Ultimele priorităţi ale APIA pe final de 2015


• Plata ajutorului de stat pentru motorina consumată în agricultură în trimestrul III al anului 2015, plata despăgubirilor pentru secetă și plățile pe agromediu

Fermierii ar trebui să primească, până la sfârșitul anului, banii pentru toate aceste scheme de ajutor. În total 377,472 milioane de lei sunt disponibile pentru motorina consumată în agricultură în trimestrul III din 2015. Suma a fost aprobată de Guvern în ședința din 16 decembrie 2015. Banii sunt prinși în bugetul pe acest an, astfel că ar fi obligatoriu să ajungă în conturile fermierilor români până la sfârșitul lui 2015. Potrivit conducerii APIA Vâlcea, toate cererile de plată depuse de agricultori pentru rambursarea diferenței de acciză la motorină au fost deja procesate, iar banii urmează să fie virați până-n ultima zi a lunii decembrie. Ajutorul de stat pentru motorina consumată în agricultură se acordă sub forma rambursării diferenței dintre acciza standard și acciza redusă. Un agricultor va primi pe litrul de motorină consumat la lucrările agricole aproximativ 1,79 lei/litru. 340 milioane de lei sunt pregătite pentru plata despăgubirilor pe secetă. APIA a început virarea banilor de vineri, 18 decembrie. 79.014 fermieri au solicitat să fie despăgubiți pentru seceta care le-a afectat culturile în perioada aprilie – septembrie 2015.

Fond suplimentat pentru motorina în agricultură

Suma alocată pentru plata ajutorului de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură în anul 2015 a fost majorată de la 270.697,250 mii lei, la valoarea de 377.472,250 mii lei, prin adoptarea unei Hotărâri. Suplimentarea a fost fundamentată luând în considerare necesitatea asigurării resurselor financiare pentru plata ajutorului de stat pentru motorina utilizată, pentru trimestrul III al anului 2015, având în vedere că din suma alocată iniţial a fost utilizată până în prezent suma de 248.328,244 mii lei pentru plata ajutorului de stat aferent trimestrelor I și II ale anului 2015. Modificarea a fost posibilă şi datorită existenței unui disponibil în valoare de 106.775,0 mii lei în bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pentru anul 2015 cu această destinație, rezultat ca influență a aplicării prevederilor O.G. nr.47/2015 (rectificarea bugetară). Prin Hotărârea Guvernului nr. 1174/2014 s-a instituit pentru perioada 2015-2020, măsura aplicării unei rate reduse de impozitare a motorinei utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în agricultură în sectoarele vegetal, zootehnic şi îmbunătăţiri funciare.
Hotărârea Guvernului nr. 880/2015 pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind schemele de ajutor de stat care se acordă în agricultură, a operat modificări și completări la prevederile H.G. nr.1174/2014, care au vizat următoarele aspecte: stabilirea valorii totale maxime a schemei de ajutor de stat pentru perioada 2015-2020 luând în considerare evoluția ratei accizei standard la motorină pentru anii 2016 și respectiv perioada 2017-2020, prevăzută de legislația fiscală, precum și suma alocată pentru plata ajutorului de stat în anul 2015; punerea în acord și corelarea dispozițiilor legale privind exprimarea în lei a accizei standard pentru motorină, determinată în anexa nr.1 la Titlul VII din Codul Fiscal, cu modul de calcul și exprimarea în lei a nivelului redus al accizei pentru motorina utilizată în agricultură.

Cine beneficiază de despăgubiri

În acest sens, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) reaminteşte că, în cursul lunii decembrie 2015, se depun Cererile de acord prealabil pentru finanțare aferente schemei de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură pentru anul 2016, informeaza un comunicat de presa. Cererile se primesc la Centrele Județene ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură iar beneficiarii sunt prevăzuți la art. 4 din HG nr. 1174/ 2014, respectiv:
a) producătorii agricoli, persoane fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale constituite potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008, cu modificările și completările ulterioare, care sunt înregistrați în Registrul agricol, Registrul fermelor, Registrul plantațiilor viticole, alte evidențe funciare, care exploatează terenuri agricole, individual sau în forme de asociere conform legislației în vigoare, în scopul obținerii producției agricole;
b) producătorii agricoli, persoane fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale constituite potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008, cu modificările și completările ulterioare, și/sau persoane juridice, grupuri de producători recunoscute sau organizații de producători recunoscute, după caz, care sunt înregistrați în Registrul național al exploatațiilor și care dețin, cresc sau exploatează animale, individual sau în forme de asociere conform legislației în vigoare, în scopul obținerii producției agricole;
c) organizațiile de îmbunătățiri funciare și federațiile de organizații de îmbunătățiri funciare înscrise în Registrul național al organizațiilor de îmbunătățiri funciare și Administrația Națională a Îmbunătățirilor Funciare, așa cum sunt definite în Legea îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
d) organismele/organizațiile de cercetare, respectiv universitățile, institutele și stațiunile de cercetare-dezvoltare din domeniul agricol, indiferent de statutul lor juridic sau de modul lor de finanțare, al căror scop principal este de a realiza cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală și de a-și face cunoscute rezultatele prin predare, publicare sau transfer de tehnologie.
Persoanele fizice pot fi acceptate ca potențiali beneficiari ai prezentei scheme dacă în termen de 60 de zile lucrătoare de la data primirii notificării privind acordul prealabil, dar nu mai târziu de data depunerii primei cereri trimestriale, se autorizează ca persoană fizică autorizată sau întreprindere in­dividuală, conform OUG nr. 44/2008, cu modificările și completările ulterioare. Condiții de acordare în funcție de sectorul/sectoarele vegetal, zootehnic și/sau îmbunătățiri funciare în care producătorii agricoli își desfășoară activitatea:
a) să fie înscriși în Registrul unic de identificare (RUI) al APIA (să dețină ID fermier);
b) să fie înscriși în evidențele APIA cu suprafețele de teren pe care le exploatează sau în Registrul plantațiilor viticole, după caz;
c) să fie înscriși în Registrul agricol cu suprafețele agricole aflate în exploatare, inclusiv pentru spațiile protejate (sere și solarii), precum și cu efectivele de bovine/ovine/caprine/porcine/păsări/familii de albine/viermi de mătase, după caz;
d) să fie înregistrați în Registrul național al exploatațiilor (RNE) al Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor sau să dețină document de înregistrare/ autorizare sanitară veterinară pentru porci/păsări/familii de albine/viermi de mătase, după caz;
e) suprafețele de teren pe care le exploatează să fie de minimum un hectar inclusiv, iar suprafața parcelei agricole să fie de cel puțin 0,3 ha, cu excepția suprafețelor aferente legumelor cultivate în spații protejate. În cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor pomicole, pepinierelor viticole, arbuștilor fructiferi, suprafața minimă a parcelei trebuie să fie de cel puțin 0,1 ha;
f) să exploateze/să dețină/să crească animale/păsări/familii de albine/viermi de mătase în vederea obținerii producției agricole pentru care solicită ajutorul de stat;
g) să utilizeze instalații de irigat acționate cu motoare termice. Cererea de acord prealabil se depune însoțită de următoarele documente:
– copie a documentelor de identitate și a documentelor de înregistrare;
– adeverință eliberată de Primărie cu suprafețele agricole aflate în exploatare, inclusiv pentru spații protejate/cu efectivele de animale/păsări/ familii de albine/viermi de mătase, după caz;
– adeverință eliberată de către Oficiul Național al Viei și al Produselor Vitivinicole pentru suprafețele cu vie, după caz;
– situația suprafețelor și a structurii estimative a culturilor pentru care solicită ajutorul de stat și/sau producția de ciuperci estimată;
– copia documentului care atestă înregistrarea/ autorizarea sanitară veterinară pentru porci/păsări/familii de albine/viermi de mătase, după caz;
– situația privind calculul efectivului rulat/mediu estimat anual, în funcție de specie, întocmită de beneficiar;
– dovada că solicitantul nu figurează ca debitor la organizațiile de îmbunătățiri funciare și federațiile de organizații de îmbunătățiri funciare înscrise în Registrul național al organizațiilor de îmbunătățiri funciare, precum și la Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare, furnizorul de apă și de electricitate, după caz;
– copie de pe contractul de irigații/furnizare a apei, după caz;
– cantitățile de motorină pentru care se solicită ajutorul de stat sub formă de rambursare pentru sectorul îmbunătățiri funciare;
– angajamentul solicitantului persoana fizică cu privire la autorizarea ca persoană fizică autorizată sau întreprindere individuală, conform OUG nr. 44/2008, cu modificările și completările ulterioare, conform modelului anexa 5 din ordin.
Acordul prealabil pentru finanțare prin rambursare se emite de către centrele APIA județene, în termen de cel mult 20 lucrătoare de la data depunerii cererii de acord. În anul 2016, diferența dintre rata accizei standard prevăzută în coloana 3 din Anexa nr. 1 de la Titlul VIII din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal și rata accizei reduse prevăzute la alin. (2), se acordă ca ajutor de stat sub formă de rambursare. Valoarea accizei pentru anul 2016 va fi comunicată de către Ministerul Finanțelor în perioada imediat următoare.

Legislație:

Hotărârea Guvernului nr. 1174/2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură cu modificările și completările ulterioare;
OMADR 1727/2015 pentru aprobarea Procedurilor specifice de implementare și control, precum și a formularisticii necesare aplicării schemei de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură. APIA adaugă că fermierii care sunt în zonele eligibile pentru plățile pe agromediu au posibilitatea să încheie angajamente pentru 7 pachete. Fosta măsură 214, actuala măsură 10, include așadar mai multe pachete de agromediu și climă. Este o măsură pe Axa II, PNDR 2014-2020:
Măsura 10 – agromediu şi climă, fosta Măsură 214
Submăsura 10.1 – Plăţi de agromediu şi climă
Pachetul 1 – pajişti cu înaltă valoare naturală – 139 euro/ha/an. Pe fosta măsură 214, suma pentru acest pachet era 124 euro/ha. Deci, a crescut cu 15 euro/ha.
Pachetul 2 – practici agricole tradiţionale (poate fi aplicat doar adiţional, în combinaţie cu Pachetul 1)
• Varianta 2.1-lucrări manuale pe pajişti permanente utilizate ca fâneţe – variantă nouă! – 107 euro/ha/an;
• Varianta 2.2-lucrări cu utilaje uşoare pe pajişti permanente utilizate ca fâneţe – variantă nouă! – 21 euro/ha/an. Pe vechea măsură exista o singură variantă și suma pe care o primea un fermier român era mult mai mică decât suma prevăzută pentru prima variantă, aproape jumătate, 58 euro/ha.
Pachetul 3 – pajişti importante pentru păsări
• Varianta 3.1 – crex crex – 244 euro/ha/an;
• Varianta 3.2 – lanius minor şi falco vespertinus – 171 euro/ha/an. În vechea măsură 214, suma plătită pentru crex crex era 209 euro/ha, mai puțin cu 35 euro/ha.
Pachetul 4 – culturi verzi – 126 euro/ha/an. Fostul pachet 4 culturi verzi pare singurul care era mai bine plătit pe fostul PNDR, și anume 130 euro/ha.
Pachetul 5 – adaptarea la efectele schimbărilor climatice – PACHET NOU! – 126 euro/ha/an;
Pachetul 6 – pajişti importante pentru fluturi (Maculinea sp.) – 263 euro/ha/an;
Pachetul 7 – terenuri arabile importante ca zone de hrănire pentru gâsca cu gât roşu (Branta ruficollis) – 288 euro/ha/an.
Fermierii au posibilitatea să încheie angajamente pentru unul sau mai multe pachete. Cei care au renunțat la angajamentele încheiate prin accesarea clauzei de revizuire, vor putea să încheie alte angajamente pe agromediu doar în anul 2016. Prima compensatorie de agromediu şi climă este plătită anual, ca sumă fixă, acordată pe hectar şi reprezintă o compensaţie pentru pierderile de venit şi costurile suplimentare suportate de către fermierii care încheie angajamente voluntare pe care se angajează că le menţin pentru o perioadă de minimum 5 ani de la data semnării acestora.