Al doilea Salon de Literatură şi Artă „Rotonda Plopilor Aprinşi”, Rm. Vâlcea, 24-26 mai 2012
Partea întâi: omagierea lui Bartolomeu Valeriu Anania
Joi, 24 mai curent, venind pe un traseu în zigzag Predeal-Braşov-Piteşti-Rm. Vâlcea – munte-deal-munte-deal, uneori sub rafalele ploii, alteori pe deasupra norilor, dacă nu străbătându-i cale de mulţi kilometri, la lumina farurilor, am ajuns nu fără emoţii la Râmnicu Vâlcea şi, apelându-l telefonic pe prietenul Ioan Barbu, mi-a spus că locul de regrupare este la Pensiunea Supca. Zis (el, I.B.) şi făcut (eu, subsemnatul). Acolo, într-un loc necunoscut mie, adunaţi pe la mesele unei terase ieşită şi ea de curând de sub rigorile ploii: scriitorime, lume luminată, prieteni de-ai mei dar şi câţiva actanţi neidentificabili, ce îndată mi-au fost prezentaţi. Se înţelege, ei înşişi scriitori, sculptori, artişti plastici, editori, poeţi. N-am să dau acum lista, este prea lungă, ar părea un abuz, însă vă asigur că numele respective vor apărea în text pe măsură ce vor păşi în avanscena evenimentelor în curs de desfăşurare. Căci au fost trei zile pline de întâmplări culturale la vârf.
Cazarea, masa, apoi deplasarea în grup spre principalul punct din programul zilei: la Biblioteca Judeţeană Antim Ivireanul, dublu eveniment. Vernisajul unei expoziţii de artă grafică, în holul de la parterul acestei construcţii impresionante, protagonişti Valeriu Jabinski, Ion Jabinski şi studenţi ai Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chişinău. Cuvântări ale dnei Sanda Constantinescu, directoarea Bibliotecii găzduitoare, din partea Primăriei municipale, a Episcopiei şi a curatorului expoziţiei, dl. Sergiu Plop. Mă văd cu prieteni graficieni din Rm. Vâlcea: Tina Popa, Cristian Sima, Petti Velici, aceşti oameni minunaţi, cunoscuţi mie din anii 70, ceea ce ar părea o “exageraţiune” vis-a-vis cu tinereţea lor spirituală şi de suflet. Şi, ah! parcă mai clar ca oricând îmi dau seama că zâmbetul omului bun nu se schimbă cu vremea, cu vremurile, ci rămâne neclintit în dreptul indicatorului PRIETENIE! Mi-o confirmă revederea cu alţi vâlceni: poetul Felix Sima, pe care îl căutasem pe la etajele Bibliotecii, unde mi s-a spus că s-a retras ca să-și arunce ochii pe exemplarul de semnal al antologiei 101 poeme (Colecţia Ideal), proaspăt adus de poetul şi editorul basarabean Vasile Căpăţână; profesorul dr. Ioan St. Lazăr, preotul Nicolae State-Burluşi; mulţi alţii…
Ne regrupăm în sala de spectacole, unde Ioan Barbu preia iniţiativa: îi prezintă pe aleşii oaspeţi, cu o caldă omagiere a academicianului Gleb Drăgan, ajuns la venerabila vârstă de 92 ani, provenit din Basarabia; familia s-a răzleţit pe vremea războiului, părinţii au fost deportaţi în Siberia, au reapărut după 16 ani; fratele geamăn, Boris Drăgan a fost şi el deportat în Rusia, a reuşit să-şi continue studiile şi este el însuşi academician în Kiev, capitala Ucrainei. Actualmente Gleb Drăgan este şeful secţiei ştiinţă al Academiei; amfitrionul ni-i prezintă pe invitaţii din judeţ şi din toată ţara, pe oamenii de cultură vâlceni, pe colaboratorii şi sprijinitorii în organizarea celei de a doua ediţii a Salonulului, în titulatura căruia a adăugat şi Artă, cum se şi cuvenea. Succesul Salonului, cu frumoase ecouri internaţionale, l-a determinat să modifice statutul Fundaţiei, cooptând în comitetul de organizare un număr de 10 scriitori, dintre care i-am reţinut pe Ion Andreiţă, Florentin Popescu, George Călin, Dan Anghelescu. O alocuţiune din partea primarului municipiului, dl Romeo Rădulescu. S-au conferit Diplome unor colaboratori, înmânate de academicianul Gleb Drăgan şi apoi Trofeul Cerurile Oltului unui număr dintre invitaţii de onoare, “pentru excelenţă în promovarea culturii româneşti”: acad. Gleb Drăgan, prof. univ. Pompiliu Manea, poeţilor George Călin, Mihaela Albu, Ion Andreiţă, Ion Lazu, Dan Anghelescu, pictorilor Dan Cioca și Marin Răducu, sculptorului Doru Drăguşin, lui Vasile Căpăţână, Ionel Vitoc, Constantin Zărnescu, Ioan St. Lazăr, Florentin Popescu etc.
Dl Dan Anghelescu a fost moderatorul Omagierii lui Valeriu Anania ca Poet şi Mitropolit al Clujului. Au rostit consistente alocuţiuni cei care l-au cunoscut îndeaproape pe Bartolomeu Valeriu Anania ca om, ca poet, ca dogmatician şi înaltă faţă bisericească: Mihaela Albu, care din New York a purtat o intensă corespondenţă cu V.A. şi cu unul dintre apropiaţii colaboratori ai înaltului prelat, în perioada deceniului american al acestuia; Pompiliu Manea, care l-a cunoscut în perioada clujeană şi au purtat discuţii fructuoase; venind spre Vâlcea, s-a abătut în Mărginimea sibiană, pentru a aduce un omagiu grupului de 10 statui ale unor academicieni extraşi “din marea de amar” a lumii pastorale; au urmat la microfon: Gh. Anca, Constantin Zărnescu, Ioan Barbu, Ioan St. Lazăr, preot Nicolae State-Burluşi, Vasile Căpăţână, care a transmis salutul acad. Mihai Cimpoi şi al poetului Valeriu Matei, și el academician de curând; dl Valeriu Diaconescu din comuna Glăvile, nepotul lui Valeriu Anania, a depănat amintiri de familie, din anii primei copilării şi până la stingerea poetului. Valeriu Anania a fost pus în filiaţia lui Arghezi şi Crainic, a lui Gyr şi Voiculescu. A fost un model de viaţă şi de credinţă. A scris poezie, piese de teatru în stil blagian, pe marile teme ale spiritualităţii noastre, Mioriţa, Meşterul Manole etc. A iniţiat o nouă traducere a Bibliei, în anul 2001. A trecut din mână în mână un exemplar de mare preţ din Du-te, vreme, vino, vreme de Bartolomeu Valeriu Anania, cu semnături ale unor prea înalţi prelaţi ai României; am avut abilitatea să fotografiez pagina de gardă spre a o prezenta cititorilor Curierului de Vâlcea.
Toate aceste intervenţii mărturisitoare au fost filmate, înregistrate, ele vor apărea într-un volum omagial, nu are rost să notez aici propoziţii disparate. De acum încolo, pentru Înalt Preasfinţitul Bartolomeu Anania timpul are răbdare. Reţin o propoziţie cu care şi-a încheiat alocuţiunea poetul Gh. Anca: “Statura lui întrece orice statuie!”
S-a lansat romanul Ultimul ţăran, de curând apărut la Editura Antim Ivireanul (director, Ioan Barbu), de Constantin Argeşanu, autor aflat la al treilea titlu, o scriere rememorativă, inspirată din copilăria ialomițeană a autorului, roman cu temă rurală, prezentat cu profesionalism şi adecvare de Ion Andreiţă. Au mai luat cuvântul: Ion Soare, prefaţatorul romanului, Ilie Gorjan, Florentin Popescu, autorul însuşi, care a mărturisit că a avut-o ca model pe mama sa. De altfel, pe coperta elegantei cărţi apare o fotografie a mamei la vârsta de 21 ani, ţinând în braţe un copilaş în cămăşuţă. Autorul a promis că ne spune povestea acelui copilaş dar s-a luat cu altele, multe fiind de spus de un autor, despre truda lui de ani, în singurătatea paginii albe… În jurul titlului “ultimul ţăran” s-a purtat o întreagă discuţie, în fapt, nu mai mult decât un pretext pentru a se afirma că ţăranul român este o permanenţă, el se află în mai fiecare dintre noi, ca parte durabilă din alcătuirea noastră sufletească.
Cu aceasta n-am reuşit să mă refer decât pe sărite la simpozionul din prima zi a Salonului, desfăşurat într-o ambianţă de vibrantă efervescenţă intelectuală.. Căci, cum s-a spus, “povestea… înainte mult mai este”: a doua zi, descinderea în “comuna europeană” Prundeni, o zi doldora de minunate surprize şi alese emoţii; în următoarea zi, o vizită la Mănăstirea Dintr-un Lemn şi, pe nepregătite, când credeam că ne întoarcem la Rm. Vâlcea…, “mă dusei să trec la Olt”, şi am ajuns în comuna Galicea… Cât de frumos ne-au primit galicenii!… De ce oare aceste momente de mare preţ au un “ce” ireal?