Totul despre Programul Naţional “Femeia manager” – ediţia 2013
Programul Naţional Multianual pentru Dezvoltarea Culturii Antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii îşi propune să sprijine demararea şi dezvoltarea afacerilor prin facilitarea accesului la finanţare, în contextul problemelor legate de menţinerea echilibrului dintre obligaţiile familiale şi cele profesionale şi al prejudecăţilor existente la nivel local.
Obiectivele generale sunt: îmbunătăţirea performanţelor economice ale întreprinderilor existente conduse de femei, prin accesarea surselor de finanţare de la bugetul de stat; stimularea auto-angajării şi creşterea numărului de femei întreprinzător în cadrul comunităţilor de afaceri; dezvoltarea capacităţii şi a spiritului antreprenorial în rândul femeilor; creşterea numărului de noi locuri de muncă apărute în cadrul structurilor economice private conduse de femei şi a beneficiilor aduse economiei naţionale.
Solicitanţi eligibili
Prin Program, se finanţează implementarea celor mai bune planuri de afaceri depuse de femeile antreprenor. Pot beneficia de ajutor financiar nerambursabil microîntreprinderile, persoanele fizice autorizate (PFA) care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau întreprinderile individuale conduse de femei, cu o vechime de maxim 3 ani de la înscrierea în Registrul Comerţului. Pentru a beneficia de acest program, solicitanţii trebuie să obţină cel puţin 60 puncte în urma completării on-line a planului de afaceri.
Cheltuieli eligibile
Obiectul finanţării trebuie să se încadreze într-una sau mai multe din categoriile eligibile: achiziţionarea de echipamente tehnologice maşini, utilaje şi instalaţii de lucru-inclusiv software-ul aferent, aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare necesare desfăşurării activităţilor pentru care se solicită finanţare, exclusiv jocuri de noroc mecanice, electrice, electronice, mese de biliard, instrumente şi automate muzicale; investiţiile în active necorporale referitoare la brevete, licenţe, mărci comerciale şi alte drepturi şi active similare (francize), etichetare ecologică, software pentru comerţul on line, software-uri necesare desfăşurării activităţii pentru care se solicită finanţare; achiziţionarea de bunuri prevăzute la subgrupele 3.1 mobilier, 3.2 Aparatură birotică şi 3.3 sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale, conform Hotărârii Guvernului nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările şi completările ulterioare; achiziţionarea de echipamente IT, tehnică de calcul (tip PC, format din: unitate centrală, server, monitor, imprimantă/copiator/multifuncţională, inclusiv sisteme portabile, licenţe necesare desfăşurării activităţii, sisteme audio-video etc.); mijloace de transport marfă, în strictă legătură cu activitatea pe care s-a accesat programul; sunt eligibile în cadrul programului autoutilitare din categoria N1, N2, N3 cu excepţia vehiculelor de teren simbol G; realizarea unui site pentru prezentarea activităţii solicitantului şi a produselor sau serviciilor promovate, pentru operatorii economici care nu deţin alt site şi care trebuie să fie funcţional la data depunerii cererii de eliberare a AFN; se consideră cheltuială eligibilă şi taxa de achiziţionare a domeniului Internet, fără hosting; promovarea on line a activităţilor, elaborarea şi producţia de materiale tipărite de promovare a activităţilor pe suport hârtie şi pe suport electronic, promovarea prin spoturi publicitare în media; consultanţă pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finanţării în cadrul prezentului program (maxim 10% din valoarea eligibilă/decontată a proiectului). Furnizorii de servicii de consultanţă eligibili pot fi numai organizaţii furnizoare de consultanţă autorizate, având ca activitate autorizată a fi desfăşurată una din activităţile incluse în cod CAEN clasa 70; cursuri de dezvoltare a abilităţilor antreprenoriale – pentru asociatul/administratorul societăţii aplicante, curs organizat de către un organism autorizat recunoscut de educaţie antreprenorială. Furnizorii de servicii de instruire eligibili în cadrul Programului pot fi numai organizaţii furnizoare de instruire autorizate care vor prezenta documente justificative privind calificarea persoanelor ce realizează instruirea în domeniul respectiv (nu mai mult de 5% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aprobate/decontate); achiziţionarea de instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, precum şi sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităţilor pentru care a solicitat finanţare.
Nu se permite achiziţionarea bunurilor care au constituit obiectul unei subvenţionări/finanţări nerambursabile din alte surse. Nu se acordă ajutor financiar pentru activele achiziţionate în sistem de leasing şi pentru activele second-hand. Ajutorul financiar nu poate fi utilizat pentru rambursarea împrumuturilor existente. Solicitanţii pot beneficia de finanţare nerambursabilă în cadrul acestui program o singură dată.
Condiţii de finanţare
Bugetul programului pentru anul 2013 este de 500.000 lei, din care se vor acorda alocaţii financiare nerambursabile (AFN). Se estimează că, prin implementarea Programului, vor primi ajutor un număr de minimum 12 beneficiari. Valoarea alocaţiei financiare nerambursabile este de maxim 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile efectuate (exclusiv TVA) şi nu poate depăşi suma de 41.500 lei/beneficiar. În cadrul programului contribuţia în natură nu este eligibilă.
Termen-limită
Înscrierea în program, solicitarea acordului de principiu pentru finanţare şi completarea planului de afaceri în vederea obţinerii finanţării se fac on-line pe site-ul www.aippimm.ro, până la 19 iulie 2013, ora 10.00. Calcularea punctajului planurilor de afaceri se face în mod automat şi transparent după completarea de către aplicanţi a secţiunilor din aplicaţia software conform Anexei nr. 3 la procedura programului, punctajul minim pentru a fi acceptat de principiu la finanţare fiind de 60 de puncte din maxim 100 posibile.
Întreaga documentaţie va fi depusă în 3 exemplare, 1 original şi 2 fotocopii certificate (pe fiecare exemplar specificându-se dacă este original sau copie), într-un plic sigilat, la OTIMMC – UPSEC: Programul naţional multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii.