„Reforma sistemului de învăţământ trebuie să continue!”
• susţine deputatul Samoil Vâlcu
În data de 27 septembrie, în plenul Camerei Deputaţilor, Samoil Vâlcu a prezentat o declaraţie politică în care vorbeşte despre continuarea reformei în învăţământ şi priorităţile anului şcolar 2011 – 2012. „Reforma învăţământului înseamnă schimbare în structură şi conţinut. Avem o lege bună cu principii corecte, iar primii paşi s-au făcut: clasificarea universităţilor şi bacalaureatul. Clasa politică nu trebuie să influenţeze negativ reforma acestui sistem. Dacă suntem corecţi trebuie să recunoaştem că pentru rezultatele de la bacalaureatul din acest an purtăm cu toţii o povară, toată clasa politică ce s-a perindat la guvernare după 1990. Este un semnal de alarmă pentru cadrele didactice, elevi şi părinţi care au obligaţia să arate mai mult interes pentru educaţia şcolară. Sistemul educaţional trebuie adaptat la schimbările produse în noile generaţii de copii. Copiii au înţeles greşit că importantă este doar obţinerea unei diplome şi poate uneori nu printr-o modalitate corectă. Am cultivat în copii mentalitatea că trebuie să urmeze cursurile unui liceu, deşi noi aveam tradiţie a şcolilor de meserii, iar după bacalaureat prea puţini au şi cunoştinţe practice, ceea ce face aproape imposibil să mai găseşti oameni competenţi în meserii uzuale. Nu mai putem arunca vina unii asupra altora, dar putem face eforturi toţi ca reforma în educaţie să continue. Bacalaureatul din acest an a fost un punct zero în ceea ce priveşte învăţământul românesc”, a precizat deputatul PDL.
Reguli noi în universităţi şi pentru elevii de-a V-a şi a VIII-a
Clasificarea universităţilor reprezintă un alt lucru benefic. „Potrivit Legii educaţiei naţionale, universităţile vor fi clasificate în funcţie de trei elemente: universităţi centrate pe educaţie; universităţi de educaţie şi cercetare ştiinţifică, sau universităţi de educaţie şi creaţie artistică şi universităţi de cercetare avansată şi educaţie. Acest lucru va face ca banii să meargă către universităţile care fac cu adevărat performanţă, iar elevii şi părinţii vor şti ce să aleagă la finalizarea liceului în cunoştinţă de cauză. Acest nou an şcolar are, conform celor care gestionează sistemul de învăţământ, o serie de obiective care, consider eu, vor duce la creşterea calităţii actului educaţional: reducerea absenteismului şcolar, deopotrivă al elevilor cât şi al cadrelor didactice, îmbunătăţirea competenţelor de lectură, transformarea evaluării într-un instrument standardizat cu scopul de orientare şi optimizare a învăţării”. Nu au fost uitaţi, în declaraţia deputatului, şi elevii care au început anul acesta clasa a V-a şi care vor avea un ciclu gimnazial de cinci ani, aceştia urmând a susţine, la finele anului şcolar, evaluarea naţională. Elevii de clasa a VIII-a vor trece, la finele liceului, prin bacalaureatul de tip nou. „Toate aceste schimbări, cred eu sunt paşi importanţi în reforma sistemului de învăţământ românesc, iar clasa politică are responsabilitatea prezentului, dar şi a viitorului României, pentru că noi adulţii purtăm responsabilitatea totală asupra educaţiei copiilor”, a mai precizat Samoil Vâlcu.