Resuscitarea financiară a spitalelor nu va avea loc
• Ministerul Sănătăţii a hotărât!
Într-un recent articol, intitulat “Ministerul Sănătăţii a amputat finanţarea”, am prezentat situaţia deosebit de gravă care s-a creat în unităţile spitaliceşti din judeţul Vâlcea în urma reducerii drastice a alocaţiilor bugetare ce cad exclusiv în sarcina Guvernului, în conformitate cu prevederile Legii nr. 95/2006.
Situaţia din Vâlcea nu diferă, însă, de ceea ce se întâmplă în sistemul sănătăţii la nivel de ţară, semn că ”pandemia” financiară a devenit un fenomen care impune urgente măsuri de transfuzii bugetare. Astăzi, mai mult ca oricând, s-a creat un paradox periculos în ceea ce priveşte finanţarea spitalelor. Normal şi pe deplin legal ar fi fost ca, după preluarea unităţilor sanitare cu paturi în urma descentralizării, consiliile judeţene şi respectiv, primăriile să deţină pârghiile, să aibă atribuţii şi responsabilităţi clare, conferite prin lege, în ceea ce priveşte negocierea contractelor dintre Casele Teritoriale de Asigurări de Sănătate şi instituţiile medicale din subordine. Or, lucrurile nu stau deloc aşa. Ba mai mult, în urma clasificării spitalelor, se observă o gravă şi nedreaptă paritate în finanţare, nedreptăţiţi, până la urmă, fiind beneficiarii de drept, adică cetăţenii, cărora nu li se respectă dreptul fundamental al egalităţii.
O evidentă neconcordanţă se accentuează şi pe palierul egalităţii calitative a serviciilor medicale de care ar trebui să beneficieze toţi plătitorii contribuţiilor pentru sănătate. Într-un fel se bucură de astfel de servicii pacientul de la ţară şi altfel cel din marile oraşe. Statisticile în acest domeniu arată că 65% din populaţia ţării este aproape lipsită de mijloacele minime pentru o corectă şi echitabilă diagnosticare şi tratament adecvat.
După aceea, discrepanţe evidente s-au nuanţat şi în privinţa repartizării medicilor specialişti pentru micile oraşe, grosul acestora fiind concentrat în metropole. Luaţi oricare localitate din ţară cu o populaţie sub 50.000 locuitori şi veţi constata că numărul de cabinete medicale şi laboratoare este de 3 ori mai mic faţă de cele existente în marile oraşe. Iar dacă veţi mai pătrunde şi în profunzimea reţelei de sănătate, veţi avea surpriza să constataţi că 4 din 10 localităţi mici nu au nici măcar un sistem ambulatoriu (aşa cum am încercat să organizăm, dar fără succes, în oraşul Bălceşti), iar 9 din 10 localităţi sunt lipsite complet de asistenţă spitalicească. Recent, la Conferinţa regională de medicina familiei care s-a desfăşurat la Sinaia, Cseke Attila s-a pus singur într-o jenantă încurcătură afirmând că asistenţa medicală la sate suferă deoarece (îl citez): “medicina de familie la ţară nu există de mult timp”. Fals! Învăţătorul, preotul şi medicul satului sunt prezenţi în comunităţile rurale parcă de când lumea. Pentru veridicitatea acestui adevăr, îi recomandăm domnului ministru să citească fie şi numai romanul doctorului Pandrea “Medic la Boişoara”.
O minimă paritate ar exista dacă Ministerul Sănătăţii şi-ar respecta propria promisiune de a introduce în sistem acel pachet minim de servicii medicale care pot şi trebuie să fie onorate în orice colţ al ţării, indiferent de dimensiunile demografice ale aşezărilor rurale şi urbane. Acest pachet, în mod normal, trebuie să reprezinte oferta minimală şi obligatorie asigurată de stat plătitorilor de contribuţii pentru sănătate.
Situaţia riscă să devină şi mai gravă dacă se va continua promisiunea umilitoare a Guvernului în faţa FMI. Potrivit acestei promisiuni, pe lângă cele 2200 paturi spitaliceşti care au dispărut în prima parte a acestui an prin aşa-zisa transformare în cămine pentru persoane vârstnice, ar urma ca până în ultima zi a lunii decembrie a.c. să mai fie reduse încă 3500 paturi. Ar fi o decizie aberantă ca şi finanţarea cu ţârâita a unităţilor spitaliceşti care, aşa cum am demonstrat cu situaţia din judeţul Vâlcea, menţine sistemul la limita cea mai de jos a suportabilităţii.