Autismul, în prim plan
Joi, 26 mai 2011, ora 17.00, la Biblioteca Județeană „Antim Ivireanul” (Sala Universitarilor), va avea loc întâlnirea de lucru din cadrul Proiectului Grundtvig-ETOK (Educaţie pe tot parcursul vieţii), cu participarea părinţilor copiilor cu autism și a terapeuţilor în vederea stabilirii unei întâmpinări legislative în beneficiul copiilor care pot urma cursurile școlii de masă. Autismul este o tulburare neurobiologică de dezvoltare ce se caracterizează prin întârzierea ori afectarea a 3 arii principale: relațiile sociale, comunicarea și interacțiunea logică cu mediul. Se manifestă fie încă de la naștere, fie la vârsta de 18 luni – 2 ani a copilului, putând fi diagnosticat de foarte timpuriu. Un copil cu autism poate realiza relații spontane afective și poate avansa pe scara dezvoltării sale, cu condiția ca mediul său semnificativ să-i poată oferi oportunități sociale adecvate profilului său unic de dezvoltare. Autismul pare a avea o agregare familială, sugerând existența unui factor genetic. Deoarece persoanele cu autism pot avea o multitudine de manifestări, variind de la individ la individ, oamenii de știință cred că sunt implicate mai multe gene. Cercetările care sunt în derulare au ca scop identificarea acestor gene. Unii experți consideră, de asemenea, că factorii de mediu pot avea un rol în apariția autismului și, deși, ei au studiat mai mulți astfel de factori, printre care ar fi vaccinurile, nu au găsit până în prezent o cauză clară. Cercetările imagistice ale creierului persoanelor cu autism au identificat anomalii în anumite zone cerebrale, inclusiv în acelea responsabile de emoție și de relaționarea socială. Alte studii sugerează că persoanele cu autism au niveluri crescute ale neurotransmitatorului numit serotonină, o substanță chimică despre care se știe că trimite mesaje in interiorul creierului. Totuși, aceste studii sunt preliminare și în prezent se desfășoară cercetări pentru a se explica modul de afectare a creierului în autism.