Poliţia stă cu ochii pe furturile de sezon


Vara scoate la iveală un nou tip de furturi pe care Poliţia le categoriseşte „esti­vale”. În această categorie, ajung furturile din buzunare şi cele de pe rafturi. Primul tip de infracţiune este cel mai adesea comis în locuri foarte aglomerate şi mijloace de transport în comun. Factorii favorizanţi sunt aglomeraţia, prezenţa cerşetorilor, starea de ebrietate, comportamentul neglijent şi indiferent al victimelor, dar, în special, lipsa de reacţie a persoanelor din jur care observă de multe ori ce se întâmplă, fără a se gândi că într-o zi poate devine victimă.

Deşi, văd cum operează hoţii din buzunare, oamenii evită să depună sesizare sau să dea declaraţie pentru că nu vor să fie purtaţi prin instanţă, sau le este frică ca prietenii celor acuzaţi să nu se răzbune.

Un mod de operare este furtul din poşetă prin victimei. Adesea, victimele sunt urmărite atunci când fac anumite tranzacţii (schimb valutar, ridicarea banilor de la bancomat, etc.) sau când manevrează bunuri din genţi, în atenţia acestei categorii de infractori intrând mai ales femeile singure şi agitate (grăbite), sau persoanele vulne­rabile sub aspect biologic (bătrânii).

Autorii acestor furturi acţionează în grupuri mixte şi după metode bine stabilite. Sunt bine îmbrăcaţi şi se folosesc de diver­se obiecte (jachete, sacoşe etc.) sau chiar de copii foarte mici. Sarcinile în grup sunt bine împărţite, astfel unul creează diversiu­nea, unul sustrage bunurile, alţii le preiau, iar câţiva asigură retragerea grupului înlo­cuindu-i.

Poliţiştii recomandă să aveţi mai mare grijă de bunurile personale, să nu umblaţi cu sume mari de bani la dumneavoastră în astfel de locuri şi să evitaţi tranzacţiile în zonele unde observaţi astfel de grupuri.

În al doilea rând, stau furturile de pe raft iar numărul furturile din societăţi comerciale s-a mărit în ultima perioadă, predominând, în mediul urban, furturile de pe rafturi. Acest gen de infracţiune vizează în principal societăţile de tip hypermarket, fiind sustrase bunuri de consum zilnic, de la alimente, la alcool şi ţigări, dar şi produse cosmetice.

Cei care fură alimente, atunci când nu reuşesc să iasă cu ele din magazin, nu au nici o jenă în a desface ambalajele şi a mânca în timp ce se plimbă printre rafturi, dat fiind numărul mic al angajaţilor supra­ve­ghetori. Chiar şi în cazul când sunt surprinşi, aceştia nu păţesc altceva decât să plăteas­că produsul în cauză, aşa că sunt din ce în ce mai mulţi cei care iau masa în super­market.

Metoda cântarul, este folosită mai ales de femei, care după ce cântăresc marfa mai adaugă câteva produse în plus. Această me­todă mai este folosită şi prin cântărirea produselor, dar înlocuirea lor cu altele mai ieftine.

În cazul parfumurilor şi altor produse cosmetice, hoţii folosesc mai ales metoda amba­lajului. Astfel, aleg un produs cu un am­balaj încăpător în care adaugă unu-două pro­duse mai mici şi plătesc doar unul. Obiec­tele de îmbrăcăminte se evaporă în cabinele de probă, acolo unde hoţii le dau jos alarma, le pun pe ei şi apoi profitând de neatenţia vânzătorilor pleacă. O altă metodă este cea a schimbării etichetelor cu ale unor produse asemănătoare, dar mult mai ieftine. Poliţia recomandă tuturor administratorilor so­cietăţilor comerciale să instruiască per­sonalul pe linia prevenirii unor astfel de fapte şi  să monteze sisteme de suprave­ghe­re video.