Reconstrucţia şcolară cere reconversia respectului pentru muncă
Panica şi tensiunile create de rezultatele dezastruoase la bacalaureatul acestui an sunt încă active, iar vectorul acuzaţiilor continuă să fie direcţionat când spre elevi sau cadre didactice, când spre părinţi. Neliniştea generală este alimentată de faptul că în mintea părinţilor şi absolvenţilor de liceu deopotrivă persistă ideea obsesivă potrivit căreia, fără bacalaureat, devii un respins, un paria şi nimeni nu te va angaja. Fals până la un punct, dacă vom ţine seama de poziţionarea profesională a tânărului, mai ales în momente de cumpănă care puteau fi evitate.
Cariera profesională nu se caută doar după un eşec şcolar aşa cum a fost boom-ul bacalaureatului din acest an. Ţintele şi orientările se stabilesc mult mai devreme, încă de la vârsta fragedă a copilului, atunci când părintele şi educatorul, împreună, au posibilitatea reală să descopere nivelul de inteligenţă, capacitatea de interes şi de asimilare a cunoştinţelor predate la clasă ori înclinaţiile spre o destinaţie profesională.
La aceeaşi vârstă fragedă, copilul are nevoie de ghiduri umane, de exemple puternice care să-i stimuleze dorinţa de împlinire în viaţă. În ameţeala cotidiană şi iureşul fără orizont al zilelor noastre au dispărut, însă, marile repere. Despre lipsa unor modele autentice care să fie luate ca etalon pentru viaţă, o răbufnire plină de remuşcări, dar teribil de corectă, am surprins-o la distinsul nostru conjudeţean, Mugur Isărescu, Guvernatorul BNR: „Copiii de la cine să înveţe? Am scos în faţă numai câteva cohorte de mitomani care nu au avut nici măcar bunul simţ să admită că au câştigat bani dintr-o întâmplare a tranziţiei”.
Din păcate, nu sunt deloc puţini nici părinţii care au ignorat să inoculeze copiilor lor respectul pentru muncă. De aici şi rezultatul – obturarea învăţământului în faţa nevoilor reale de pe piaţa forţei de muncă. Problema nu este deloc nouă.
Cu vreo 30 de ani în urmă, una dintre personalităţile breslei gazetăreşti din judeţul Vâlcea, domnul Ioan Barbu, a susţinut lungă vreme o rubrică incitantă şi plină de adevăr: „Goana după o patalama”. Atunci, ca şi astăzi, părintele era înnebunit să-şi vadă odrasla la liceu şi, mai departe, la facultate, fără să ţină seama de posibilităţile şi calităţile de asimilare ale copilului lor. Replica distinsului ziarist a fost nemiloasă, dar dreaptă: decât un medic, un profesor, un inginer sau un economist slab, mai bine un instalator, un muncitor, un meseriaş de elită!
În acest punct al interogaţiilor am ajuns şi astăzi. Recunoaştem sau nu, adevărul este că am pierdut statutul de ţară cu forţă de lucru temeinic calificată care să atragă ca un magnet investitorii străini. Azi ieşim în faţa investitorilor cu posesori de patalamale universitare, cu tineri nepregătiţi pentru muncă, goliţi de virtuţi şi motivaţii profesionale.
Au dispărut şcolile profesionale şi i-am înghesuit pe copii în licee de-a valma. Astăzi, de închiderea şcolilor profesionale au de câştigat doar acele organizaţii, firme şi asociaţii profilate pe oferte de calificare prin tot felul de stagii, cursuri scurte de formare, reconversii etc., care, cel mai adesea, se finalizează cu o slabă profesionalizare.
Nu mai este timp de bâjbâieli, trebuie grăbită reluarea învăţământului profesional, iar reînfiinţarea acestui tip de şcoli trebuie să meargă mână în mână cu educarea şi cultivarea ideii că absolvenţii acestora au cea mai sigură şansă de a deveni buni profesionişti, buni instalatori, mecanici, constructori, lucrători în servicii turistice etc.
Reconstrucţia educaţiei şcolare şi profesionale presupune, desigur, un drum lung şi anevoios. Până atunci, însă, pot fi folosite pârghiile şi mijloacele oferite prin recenta Lege nr. 106/2011, intrată în vigoare de câteva zile, care modifică şi completează Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă. Această nouă lege instituie obligaţia angajatorului de a desemna un coordonator de ucenicie pentru formarea profesională a tinerilor angajaţi necalificaţi pe baza unui contract de ucenicie la locul de muncă şi înmânarea, după aceea, a unor Certificate de competenţe profesionale. În perspectiva imediată, se întrevede că ucenicia la locul de muncă va deveni principala formă de consolidare a calităţilor cerute justificat pe piaţă: cinste, pricepere, capacitate de efort, rezistenţă la stres, dorinţa de succese şi de afirmare individuală prin muncă. Abia după aceea nu vom mai avea ocazia să trecem prin cavalcada unor bacalaureate dezastruoase ca cel din acest an, iar tinerii se vor putea realiza după înclinaţii, preferinţe şi capacităţi intelectuale.