Reînfiinţarea şcolilor profesionale – un pas înainte


Nu de puţine ori, în dicuţiile pe care reprezentanţii federaţiei noastre le-au avut cu domnul ministru Remus Pricopie, au arătat necesitatea reapariţiei şcolilor profesionale în structura învăţământului românesc. Ne bucurăm că acest demers a fost cu succes.

Astfel, în anul şcolar 2014-2015, vor funcţiona aproximativ 15 clase de învăţământ profesional şi la nivelul judeţului Vâlcea. Aceste clase sunt arondate liceelor tehnologice. Durata este de trei ani, iar în anul întâi vor fi admişi absolvenţi ai clasei a opta. În primul an, ponderea cunoştinţelor teoretice va fi mai mare, urmând ca aceasta să scadă, în favoarea aplicaţiilor practice.

Ponderea semnificativă a pregătirii practice poate favoriza creşterea calităţii pregătirii elevilor, dacă se valorifică prin stagii de pregătire practică la operatorul economic/instituţia publică parteneră, organizate în condiţii de asigurare a calităţii. Problema este în ce măsură, la nivelul judeţului nostru, există operatori economici care să susţină învăţământul profesional…

Mai mult, deja ministerul a emis Ordinul Nr. 3152 din 24 februarie 2014, privind aprobarea planurilor-cadru de învăţământ pentru învăţământul profesional de stat, cu durata de 3 ani, clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a. Acest document conferă cadrul de funcţionare a acestei forme de învăţământ şi prin stabilirea numărului de ore de instruire teoretică şi practică.

În felul acesta, va creşte calitatea învăţământului liceeal şi nu vom mai avea situaţii în care elevi foarte slab pregătiţi să ajungă în clasa a noua la liceu. Dorim ca ponderea claselor de profesională să crească an de an, iar acestea să se plieze pe specificul economic al fiecărui judeţ, altfel nu vom avea rezultatele aşteptate.

Cred că, în judeţul nostru, avem nevoie de învăţământ profesional axat mai mult pe domeniile agricol şi turistic. Nu trebuie să neglijăm nici domenii din categoria construcţiilor civile sau de maşini. Trebuie să avem în vedere trendul European, unde ponderea învăţământului teoretic este de 40% şi, evident, a celui tehnologic este de 60%. În România, raportul este invers.

 

Preşedinte S.P.I.P-Vâlcea,

Vicepreşedinte F.S.E. „Spiru Haret”,

Prof. Florin Popa