Bilanţul APIA 2011


Adrian-Pintea• directorul Adrian Pintea vine în faţa cititorilor Curierului de Vâlcea pentru o radiografie atentă, amănunţită şi clară a Agenţiei în anul 2011

Domnule director, ca de obicei, la început de an, vă rog să ne faceţi o scurtă caracterizare a activităţii depusă în anul precedent. De la subvenţii şi până la controale, care e situaţia reală a agriculturii gestionate prin intermediul Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie?

Aş vrea să încep cu partea a doua a întrebării dumneavoastră, cea legată de controalele desfăşurate anul trecut şi vreau să menţionez că la capitolul controale cla­sice pe teren, trebuie amintit faptul că nu­mărul de fermieri în eşantionul de control a fost de 342, din care fermieri cu angaja­ment de agro-mediu, aproximativ 220. În ceea ce priveşte numărul de parcele verifi­cate, aici a fost vorba 1.370, din care, aflate sub angajament de agro-mediu – 1.045. 342 a fost numărul rapoarte introduse în apli­ca­ţie iar numărul de parcele introduse în SIVGIS a fost de 1.243. Cât priveşte control prin teledetecţie, la acest capitol avem un nu­măr de 730 fermieri în eşantion, din care fermieri cu angajament de agro-mediu – 29. Numărul de parcele controlate pe teren, afla­te sub angajament de agro-mediu a fost 144, în vreme ce numărul de rapoarte de te­ledetecţie şi clarificare cu fermierul com­ple­tate şi introduse în sistem a ajuns la 322. În dreptul controalelor GAEC, vreau să ştiţi că numărul de fermieri în eşantion a fost 19 pen­tru cinci ferme dispersate cu control GAEC.

Ce ne puteţi spune despre acti­vitatea de supracontrol?

Supracontrolul pe teren s-a materializat prin şapte fermieri luaţi în eşantion, din care doi care au angajament de agro-mediu. Au fost verificate 37 parcele iar parcelele aflate sub angajament de agro-mediu sunt doar 11.

Cum staţi la capitolul litigii, proble­me juridice?

Activitatea Compartimentului juridic în anul 2011, în principal, a constat în: aviza­rea pentru legalitate a tuturor deciziilor emise de către directorul executiv, privind încheierea, modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu sau de munca ale salariaţilor Centrului Judeţean; avizarea pentru legalitate a contractelor de închiriere a spaţiilor în care funcţionează cen­trele locale sau avizarea actelor adiţio­nale la aceste contracte; avizarea pentru legalitate a caietelor de sarcini privind orga­nizarea licitaţiilor pentru achiziţii publice; avizarea pentru legalitate a contractelor cu furnizorii de servicii, utilităţi, consumabile, birotică etc; avizarea pentru legalitate a răspunsurilor, notelor, actelor administrative elaborate de către serviciile, birourile şi compartimentele de specialitate ale Cen­tru­lui Judeţean; formularea, împreună cu ser­vi­ciile, birourile şi compartimentele de specia­litate, a răspunsurilor la contestaţiile, sesizările, petiţiile şi întrebările adresate Centrului Judeţean.

Unde credeţi că se situează nivelul de informare al ţăranului de rând cu pri­vire la activitatea şi ajutorul dat de APIA?

Cred că suntem la un nivel destul de bun în acest domeniu şi spun asta pentru că în cadrul A.P.I.A. – Centrul Judeţean Vâlcea informarea şi promovarea s-a desfăşurat de-a lungul întregului an 2011 pe trei nivele, după cum urmează: La nivelul relaţiei directe cu fermierul, prin campanii de infor­mare desfăşurate la startul fiecărei acţiuni importante de depunere a cererilor de subvenţii, cum ar fi: Campania SAPS 2011; Campania CNDP 2011. Acestea s-au des­fă­şurat prin contactul direct cu beneficiarii în localităţile de domiciliu ale acestora, prin discuţii, prin afişarea în cadrul primăriilor a unor materiale informative, precum şi prin distribuirea de pliante şi broşuri cu acelaşi scop. De asemenea, la nivelul judeţean şi local al instituţiei noastre se desfăşoară o permanentă campanie de informare a fer­mie­rilor arondaţi, toate birourile şi com­parti­mentele ce au o legătură directă cu aceştia, funcţionând ca şi puncte de informare şi relaţii publice.

Să revenim punctual la activitatea de teren şi să ieşim din această sferă birocratică…

Să ştiţi că şi activitatea de informare presupune o amplă dispunere de efort în teren, nu se limitează la munca de birou!

Eu vroiam să ajungem la inspecţii…

În ceea ce priveşte activitatea în acest domeniu, în materie de Rapoarte de control pentru măsurile de piaţă – 2011: Restruc­tu­rarea/reconversia plantaţiilor viticole a atins borna 25, la Ajutor comunitar acordat pentru furnizarea laptelui în instituţiile şcolare sun­tem la 72, la Ajutor comunitar acordat pen­tru încurajarea consumului de fructe în şcoli am avut 24 de astfel de situaţii, 12 a a fost numărul ajutoarelor comunitare acordate sectorului apicol iar 6 ajutoare financiare au fost acordate grupurilor de producători din sectorul legume – fructe. Cât priveşte aju­toa­rele alimentare acordate persoanelor cele mai defavorizate, a fost vorba de 72 şi numai un singur caz de ajutor financiar acordat pentru agricultura ecologică.

Pot să ghicesc faptul că la cota de lapte, lucrurile s-au mişcat cel mai mult?

În ceea ce presupuneţi, vreau să vă spun că avem 234 de ajutoare financiare acordat pentru Cota de Lapte. Mai departe, pe lista noastră, intră şi ajutorul financiar acor­dat pentru Utilizarea zahărului în in­dustrie, dar şi nu mai puţin de 68 ajutoare financiar acordat pentru crescătorii de bovine din zonele defavorizate .

Care este statistica 2011, în materie de subvenţii?

În dreptul subvenţiilor, intră mai multe categorii Ajutoare Specifice Comunitare şi Măsuri de Piaţă (Ajutor comunitar specific pentru producătorii de lapte din zonele defa­vo­rizate: Actul normativ – HG 755/2010, ce­reri depuse 2011 – 3.758, cereri aprobate -1.831, cantitatea pentru care se acorda sprijinul financiar – 4.790, valoare aprobată – 1.358.923 lei; Ajutor comunitar specific pen­tru îmbunătăţirea calităţii produselor în sec­torul de agricultură ecologică: Actul nor­mativ – HG 759/2010, cereri depuse în 2011 – 11, cereri aprobate – 6, cantitatea pentru care se solicită sprijinul financiar – 152 fa­milii de albine şi 41,713 Ha, valoare apro­ba­tă – 50.454,20 lei; Ajutor de stat pentru mo­torina folosită în agricultură: Actul normativ – HG 408/2010, cereri acord prealabil depuse – 165, cereri finanţare motorină – 2011 – 189, cantitatea pentru care se acordă spri­jinul financiar – 789.787,518 litri motorină, va­loare aprobată – 941.105,64 lei; Sprijin finan­ciar privind prima pe cap de animal pentru specia ovina/caprina CNDP 2011: Actul normativ – OMADR 98/2010, cereri de­puse – 399 ovine şi 125 caprine, cereri apro­bate – 385 ovine şi 119 caprine, cantitatea pentru care se acordă sprijinul financiar – 78.832 capete ovine şi 7.921 capete ca­pri­ne, valoare aprobată – 315.254 lei caprine şi 3.130.468 lei ovine; Sprijin financiar pri­vind prima pe exploataţie pentru specia bovină: Actul normativ – OMADR 215/2010, cereri depuse – 8.348, cereri aprobate – 8.244, cantitatea pentru care se acordă spri­jinul financiar – 38.963 capete bovine, va­loa­re aprobată – 15.974.830 lei; Ajutor de stat pentru realizarea angajamentelor asu­ma­te voluntar în favoarea bunăstării păsă­rilor/porcinelor: Actul normativ – HG 838/2010, HG 839/2010, solicitanţi – 3, va­loa­re solicitată – 9.999.597,97 lei, valoare apro­bată – 9.107.787,57 lei; Vizarea carne­telor de rentier şi plata sumelor cuvenite că­tre beneficiari: Act normativ – Legea 247/2005, carnete vizate – 83, termen de finalizare: 31.08.2011) Măsuri de piaţă (Aju­tor comunitar pentru furnizarea produselor lactate în instituţiile şcolare: Act normativ – HG 1628/2008, cereri depuse – 6 cereri, cereri autorizate – 6 cereri, valoare aprobată – 798.323,60 lei; Programul de încurajare a consumului de fructe în instituţiile şcolare pentru anul 2010-2011:Act normativ – OUG 24/2010, OMADR 85/2010, cereri depuse – 1, cereri autorizate – 1, valoare aprobată – 605.530,24 lei; Ajutorul specific acordat cres­cătorilor de albine prin susţinerea în combaterea varoozei, raţionalizarea stupă­ri­tului pastoral, susţinerea refacerii efec­ti­vului de familii de albine pe teritoriul naţional precum şi prin oferirea de asistenţă pentru laboratoarele de analiză fizico-chimică a mierii: Act normativ – HG 245/2011, cereri depuse – 3, cereri autorizate – 3, valoare aprobată – 113.858,78 lei; Programul de în­cu­rajare prin crearea de organizaţii ale pro­ducătorilor din sectorul legume – fructe (grupuri de producători recunoscute preli­mi­nar): Act normativ – HG 694/2008, HG 1078/2008,cereri depuse – 2, cereri auto­ri­zate – 2, valoare aprobata – 5.651.506 lei; Sprijin financiar acordat pentru Restructu­rarea şi reconversia plantaţiilor viticole: Act normativ – OMADR 269/2009, cereri depuse – 24 cereri, cereri autorizate – 20 cereri, valoare solicitată – 551.034,31 euro)

Cu ce obstacole rămâneţi din 2011?

Lista acestor probleme este mare şi cuprinde inexistenţa evidenţei exploataţiilor agricole în actele oficiale ale autorităţilor locale; exploataţii mici apropiate de limita de eligibilitate pentru SAPS; exploataţii cu su­prafeţe dispersate în zone greu accesibile, greu de identificat; parcelele de referinţă, blocurile fizice în marea lor majoritate inexistente în LPIS; exploataţiile care au terenuri cu categoria de folosinţă CP, în majoritatea cazurilor aceste categorii sunt confundate în LPIS cu NA (păduri).

Toate aceste situaţii creează mari probleme fermierilor şi angajaţilor APIA în procesul de identificare a parcelelor agricole utilizate. Complexitatea unei cereri de sprijin din aceste zone în cea mai mare parte se datorează acestor cauze, cu consecinţe în multe cazuri agravante faţă de fermierii care-şi modifică des amplasamentele par­ce­lelor aflate sub angajamente (ZMD şi AM). Majoritatea supradeclarărilor, litigiilor şi LPIS 0014 se afla cu preponderenţă în aceste zone în care şi procesul de actua­lizare LPIS se desfăşoară la fel de greu.

Un singur exemplu vă va ajuta în acest sens: la momentul actual Centrul Local Bre­zoi cu toate cele 11 UAT-uri cu specific ZMD şi AM aflate în PNDR 2007 – 2013, are urmă­toarele probleme: total supradeclarări BF = 85 din 94;t total LPIS 0014= 704 din 1.200.

Sperăm de la 2012 să ne atingem mai multe ţinte: perfecţionarea pregătirii perso­na­lului implicat în derularea operaţiunilor fi­nanciare aferente fondurilor: FEGA, FEADR, BN; constituirea în cadrul ser­vi­ciului MSIT a unui colectiv de specialişti ca­pa­bil să îndeplinească toate cerinţelor leg­a­te de întreţinere şi actualizare LPIS, astfel încât, identificarea parcelelor agricole în blocurile fizice să se facă la o marjă de eroare de max. 3%; implicarea biroului IT în activităţile specifice măsurilor de sprijin şi controlului pe teren pentru ca obiectivele de la punctele 1 şi 2 să poată fi îndeplinite; di­men­sionarea numărului de cereri pe salariat în aşa fel încât să se înlăture erorile deter­mi­nat de supraîncărcarea cu cereri a perso­nalului responsabil cu gestionarea cererilor de plată pe suprafaţă. Pentru aceasta, este necesara suplimentarea personalului APIA – MSIT cu cel puţin două posturi pentru a se putea acoperi numărul total de 1.852 cereri rămase fără acoperire administrativă; îmbunătăţirea sistemului de lucru care im­pli­că MS, IT, CT, în aşa fel încât, procesarea, ve­rificarea, controlul administrativ şi con­tro­lul pe teren să se facă într-o manieră coe­rentă, care să nu genereze dificultăţi ma­jore; îmbunătăţirea condiţiilor de muncă pentru personalul angajat prin asigurarea de spaţii corespunzătoare, necesare desfă­şu­rării activităţilor curente, precum şi în ve­derea arhivării cererilor depuse de fermieri; performarea sistemului de comunicare insti­tuţională internă şi externă pentru realizarea atribuţiilor şi responsabilităţilor instituţiei; îmbunătăţirea sistemului de monitorizare prin realizarea unui feedback corespunzător între APIA – CJ şi CL, precum şi între APIA CJ şi APIA – central; întărirea sistemului de control intern privind respectarea atribuţiilor şi realizarea activităţilor descrise în pro­ce­duri şi prevăzute în fişele de posturi ale per­sonalului angajat. Evaluările profesionale se vor face pe baza comparării rezultatelor obţinute cu obiectivele şi cerinţele postului ocupat; respectarea normelor de conduită profesională şi de disciplină în muncă de către fiecare funcţionar public, astfel încât fiecare să contribuie prin activitatea pe care o desfăşoară la creşterea prestigiului insti­tu­ţiei în care lucrează.