Totul despre noul Cod al Muncii (1)
• sindicatele trag din greu pentru ca noul Parlament să ia în discuţie propunerile de revenire la un text cu miros ceva mai „social”
Marile centrale sindicale s-au mişcat din timp pentru ca textul Codului Muncii să redobândească o formă favorabilă şi Blocul Naţional Sindical este motorul din spatele unei acţiuni generalizate pentru acest ţel.
Recent, a fost publicată Iniţiativa legislativă a cetăţenilor potrivit Legii nr. 189/1999 – Expunere de motive privind iniţiativa legislativă a cetăţenilor pentru promovarea proiectului de lege privind modificarea şi completarea Legii nr. 53/2003 – Codul muncii. Proiectul de modificare a Codului Muncii a fost iniţiat de Blocul Naţional Sindical şi, în conformitate cu art. 74 din Constituţie, pentru a fi dezbătut în Parlament este nevoie ca acesta să fie susţinut de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot, care să provină din cel puţin un sfert din judeţele ţării, iar în fiecare din aceste judeţe, respectiv în municipiul Bucureşti, trebuie să fie înregistrate cel puţin 5.000 de semnături în sprijinul acestei iniţiative.
În expunerea de motive, iniţiatorii arată că proiectul “îşi propune echilibrarea relaţiilor de muncă dintre angajatori şi angajaţi prin următoarele modificări: Instituirea pentru angajator a obligaţiei de a informa salariatul asupra modalităţilor de verificare a aptitudinilor profesionale şi personale, precum şi asupra obiectivelor de performanţă individuală; Instituirea în sarcina angajatorului a obligaţiei de a comunica în scris salariatului propunerile de modificare a contractului individual de muncă; Revizuirea reglementărilor privind aplicarea clauzei de neconcurenţă. Astfel, ca regulă, această clauză îşi va produce efectele pe parcursul executării contractului individual de muncă, părţile putând stabili aplicarea sa după încetarea contractului numai prin excepţie şi cu respectarea anumitor condiţii prevăzute de lege; Revizuirea reglementărilor privind aplicarea clauzei de confidenţialitate. Clauza de confidenţialitate va produce efecte după încetarea contractului individual de muncă numai în situaţii excepţionale, pentru o perioadă determinată de timp şi în legătură cu anumite categorii de informaţii, stabilite prin contractul colectiv de muncă aplicabil sau prin regulamentul intern; Reglementarea în detaliu a obiectivelor de performanţă, obiectivele de performanţă fac obiectul negocierii colective, putând fi stabilite pe categorii de salariaţi, prin contractul colectiv de muncă aplicabil sau regulamentul intern, după caz( îndeplinirea obiectivelor de performanţă constituie condiţii de majorare a salariului sau de promovare în carieră iar neîndeplinirea lor nu poate constitui motiv de concediere pentru necorespundere profesională; Reglementarea clauzei de obiectiv de performanţă; Reglementarea perioadei de probă ca modalitate de sine stătătoare de verificare a aptitudinilor profesionale şi personale ale persoanei care solicită angajarea; Stabilirea unei durate mai reduse a perioadei de probă în cazul muncitorilor necalificaţi; Reglementarea unui nou caz de modificare unilaterală a contractului individual de muncă de către angajator( angajatorul va putea modifica unilateral durata timpului de muncă, pe o perioadă ce nu poate depăşi 3 luni cumulat într-un an calendaristic, pentru motive tehnice, tehnologice sau structurale, abrogarea dispoziţiei potrivit căreia angajatorul poate dispune suspendarea contractului individual de muncă în cazul reducerii temporare a activităţii); Modificarea criteriilor în cazul concedierilor colective (cu ocazia stabilirii ordinii de prioritate la concediere, nu vor putea fi utilizate criterii ce ţin de îndeplinirea obiectivelor de performanţă de către salariaţi. Concedierile colective sunt dispuse pentru motive ce nu ţin de persoana salariatului.
CONTINUARE…