Un tezaur uman: Medi Wechsler Dinu, la 105 ani
Medi Wechsler Dinu este originară din Vâlcea. Duminică, 22 decembrie 2013, „ultima supravieţuitoare a unei generaţii strălucite de oameni de cultură ai României” va împlinit venerabila vârstă de 105 ani. „O nedreptăţită a istoriei – scrie criticul de artă Luiza Barcan despre acest tezaur uman –, o pribeagă mult timp, din copilărie şi până spre deplina maturitate când, în fine, şi-a putut afla un loc unde să trăiască şi să lucreze. Medi Wechsler Dinu ar putea constitui nu doar un model artistic, dar şi un model de demnitate şi de umanitate în tot felul de vremuri, de prea puţine ori faste creaţiei şi unei vieţi normale.” Pictorul Gheorghe Dican, liderul vâlcean al artiştilor plastici, îmi spunea că aducerea în actualitate a vieţii acestei artiste exemplare, de-o vârstă cu un veac, aflată astăzi la anii unei senectuţi înţelepte, dar şi a operei sale de o mare valoare, se datorează stăruinţelor distinsei doamne Luiza Barcan. A cunoscut-o îndeaproape pe Medi Wechsler Dinu, o iubeşte foarte mult, marcând astfel, prin demersurile sale, statornicirea artistei în patrimoniul picturii româneşti.
Expozițiile din ultimii ani ale acestei Doamne a picturii româneşti au fost întâmplări unice în viaţa cultural-artistică a Capitalei, a municipiilor Râmnicu Vâlcea și Cluj-Napoca, precum și a orașului său de baștină, Brezoi. Unice, fiindcă o dată în viaţă ai ocazia să stai faţă în faţă cu o mare artistă a penelului care a străbătut un veac, contemporană cu ambele deflagraţii mondiale, care a pictat la Balcic, sub fiorul pasiunii pentru frumos al Reginei Maria a României sau care le-a fost studentă la Bele-Arte celebrilor dascăli Jean Al. Steriadi şi Francisc Reiner… Sau care a pictat alături de iluştrii Tonitza, Grigorescu sau Iser, realizând portretele unor români de seamă despre care astăzi citim doar în cărţi: George Topârceanu, George Bacovia, Agatha Bacovia, Ilarie Voronca, Dan Barbilian (poetul Ion Barbu), Victor Brauner, Zaharia Stancu sau Gheorghe Dinu, alias poetul Stephan Roll, căruia i-a fost prietenă şi soţie devotată până când acesta s-a stins.
Câteva amănunte semnificative din viaţa sa le-am aflat într-un scurt dialog cu marea artistă: „Așadar, v-ați născut la Brezoi, la 22 decembrie 1908…” „Da, da și am în spate o genealogie fabuloasă. Am fost soţia gazetarului interbelic Gheorghe Dinu, mare poet și vestit publicist, care şi-a semnat versurile cu pseudonimul Stephan Roll. Naş de căsătorie ne-a fost celebrul avocat şi scriitor Petre Pandrea, iar cununia am făcut-o în Bucureşti, la primăria de pe strada Parfumului.” „Cât de parfumată v-a fost viața?” „Nu mi-a fost deloc presărată cu… parfum. Mai cu seamă după ocuparea României de către armata sovietică. Ţin minte că am îndrăznit să particip cu câteva peisaje la selecţia ce se făcea pentru deschiderea unei expoziţii. Era prin 1949 – 1950. Am fost respinsă că nu pictam fabrici, muncitori sau animale de muncă! Nu apăruseră tractoarele… N-am făcut rabat de la credinţa mea artistică şi a trebuit să îndur izolarea şi sărăcia. Ca să pot trăi, am făcut, la un moment dat, bijuterii pentru prietenele care nu mă uitaseră.” „Vă rog să-mi spuneți câte ceva despre poetul Stephan Roll, reprezentant de seamă al literaturii românești de avangardă. Am citit undeva că era un om vesel și avea mulți prieteni.” „Stephan Roll, soţul meu, a fost un bărbat foarte vesel; cum bine ziceți. De cum trecea pragul unei case sau al unei cafenele, arunca glume în stânga şi-n dreapta, provocând numai veselie în jurul său. El a intrat de timpuriu în mișcarea de avangardă. Împreună cu Ilarie Voronca a fost redactorul și directorul unicului număr din revista 75 HP (1924), apoi a făcut parte din colectivul redacțional de la Punct (1924-1925) și Integral (1928). După apariția revistei unu (1928), a devenit principalul ei colaborator. Mi-am iubit soţul, prietenele şi prietenii, dar, pentru mine, pictura a fost una dintre marile fericiri ale vieţii. N-a fost doar o simplă muncă!” „Cei mai mulţi dintre frumoşii dumneavoastră ani i-ați închinat oamenilor. Confirmați?” „ Cum să nu… Picturile mele, fie în acuarelă, fie în ulei sau creion au produs mari bucurii pentru oameni, pentru Cetate. După încheierea pregătirii universitare, am exersat în studiu de atelier, folosind modelul. Era prin 1930-1932, îmi amintesc, când am debutat… Apoi, am pictat la Balcic, pe litoralul Mării Negre, dar şi în diferite locuri din ţară şi de peste hotare: la Sinaia, Cozieni, în Bucovina, la Izvorul Mureşului, Sibiu, Deva, Rodna Veche, Abrud, Câmpeni, în multe localităţi din Moldova şi Dobrogea, ajungând până la Sulina, dar şi în Franţa etc. Am revenit de câteva ori şi pe plaiurile natale, inspirându-mă din feericele tablouri ale naturii din Brezoi, Păscoaia şi Priboaia.”
De la debut și multă vreme după aceea, Medi Wechsler Dinu a umblat cu penelul său peste tot în ţară, cât și în unele locuri pitorești de peste hotare, lucrările pe care le-a realizat fiind apreciate de mari oameni ai timpului. În prezent, tablourile distinsei artiste reprezintă o avere naţională.
*
Cu ocazia revenirii în Vâlcea natală, după mulţi ani înstrăinaţi, consiliile locale ale Municipiului Râmnicu Vâlcea și Orașului Brezoi i-au conferit Doamnei picturii româneşti Diploma de Cetăţean de Onoare. Înaltele distincţii i-au fost înmânate pictoriţei centenare cu ocazia unor vernisaje, într-un mare buchet de aplauze şi emoţii care au cuprins întreaga asistenţă, dar, mai ales, pe pictoriţa aureolată, model de artist şi de demnitate, ultima supravieţuitoare a generaţiei interbelice de intelectuali, care a dat strălucire şi prestigiu internaţional culturii, artei româneşti. Medi Wechsler Dinu, cu dărnicia sufletului ei dintotdeauna, a donat Muzeului Judeţean „Aurelian Sacerdoţeanu” și Primăriei Orașului Brezoi tablouri cu imagini de pe Valea Lotrului, care au intrat în patrimoniul de aur al acestor prestigioase instituții.
Din suflet, LA MULȚI ANI, MEDI!