Aurel Popescu iese, oficial, la pensie
• azi, sindicaliştii ALFA se despart de cel mai longeviv dintre liderii locali ai mişcării
Aşa cum vă anunţam şi în ediţiile noastre precedente, liderul UST Cartel ALFA Vâlcea, a decis să se retragă din fruntea filialei. Măcinat de problemele de sănătate şi rugat insistent de familie să facă acest pas, Aurel Popescu îşi încheie mandatul azi în cadrul unei reuniuni la Olăneşti.
Domnule Popescu, a venit şi momentul retragerii…
Da, nu mai e chiar o noutate pentru că am luat această decizie de ceva timp. E o decizie normală, nici grea şi nici uşoară, ci doar firească. A venit vremea aşa cum vine pentru toţi. Au fost ani grei şi ,din păcate, se anunţă alţii şi mai grei pentru sindicate şi pentru muncitori, în general. Îmi pare nespus de rău că trăiesc astfel de vremuri în care cel care munceşte este mai desconsiderat ca niciodată. Din păcate, vor veni într-un context în care mişcarea sindicală este mai dispersată ca niciodată, am mai spus-o. Suntem mai slăbiţi ca niciodată şi mai împrăştiaţi ca făina orbului. E dureros, dar adevărat.
Care e cea mai mare dezamăgire a dumneavoastră?
Ultimele mişcări guvernamentale în câmpul legislativ, adică Legea dialogului social şi Codul Muncii ne-au lovit profund. Nici acum nu-mi pot imagina cum astfel de legi total anti-sociale au trecut. Au fost practic nişte pumnale în inima sindicatelor. Nişte texte de lege cel puţin aberante şi dacă-mi daţi voie, am să amintesc vreo câteva „săgeţi”: sindicatelor le este îngrădit dreptul să îşi găsească sediu – noua lege precizează că sindicatele “pot” avea un sediu în întreprindere, vechea lege (art 22 (3) din Legea 54/2003) preciza: “Unităţile în care sunt constituite organizaţii sindicale care au dobândit reprezentativitatea, în condiţiile legii, sunt obligate să pună, cu titlu gratuit, la dispoziţia organizaţiilor sindicale, spaţiile corespunzătoare funcţionării acestora şi să asigure dotările necesare desfăşurării activităţii prevăzute de lege.” De asemenea, după ce îi încetează mandatul, liderul de sindicat nu mai este protejat în mod special de concediere timp de doi ani. Dacă în articolul 10 (1) din Legea 54 se menţiona: „În timpul mandatului şi în termen de doi ani de la încetarea mandatului, reprezentanţilor aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale nu li se poate modifica sau desface contractul individual de muncă pentru motive neimputabile lor…”, din noua lege a dispărut prevederea referitoare la cei doi ani. Am amintit această problemă nu din cauze personale, pentru că eu, unul mă pensionez. Mai departe, dacă lucrezi într-un sector unde firmele au de obicei puţini angajaţi, nu mai ai posibilitatea să înfiinţezi un sindicat profesional cu lucrători de la alte firme: în legea 54 se prevedea , la articolul 2(2): „Pentru constituirea unei organizaţii sindicale este necesar un număr de cel puţin 15 persoane din aceeaşi ramură sau profesiune, chiar dacă îşi desfăşoară activitatea la angajatori diferiţi.” – prevederea referitoare la posibilitatea unor angajaţi de la angajatori diferiţi de a forma un sindicat profesional a dispărut complet. Angajatorul nu mai este obligat să invite reprezentanţii sindicali în consiliul de administraţie: Legea 54 prevedea la art 30 (1) ”Angajatorii au obligaţia de a invita delegaţii aleşi ai organizaţiilor sindicale reprezentative să participe în consiliile de administraţie la discutarea problemelor de interes profesional, economic, social, cultural sau sportiv.”- noua lege a înlocuit obligaţia cu “poate” şi a eliminat menţionarea problemelor culturale sau sportive. Comunicarea angajator-sindicat este limitată – în legea 54 angajatorul avea şi obligaţia de a comunica sindicatelor informaţii ”privind constituirea şi folosirea fondurilor destinate îmbunătăţirii condiţiilor la locul de muncă, protecţiei muncii şi utilităţilor sociale, asigurărilor şi protecţiei sociale” precum si (articolul 3) informaţii ce vizau probleme de interes cultural şi sportiv – aceste obligaţii ale angajatorului nu mai apar în noua lege. Neplata muncii depuse în scopul activităţii sindicale pentru liderii care sunt scoşi din producţie – Legea 54 prevedea “Membrii aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale, care lucrează nemijlocit în unitate în calitate de salariaţi, au dreptul la reducerea programului lunar cu 3-5 zile pentru activităţi sindicale, fără afectarea drepturilor salariale.“ Noua lege nu mai prevede un număr de zile, acesta putând fi negociat. Mai mult, angajatorul nu mai are obligaţia de a plăti acele zile (se menţionează expres, “fără obligaţia angajatorului de a plăti drepturile salariale pentru aceste zile“).
Ce altceva ar mai trebui să ştie sindicaliştii legat de această legislaţie?
La dizolvarea unui sindicat, tribunalul nu mai are obligaţia de a atribui patrimoniul “unei organizaţii din care face parte sindicatul sau, dacă nu face parte din nici o organizaţie, unei alte organizaţii sindicale cu specific asemănător.” (Legea 54, art 37 (2)). Până acum, sindicatele se puteau constitui (Legea 54, art 41 (1)), după criteriul ramurii de activitate, al profesiunii, sau după criteriul teritorial. În noua lege apare conceptul de “sectoare de activitate”, dupa codul CAEN, sectoare care, în noua lege, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, după consultarea partenerilor sociali. Activitatea sindicală este îngrădită prin renunţarea la criteriul profesional sau cel teritorial.
Mai mult, au apărut criterii de reprezentativitate premergătoare înfiinţării unui sindicat. Confederaţiile sindicale trebuie sa aibă structuri teritoriale în jumătate plus unul din judeţele României şi să aibă 5% din efectivele angajaţilor din economia naţională. La nivel de unitate, condiţiile au devenit foarte restrictive. Până acum, Legea 54 prevedea un număr minim de 15 angajaţi pentru formarea unui sindicat, nici măcar de la acelaşi angajator în mod necesar. Legea 130/1996 prevedea într-adevăr criterii similare de reprezentativitate pentru sindicate, dar numai pentru negocierea contractelor colective de muncă, nu şi pentru fiinţarea lor. La nivel de unitate, era nevoie de o treime din angajaţi în sindicat pentru negocierea contractului colectiv de munca, acum e nevoie de jumătate plus 1. Totodată, a dispărut contractul colectiv de muncă la nivel naţional şi cel la nivel de ramură şi a apărut cel la nivel de sector. Practic, guvernul nu va mai avea un partener puternic de negocieri pentru salariul minim în economie, ci va stabili salariul minim iar la nivel de sector se vor purta negocieri suplimentare. Pe lângă acestea, pe durata valabilităţii unui acord colectiv de muncă angajaţii nu pot declanşa conflict colectiv de munca (art 164). Vechea lege (Legea 168/1999) prevedea la art 12 d): “Conflictele de interese pot fi declanşate în următoarele situaţii: d) unitatea nu îşi îndeplineşte obligaţiile prevăzute de lege de a începe negocierile anuale obligatorii privind salariile, durata timpului de lucru, programul de lucru şi condiţiile de muncă “. Deşi vechea lege prevedea că angajaţii nu pot declanşa conflicte de muncă pe durata valabilităţii unui contract colectiv de muncă (art 13), se făcea excepţie la punctul 12 d), care a dispărut din noua lege.
Aici, se opresc aberaţiile noii legii?
Din păcate, nu. Articolul 182 instituie obligativitatea grevei de avertisment: “greva poate fi declarată numai dacă, in prealabil, au fost epuizate posibilităţile de soluţionare a conflictului colectiv de muncă prin procedurile obligatorii prevăzute de prezenta lege, numai după desfăşurarea grevei de avertisment…”. Vechea lege prevedea, într-adevăr, ca greva de avertisment să o preceadă pe cea propriu-zisă cu cinci zile, însă nu reieşea din vechea lege că o grevă poate fi declanşată numai dacă în prealabil s-a realizat o grevă de avertisment.
Pierderea drepturilor din contractul individual de muncă pe perioada grevei. Dacă în vechea lege, la articolul 54, se prevedea: ”Pe durata grevei, salariaţii îşi menţin toate drepturile ce decurg din contractul individual de muncă, cu excepţia drepturilor salariale”, în noua lege se prevede, la articolul 195, “pe toată durata participării la grevă, contractul individual de muncă sau raportul de serviciu, după caz, al angajatului se suspendă de drept. Pe perioada suspendării, se menţin doar drepturile de asigurări de sănătate“.
Noua lege prevede, la articolul 202, că nu pot declara grevă, printre alţii, “personalul angajat de forţele armate străine staţionate pe teritoriul României“. Dacă vorbim de personal civil angajat de forţe armate străine, Legea Dialogului Social încalcă flagrant Convenţia 87 a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, ratificată de România, care într-adevăr prevede la articolul 8 că statele semnatare pot avea dispoziţii de a limita dreptul la grevă al personalului din forţele armate şi din poliţie, dar nu menţionează nimic de civilii angajaţi de forţe armate străine.
Să revenim la momentul de azi, ce ne puteţi spune despre succesorul dumneavoastră?
Îl cunosc pe Ilie Păunescu de foarte mulţi ani. Mi-a fost coleg şi prieten în momente grele pentru filială. Provine din lumea dură şi nemiloasă a minerilor şi a reuşit să-şi câştige respectul şi încrederea acestora, ceea ce nu e deloc puţin. Sunt sigur că se va descurca foarte bine şi foarte uşor în fruntea UST Cartel ALFA Vâlcea.