Mărturii de demnă devoţiune


Domnul profesor Nelu Barbu, devine, iată, în mod public, proprietar, încă a două cărţi, urmându-le şi nuanţându-le pe cele de până acum, prin care s-a ilus­trat ca un comentator avizat şi pers­pi­cace al scrierilor lui Dragoş Vrânceanu, ale poeţilor: George Ţărnea, Dragoş Se­ra­fim, George Voica; ca să ne restrâ­n­gem aria referenţială la autori cu obârşii vâlcene.

Poemele “Alifantul” şi “Jurământul”, apărute la editura Conphys, în 2010, vin să întregească fericit scrierile ce poartă semnătura ilustrului profesor cu vocaţie didactică de excepţie, care, de-a lungul decenilor, s-a apropiat de marile valori ale literaturii române…, de generaţii de elevi.

Prima dintre cărţile, prin care scrii­to­rul Nelu Barbu se înfăţişează întâi conce­tăţenilor săi, locuitorilor oraşului Băbeni, cărora li s-a devotat prin fapte spirituale venerabile, cu care – deşi venit de pe alte ţinuturi – s-a identificat plenar, este, în fe­lul ei, o insolită piesă de teatru, nesu­pusă riguros canoanelor clasice, dar a cărei formulă artistic-teatrală îi vine în sprijin spre a-şi decela finalităţile propuse gene­rosului proiect evocator.

Autorul se întoarce în timp, pe la anii 1933-34, ani de final ai unei crize ce a încercat umanitatea. Îşi mărturiseşte in­tenţiile piesei sale de teatru în preli­mi­narii astfel: parafrazându-l pe Dragoş Vrân­ceanu „încerc să pun piciorul acolo unde au ieşit din umbra deasă/ cei dintâi români”: şi îşi duce la bun sfârşit inten­ţiile ce se vor materializa în timp în “ODI­SEEA UNUI NEAM”, din care au ieşit la iveală, deocamdată, ALIFANTUL (peri­oa­da 1933-1934) şi JURĂMÂNTUL (1765), urmate de SÂNZIENELE, urmând să li se adauge şi COAMA STEJARULUI.

În ALIFANTUL întâlnim personaje: Re­­vi­zorul: Moise Dumitrescu; Dirigintele: Leon Georgescu; Elevii: Alexandru Po­pescu-Mihăeşti, Gheorghe Opriţescu, Dra­goş Serafim, Petrică Ion-Ozon, un loc distinct ocupându-l evocarea poetului Dragoş Vrânceanu, mentor al său în cenaclul “CASA DE SUB PĂDURE”, în care s-au format scriitori cum au fost: George Anca, Lucian Avramescu, Geor­ge Ţărnea, Doru Moţoc, George Voica, Cor­nel Moraru, Ioan Şt. Lazăr, Felix Sima, Dragoş Serafim. Remarcăm pio­şe­nia evocării, umorul şi inteligenţa unor elevi, dar şi limitele altora, justificarea pedepselor, dar mai ales preocuparea autorului pentru ce s-ar putea numi “ideea continuităţii”.

În JURĂMÂNTUL, cum se preci­zea­ză “într-un cuvânt înainte”, autorul îşi justi­fică într-o confesiune de altitudine  inte­lect­uală ţelurile artistice şi epice, căci pro­fesor fiind, el îşi gândeşte scrierile ca pe nişte “cărţi de învăţătură” izvorâte din con­templarea unor momente din trecutul celor cu care s-a identificat, ca urmaş pes­te timp, îmbinând ofertele documen­tare cu plăsmuirile inspiraţiei lirice păs­trată totuşi în coordonatele unor realităţi istorice, controlabile şi plauzibile.

Ca şi în ALIFANTUL, şi în JURĂ­MÂN­TUL, printr-o distribuţie ingenioasă în declamaţii poematice ale grupului de păstori, domnul Nelu Barbu izbuteşte să pună în lumină ADEVĂRUL, afirmat încă din 1920, de Simion Mehedinţi, ilustrul savant pornit în lume dintr-un alt spaţiu de legendă, din Vrancea. Acesta afirmă că “unirea au făcut-o, veac după veac, marii învăţători de la stână” pe care îi vedea distribuiţi “de la un capăt la altul al munţilor”, ca pe nişte “minunaţi filozofi”, lucrând sute şi sute de ani la închegarea limbii şi la înfiriparea neamului românesc într-o singură unitate etnică. În fapt, punerea în lumină a unor asemenea isto­rice înfăptuiri, cărora şi eroii transhu­man­ţei le-au fost ctitori seculari, se constituie în repere spirituale ale demersului scrii­to­ricesc al profesorului Nelu Barbu. În acest spaţiu de vieţuire demnă şi jertfel­nică se consumă şi solemnul ritual al JURĂMÂNTULUI, ale cărui personaje indi­vidualizate – Dascălul, Starostele, Rap­sodul, Poetul, Părintele – dar şi fami­liile, statorniciei şi păstrări fiinţei nea­mului, confirmând plenar afirmaţia mare­lui Iorga, invocată de autor: “Noi nu sun­tem primitivi, noi suntem bătrâni”.

Poemul dramatic, cum se arată a fi şi ţesătura replicilor, momentul deciziei sub jurământ a exodului din 1765, al româ­nilor mărgineni, jinari, ungureni, porneşte de la afirmarea limpede a argumentelor pentru plecatul peste munte, neaccep­tându-se astfel trecerea la catolicism, gândită ca preludiu al asimilării, al dez­na­ţionalizării, prin oprimare imperială şi încarcerarea libertăţii

Sunt de remarcat între calităţile poe­mului: atmosfera de solemnitate, suflul epopeic în registru grav, de acută res­pon­sabilitate, altul decât registrul ironic, de un eroism parodic din “Ţiganiada” lui Ioan Budai Deleanu. Semnificative sunt unele familii ce vor dăinui, peste secole, ca semn al continuităţii, ale celor ce-şi vor afirma vocaţia de întemeietor atâta vreme cât s-au arătat convinşi şi ştiutori că neînstrăinarea de neam este o sacră aspiraţie.

În fapt, prin elogiul adus păstorilor care s-au aşezat şi în Băbeni, ca şi în Vaideeni, Novaci sau Polovragi, autorul îi înfăţişează pe toţi aceştia ca pe ade­văraţi şi demni bărbaţi făuritori de istorie, păstrători ai limbii, credinţei şi tainelor coe­ziunii sufleteşti moştenite de la înai­n­taşi, ca liant de nezdruncinat. Conectaţi în simetrie, prin trăiri şi fapte la zestrea clădită prin jertfe eroice, demni de înain­taşii lor, urmaşii, prin vremuri, prin vea­curi, îşi scriu la rându-le, propriile pagini de adânc patriotism, ale căror virtuţi traversează şi poemul dramatic prin care autorul JURĂMÂNTULUI, domnul Nelu Barbu, se legitimează în faţa propriei conştiinţe, dar şi a colectivităţii căreia s-a dedicat cu devotament, mai ales prin transfigurarea obiceiurilor ancestrale precum cel al nuntirii din poemul dra­matic SÂNZIENELE.