„Învăţarea prin dictare”


• proiect creat şi implementat, datorită dezastrului de la bacalaureatul din acest an, de Biblioteca Judeţeană „Antim Ivireanul” Vâlcea

Revenim cu date despre al doilea proiect „Învăţare prin dictare – ID” implementat de Biblioteca Judeţeană, Proiectul constând într-un program educaţional care are drept scop sprijinirea dezvoltării competenţelor de scriere pentru elevi, dar şi implicarea lor în activităţile Bibliotecii. Întâlnirile vor fi bilunare, se vor desfăşura într-un cadru non-formal şi se vor finaliza prin prezentări power point, cu regulile ortografice conforme cu normele prevăzute în DOOM. Înscrierea participanţilor se va realiza pe tot parcursul proiectului. Vor conta atât prezenţa, cât şi rezultatele obţinute. De ieri, au început, deja, să se desfăşoare întâlniri în cadrul acestui proiect.

Despre acest proiect ne-a declarat Cristina Olteanu, bibliotecar, membru în echipa de proiect, următoarele lucruri: „Acest proiect se adresează tuturor elevilor, el se bazează pe învăţarea non-formală, în principal. Acesta a demarat pe 29 septembrie, cu formalităţile de promovare, cu demararea înscrierilor, de care s-a ocupat echipa de proiect. Am postat anunţurile pe site-ul bibliotecii şi am distribuit pliante informative în secţiile bibliotecii şi în şcoli.

Până în prezent, s-au înscris 59 de elevi, de diferite vârste. Elevii au fost selectaţi şi au fost împărţiţi pe grupe de vârste. Au fost programaţi la sesiunile de dictări în funcţie de programul lor şcolar, astfel încât să nu fie nepotrivită ora la care participă, şi să fie o problemă din acest punct de vedere. Săptămâna aceasta este săptămâna pilot, şi a început cu o primă sesiune de dictări, următoarea fiind vineri. Urmând ca fiecare elev să se prezinte de două ori pe lună, fără a avea obligativitatea aceasta. Ne-am gândit să punctăm prezenţa acestora, astfel încât la sfârşitul proiectului să avem un clasament al celor mai activi elevi, dar şi o statistică a rezultatelor, şi pe baza acestora să organizăm un fel de concurs cu cele mai bune note, cele mai bune rezultate. Au observat un interese deosebit din partea elevilor şi asta ne-a bucurat foarte mult. S-a elaborat metodologia de organizare a sesiunilor de dictare, iar pe întreaga perioadă a proiectului, se vor organiza activităţi de dictare propriu-zisă, evaluare a testelor şi comentarea greşelilor, dar păstrându-se confidenţialitatea acestora. Totul se va desfăşura într-un cadrul non-formal, ne vom baza foarte mult pe capacitatea lor de joacă, de socializare, nu vom urma paşii formali, cu care sunt ei obişnuiţi. Astfel încât, totul să se desfăşoare într-o atmosferă destinsă şi plăcută pentru ei, şi în acelaşi timp atractivă. Înscrierile se vor desfăşura pe întreaga perioadă a proiectului, nu a fost sistată lista de înscrieri, astfel încât primim înscrieri până în mai 2012, inclusiv. Nu există limită de vârstă, pot participa toţi elevii până în clasa a XII-a, inclusiv”.

Despre ideea acestui proiect ne-a spus câteva cuvinte prof. Augustina Sanda Constantinescu, directorul Bibliotecii Judeţene: „În spatele ideii a stat dezastrul de la bacalaureat, de anul acesta. Şi o decizie, pe care eu personal am salutat-o, din partea Ministerului Învăţământului de a introduce la clasele I-IV, dacă nu mă înşel, în programă, dictarea obligatorie şi o oră de lectură. Pentru că dumneavoastră ştiţi că noi avem şi un proiect axat pe lectură. Şi aici ne-am gândit că lucrul acesta se petrece tot la nivelul blamării tinerilor, că nu ştiu, că nu fac, dar poate că nu au nici suficiente ajutoare. Ne-am simţit vizaţi, ca instituţie cu vocaţie pentru carte, cu vocaţie educaţională, să iniţiem ceva pentru ai ajuta pe copii şi pe tineri să scrie mult mai corect, şi aşa s-a născut ideea acestui proiect pe care eu am prezentat-o colegelor mele şi entuziasmul şi eficacitatea cu care ele au răspuns este meritorie şi sperăm să ducem proiectul până la sfârşit cu bine”.