CINE-L DĂ DE GRINDĂ pe Grindeanu pe tema Autostrăzii Pitești-Sibiu?: „Documentație tehnică lacunară, veșnicele probleme nerezolvate…”


Asociația Pro Infrastructura ne scutură de speranțele contagioase ale ministrului Transporturilor
Săptămâna a început sub semnul unui imens entuziasm cu sursa Ministerul Transporturilor:
„CNAIR a semnat contractul în valoare de aproape 1 miliard de euro (4,250 miliarde lei, fără TVA) pentru Secțiunea 2 a autostrăzii Sibiu-Pitești! Finanțarea este asigurată din fonduri europene. Cu o lungime de 31,33 km, Secțiunea Boița-Cornetu trebuie finalizată în anul 2027. Asocierea de antreprenori turci are la dispoziție 18 luni pentru proiectare și 50 de luni pentru execuție. Pe traseul acestei secțiuni care face parte din coridorul 4 Pan-European vor fi construite: 49 de poduri și viaducte, 7 tuneluri cu lungimi cuprinse între 250 m și 1.590 m (lungime totală de 4.920 m), 1 ecoduct pentru mamifere mari în zona localității Lazaret, panouri fonoabsorbante în zonele în care traseul trece în apropiere de localități sau de arii protejate, aliniamente de arbori în dreptul localităților, pentru reținerea poluanților atmosferici”.

Ce spune Pro Infrastructura?

Aproape imediat, Asociația Pro Infrastructura a venit cu o replică tăioasă:
„S-a semnat contractul pentru Autostrada Sibiu-Pitești Secțiunea 2. Este cel mai complex și scump proiect de infrastructură rutieră din istoria țării: 31,33 km prin creierii munților, pe Valea Oltului între Boița și Cornetu. Suma? 4,25 miliarde de lei fără TVA, aproximativ 860 milioane euro la cursul actual. Constructorii? Turcii de la Mapa și Cengiz, ambii fiind la prima lor experiență în România. Câteva cifre: 31,33 km lungime, în jur de 50 de poduri și viaducte, 7 tuneluri din care cel mai mare este de 1,6 km (Câineni), dar și 3 spații de servicii și un ecoduct (supratraversare pentru animale, zona Lazaret).
Le ținem pumnii turcilor, chiar dacă suntem extrem de rezervați cu privire la termenele contractuale: 18 luni proiectare plus 4 ani și 2 luni execuție. Motivele? Documentația tehnică lacunară, veșnicele probleme nerezolvate (de exemplu CNAIR nu a finalizat licitația de exproprieri și suprafețe de pădure aflate pe traseu) dar și…
… antreprenorii Mapa și Cengiz, cu un portofoliu impresionant la ei în țară și la nivel internațional, care vor fi nevoiți să se descurce în hățișul nostru birocratic și să facă în teren lucrări extrem de complexe, cu zero infrastructură și know-how în România, pe o autostradă cu riscuri enorme tehnice și financiare care a alungat ceilalți cinci constructori pre-calificați selectați de CNAIR”.