Totul despre noul Cod al Muncii (2)
Astfel, nu se justifică stabilirea ordinii de prioritate la concediere în funcţie de motive ce ţin de persoana salariatului; Revizuirea termenului în care angajatorul are obligaţia de a reangaja salariaţii concediaţi prin concediere colectivă cu prioritate pe posturile reînfiinţate; Mărirea perioadei maxime pentru care se pot încheia contractele pe durată determinată, de la 3 ani la 5 ani; Reglementarea condiţiilor şi a termenelor în care pot fi prelungite contractele pe durată determinată; Modificarea prevederilor privind munca prin agent de muncă temporară: reglementarea cazurilor în care un utilizator poate apela la agenţi de muncă temporară; calitatea de agent de muncă temporară poate fi dobândită numai de societăţi comerciale sau persoane fizice autorizate, acreditate de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale; stabilirea regulii potrivit căreia contractul de muncă temporară se încheie pe durata nedeterminată; stabilirea regulii potrivit căreia salariul primit de salariatul temporar pentru fiecare misiune nu poate fi inferior celui pe care îl primeşte salariatul utilizatorului, care prestează aceeaşi muncă sau una similară cu cea a salariatului temporar; Reglementarea telemuncii; Modificarea prevederilor privind durata timpului de lucru şi munca suplimentară: stabilirea domeniilor de activitate pentru care se pot stabili perioade de referinţă mai mari de 4 luni, dar care să nu depăşească 6 luni; compensarea muncii suplimentare atât prin acordarea de ore libere plătite în următoarele 30 de zile calendaristice după efectuarea acesteia, cât şi prin acordarea unui spor la salariu; reglementarea condiţiilor în care angajatorul poate acorda zile libere plătite în perioadele de reducere a activităţii; Modificarea dispoziţiilor privind salariul de baza minim brut pe ţară garantat în plată, în sensul raportării cuantumului net al acestuia la cuantumul salariului mediu net la nivel naţional comunicat de Institutul Naţional de Statistică avut în vedere la fundamentarea bugetului de stat; Modificarea prevederilor ce privesc dialogul social: acordarea posibilităţii de a adera la sindicatele constituite potrivit legii pensionarilor şi şomerilor; extinderea interdicţiei de concediere a reprezentanţilor aleşi în organele de conducere ale sindicatelor, precum şi a reprezentanţilor salariaţilor pentru motive ce ţin de îndeplinirea mandatului pe care l-au primit de la salariaţii din unitate şi pe o perioadă de 2 ani de la încetarea mandatului; alocarea unui număr de 20 de ore pe luna reprezentanţilor aleşi în organele de conducere ale sindicatelor, precum şi reprezentanţilor salariaţilor în vederea îndeplinirii mandatului pe care l-au primit de la salariaţi, orele utilizate în vederea îndeplinirii acestui mandat sunt considerate timp efectiv lucrat, fiind remunerate corespunzător; Modificări ale jurisdicţiei muncii, în sensul: introducerii distincţiei între conflicte de drepturi şi conflicte de interese; introducerii obligaţiei instanţei de a încerca stingerea conflictului de drepturi prin împăcarea părţilor; introducerii prevederii potrivit căreia hotărârile prin care se soluţionează fondul cauzei se pronunţă în ziua în care au luat sfârşit dezbaterile; stabilirii caracterului devolutiv al recursului; Abrogarea din Legea nr. 62/2011 a dispoziţiilor ce reglementează conflictele individuale de muncă, în scopul eliminării neconcordantelor existente intre prevederile acestei legi şi Codul muncii.