calculul diversificării culturilor și care asigură acoperirea solului având rolul de a absorbi azotul rezidual. Lista amestecurilor de specii de cultură pentru stratul vegetal, perioada de însămânțare și data după care este permisă distrugerea mecanică a stratului vegetal se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale”.
La articolul 6, alineatele (1) – (7) se modifică și vor avea următorul cuprins: „Art. 6.(1) Fermierul care în anul anterior de plată ar fi avut dreptul la plăți directe, calculate conform art. 12 din Regu­la­mentul delegat (UE) nr. 639/2014 al Co­misiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a unor norme privind plățile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune și de modificare a anexei X la regulamentul menționat, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul nr. 639/2014, care nu au depășit cuantumul de 5.000 euro și care desfășoară cel puțin o acti­vitate agricolă minimă în cadrul exploa­tației sale, definită potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) lit. c), d) și e), este fermier activ și poate beneficia de plăți directe.
Pentru a dovedi calitatea de fermier activ, fermierii persoane fizice care în anul anterior de plată ar fi avut dreptul la plăți directe calculate conform art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014, care depă­șesc cuantumul de 5.000 euro se pot înregistra la Oficiul Național al Regis­trului Comerțului ca persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau întreprinderi familiale potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 sau ca persoane juridice, care desfășoară o activitate agricolă. Per­soanele fizice autorizate, întreprinderile individuale sau întreprinderi familiale, rezultate ca urmare a înregistrării la Oficiul Național al Registrului Comerțului, se subrogă în drepturi și obligații per­soanei fizice, în ceea ce privește patri­moniul de afectațiune definit la art. 2 lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 44/2008.
Fermierii persoane fizice care în anul anterior de plată ar fi avut dreptul la plăți directe calculate conform art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014, care depă­șesc cuantumul de 5.000 euro și care nu se înregistrează potrivit prevederilor de la alin. (2) trebuie să furnizeze docu­mente din care să rezulte îndeplinirea uneia dintre condițiile prevăzute la alin. (5) lit. a) sau b).
Pentru a dovedi calitatea de fermier activ, fermierii persoane juridice care în anul anterior de plată ar fi avut dreptul la plăți directe calculate conform art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014, care depă­șesc cuantumul de 5.000 sunt înregistrați la Oficiul Național al Registrului Comer­țului cu activitate agricolă. În cazul în care nu reiese activitatea agricolă, tre­buie să furnizeze documente din care să rezulte îndeplinirea uneia dintre condițiile prevăzute la alin. (5) lit. a) sau b).
Pentru a dovedi calitatea de fermier activ, fermierii persoane juridice care în anul anterior de plată ar fi avut dreptul la plăți directe calculate conform art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014, care depă­șesc cuantumul de 5.000 euro și care nu sunt înregistrați la Oficiul Național al Registrului Comerțului trebuie să furni­zeze actul de înființare din care să reiasă activitatea agricolă. În cazul în care din actul de înființare nu reiese activitatea agricolă, trebuie să furnizeze documente din care să rezulte îndeplinirea uneia dintre condițiile prevăzute la alin. (5) lit. a) sau b).
Persoanele fizice sau juridice ori grupurile de persoane fizice sau juridice care în anul anterior de plată ar fi avut dreptul la plăți directe calculate conform art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014 care depășesc cuantumul de 5.000 euro și care gestionează aeroporturi, servicii de transport feroviar, sisteme de ali­men­tare cu apă, servicii imobiliare, terenuri permanente de sport și terenuri destinate activităților de recreere pot fi considerate fermier activ, dacă îndeplinesc una dintre următoarele condiții: cuantumul anual total al plăților directe reprezintă cel puțin 5% din veniturile sale totale obținute din activități neagricole în ultimul an fiscal pentru care sunt disponibile astfel de dovezi verificabile; veniturile totale obți­nute în cadrul exploatației din activități agricole reprezintă cel puțin o treime din veniturile totale obținute în ultimul an fiscal pentru care sunt disponibile dovezi verificabile.
Persoanele fizice sau juridice ori grupurile de persoane fizice sau juridice care în anul anterior de plată ar fi avut dreptul la plăți directe calculate conform art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014 care depășesc cuantumul de 5.000 euro și care gestionează firme/companii de construcții, administratori de păduri de stat/private, penitenciare, unități adminis­trativ – teritoriale: comune, municipii, orașe, județe pot fi considerate fermier activ, dacă îndeplinesc una dintre con­dițiile prevăzute la alin. (5) lit. a) sau b).
În sensul alin. (5) pentru persoanele juridice și în cazul fermierilor prevăzuți la alin. (3), dovezile verificabile sunt docu­mente din care să reiasă veniturile totale și veniturile obținute din activitățile agricole și activități neagricole, care se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.”
La articolul 6, alineatul (8) se abrogă.
La articolul 8, alineatul (1), literele c), f), n) și s) se modifică și vor avea următorul cuprins: „c) să exploateze un teren agricol cu o suprafață de cel puțin un ha, suprafața parcelei agricole să fie de cel puțin 0,3 ha, iar în cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor, arbuștilor fructiferi, suprafața parcelei agricole trebuie să fie de cel puțin 0,1 ha și/sau, după caz, să dețină un număr minim de animale. Pentru legume culti­vate în sere și solarii, pentru care se acordă sprijinul prevăzut la art. 1 alin. (2) lit. e), suprafața minimă a exploatației este de 0,3 ha iar suprafața minimă a parcelei este de 0,03 ha;”
„f) să declare toate parcelele agricole, precum și zonele de interes ecologic prevăzute la art. 20 alin. (1), în sensul prevederilor art. 72 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, potrivit cărora fermierii care dețin parcele agricole cu o suprafață de până la 0,1 ha nesolicitate la plată pot să nu le declare, cu condiția ca suprafața însumată a acestor parcele să nu depășească un hectar;”
„n) să prezinte la depunerea cererii unice de plată sau a modificărilor aduse acesteia documentele necesare care dovedesc că terenul agricol inclusiv zonele de interes ecologic se află la dispoziția lor sau o copie a anexei nr. 24 de la starea civilă a unităților administrativ-teritoriale, dacă este cazul. Documentele care fac dovada că terenul agricol se află la dispoziția fermierului trebuie să fie încheiate înaintea depunerii cererii unice de plată și trebuie să fie valabile cel puțin până la data de 1 decembrie a anului de cerere;”
„s) să identifice, să declare, în cadrul blocului fizic parcelele agricole utilizate, în aplicația electronică GIS, pusă la dispoziție de către APIA, care permite prelucrarea datelor spațiale și alfanu­merice privind suprafețele declarate, și să utilizeze datele cadastrale dispo­nibile.”
La articolul 8, alineatul (6) se modi­fică și va avea următorul cuprins: „(6) Do­cumentele din care reiese că hectarele de teren agricol se află la dispoziția fer­mierului și/sau că acesta deține efective de animale, se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și se prezintă la depunerea cererilor unice de plată, în funcție de schemele/măsurile/plățile solicitate.ˮ
La articolul 20, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1)1, cu următorul cuprins: „(1)1 Procentajul menționat la alin. (1), se poate majora în temeiul unui act legislativ al Parlamen­tu­lui European și al Consiliului Uniunii Eu­ro­pene, și va fi prevăzut prin Ordin al mi­nistrului agriculturii și dezvoltării rurale.ˮ
La articolul 25, alineatul (3) se modi­fică și va avea următorul cuprins: „(3) Decizia referitoare la modalitatea de aplicare a sprijinului cuplat poate fi revizuită până la 1 august 2016, în sensul prevăzut la art. 53 alin. (6) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, cu aplicabilitate din anul 2017.ˮ
La articolul 25, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins: „(4) În cazul în care Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale intenționează să ia decizia de a transfera fonduri între măsurile de sprijin cuplat, informează fermierii cu privire la un posibil transfer înainte de data de deschidere a perioadei de depunere a cererilor, atât printr-un anunț care se postează pe site–ul instituției: www.madr.ro, cât și prin Ordin al minis­trului agriculturii și dezvoltării rurale.ˮ
La articolul 26, alineatul (3) se abrogă. La articolul 27, alineatul (2), litera c) se abrogă.
După articolul 28, se introduce un nou articol, articolul 281, cu următorul cuprins: „Art. 281. În cazul schemelor de sprijin cuplat în sectorul zootehnic și/sau ajutoarelor naționale tranzitorii în sec­torul zootehnic, transferul unei/unor exploatații cu cod atribuit de Autoritatea Naționala Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor se poate efectua în condițiile prevăzute la art.28.”
La articolul 31, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „(1) Cazurile de forță majoră și circumstanțele excepționale se notifică în scris APIA, furnizându-se în același timp dovezi relevante care atestă apariția situațiilor prevăzute la art. 30 alin (1), în termen de cincisprezece zile lucrătoare de la data la care beneficiarul sau succesorul său în drepturi este în măsură să trimită respectiva notificare.”
La articolul 40, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 40.(1) Nu se acordă niciun avantaj prevăzut de legislația Uniunii Europene care reglementează cadrul general de acordare a plăților în agricultura în sectoarele vegetal și zootehnic pentru schemele de plată pentru care au fost create în mod artificial condiții în vederea obținerii de avantaje, contrar obiectivelor legislației respective.”
Proiectul legislativ se află în dezbatere publică timp de 10 zile.