Reguli generale privind situaţiile fiscale 2011


cci_sediu• Camera de Comerţ şi Industrie informează că Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a publicat ordinul privind depunerea situaţiilor financiare anuale corespunzătoare anului fiscal 2011, cu termen de depunere în 2012 • Situaţiile financiare anuale se vor depune la sediul MFP în 150 de zile, calculate de la 31 decembrie 2011, dată la care se încheie exerciţiul financiar

CCI a publicat un autentic îndrumar pentru întreprinzătorii locali prin care pune în lumină toate ungherele şi capcanele legislaţiei fiscale. Astfel, este amintit că Legea contabilităţii (nr. 82/1991) stabileşte prin art. 28 că au obligaţia de a întocmi situaţii financiare anuale, inclusiv în situaţia fuziunii, divizării sau lichidării, societăţile comerciale, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, societăţile cooperatiste şi toate celelalte persoane juridice.

Conform Ordinului MFP nr. 52/2012 (publicat în Monitorul Oficial nr. 46, din 19 ianuarie 2012), persoanele al căror exerciţiu financiar coincide cu anul calendaristic au obligaţia să întocmească şi să depună situaţii financiare anuale încheiate la 31 decembrie la unităţile teritoriale ale MFP, potrivit Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a patra a Comunităţilor Economice Europene, parte componenta a Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009, cu modificările şi completările ulterioare.

„Potrivit actului normativ recent publicat de Finanţe, cuprinsul situaţiilor financiare anuale diferă în funcţie de mărimea entităţilor. Pentru a determina mărimea acestor entităţi, se folosesc trei criterii: total active: 3.650.000 euro; cifra de afaceri netă: 7.300.000 euro; număr mediu salariaţi: 50.

Societăţile care, la data bilanţului, depăşesc limitele a două din cele 3 criterii de mărime vor întocmi situaţii financiare anuale care cuprind: bilanţ (cod 10); cont de profit şi pierdere (cod 20); situaţia modificărilor capitalului propriu; situaţia fluxurilor de numerar; note explicative la situaţiile financiare anuale.

Aceste documente vor fi însoţite de formularul „Date informative” (cod 30) şi formu­larul „Situaţia activelor imobilizate” (cod 40), ale căror modele sunt aprobate tot prin acest ordin.

Pe de altă parte, Ordinul MFP sta­bi­leşte că entităţile care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a două dintre criteriile de mărime menţionate întocmesc situaţii financiare anuale prescurtate care cuprind: bilanţ prescurtat (cod 10); cont de profit şi pierdere (cod 20); note explicative la situaţiile financiare anuale prescurtate.

De asemenea, aceste documente vor fi însoţite de formularul „Date informative” (cod 30) şi formularul „Situaţia activelor imo­­­bilizate” (cod 40). Ordinul mai preci­zea­ză ca entităţile care nu depăşesc limitele a două dintre criteriile de mărime pot întocmi, opţional, şi situaţia modificărilor capi­talului propriu şi/sau situaţia fluxurilor de numerar. Indiferent de mărimea entită­ţi­lor, toate situaţiile financiare anuale înche­iate la 31 decembrie trebuie semnate de per­soanele abilitate potrivit legii şi de către ad­ministratorul sau persoana care gestio­nea­ză entitatea.

De asemenea, situaţiile financiare anua­le trebuie să fie însoţite de raportul ad­ministratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz, şi de propunerea de distribuire a profitului său de acoperire a pierderii contabile. Si­tua­ţiile financiare anuale vor fi însoţite toto­da­tă şi de o declaraţie scrisă a admi­nis­tratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionării uni­tăţii respective prin care îşi asumă răs­pun­derea pentru întocmirea situaţiilor finan­cia­re anuale şi confirmă că: politicile contabile utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale sunt în conformitate cu regle­men­tările contabile aplicabile; situaţiile finan­cia­re anuale oferă o imagine fidelă a pozi­ţiei financiare, performanţei financiare şi a ce­lorlalte informaţii referitoare la activitatea des­făşurată; persoana juridică îşi des­fă­şoară activitatea în condiţii de continuitate.

Conform prevederilor din ordinul MFP, încadrarea în criteriile de mărime se efec­tuează la sfârşitul exerciţiului financiar, pe baza indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare anuale la 31 decembrie aferente exerciţiului financiar precedent şi a indi­catorilor determinaţi pe baza datelor din contabilitate şi a balanţei de verificare în­cheiate pentru sfârşitul exerciţiului finan­ciar curent, utilizându-se cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României, valabil la data încheierii exer­ciţiului financiar”.

Documentul CCI vorbeşte şi despre faptul că sistemul simplificat de contabi­li­tate a fost aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor Publice nr. 2239/2011, care sta­bileşte că firmele care în exerciţiul financiar pre­cedent au înregistrat cifra de afaceri netă sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro şi totalul activelor sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro să poată opta pentru un sistem simplificat de contabilitate. Ceea ce înseamnă ca so­cietăţile care îndeplinesc în mod cumulativ cele două criterii de mărime vor întocmi situaţii financiare anuale simplificate care cuprind: bilanţ simplificat (cod 10) şi cont de profit şi pierdere simplificat (cod 20).

„Acestea vor fi însoţite de formularul „Date informative” (cod 30) şi formularul „Situaţia activelor imobilizate” (cod 40). Potrivit prevederilor MFP, situaţiile finan­cia­re anuale simplificate se întocmesc în lei şi trebuie însoţite şi de o declaraţie scri­să de asumare a răspunderii persoanei pentru întocmirea acestora în conformitate cu sistemul simplificat de contabilitate.

În plus, situaţiile financiare anuale sim­plificate vor fi însoţite de raportul admi­nis­tratorilor la a cărui elaborare se aplică pre­vederile Secţiunii 10 „Conţinutul rapor­tului administratorilor” din Reglementările contabile conforme cu Directiva a patra a Comunităţilor Economice Europene, parte componentă a Reglementărilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009. De asemenea, si­tua­ţiile simplificate trebuie semnate atât de către persoanele care organizează şi con­duc contabilitatea entităţilor, cât şi de ad­mi­nistratorul sau persoana care gestionează entitatea.

Conform precizărilor MFP, încadrarea în criteriile de mărime se efectuează pe baza indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare anuale, respectiv a balanţei de verificare, încheiate la finele exerciţiului financiar precedent, utilizându-se cursul de schimb valutar comunicat Banca Naţională a României, valabil la data încheierii aceluiaşi exerciţiu financiar.  Actul normativ publicat de MFP menţionează că sistemul simplificat de contabilitate este opţional, astfel încât entităţile care îndeplinesc toate criteriile de mărime necesare, însă nu op­tea­ză pentru aplicarea sistemului sim­pli­ficat, vor depune situaţiile financiare con­form Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009.

Potrivit reglementărilor impuse de MFP, entităţile nou-înfiinţate pot întocmi pen­tru primul exerciţiu financiar de rapor­tare situaţii financiare anuale prescurtate sau situaţii financiare anuale cu 5 com­ponente.

Pentru al doilea exerciţiu financiar de raportare, aceste entităţi analizează indi­catorii determinaţi din situaţiile financiare anuale ale exerciţiului financiar precedent şi indicatorii determinaţi pe baza datelor din contabilitate şi a balanţei de verificare încheiate la sfârşitul exerciţiului financiar curent, întocmind situaţii financiare anuale în funcţie de criteriile de mărime înre­gis­trate” adaugă comunicatul.

Trebuie specificat că situaţiile finan­cia­re anuale şi situaţiile anuale simplificate, întocmite cu ajutorul programelor de asistenţă elaborat de MFP, se depun la unităţile teritoriale ale MFP în 150 de zile de la data la care se încheie exerciţiul financiar, şi anume 31 decembrie 2011.

„Conform calculelor noastre, termenul limită pentru depunerea situaţiile financiare este 29 mai 2012, având în vedere că anul acesta luna februarie are 29 de zile. În 2011, situaţiile financiare aferente lui 2010 s-au depus la unităţile MFP până la 30 mai 2011. Proiectul de ordin precizează că situaţiile anuale la 31 decembrie se depun, pe suport magnetic, însoţite de raportările anuale listate cu ajutorul programului de asistenţă, semnate şi ştampilate.

Subunităţile din România, care aparţin unor persoane juridice cu sediul sau domi­ciliul în străinătate, cu excepţia subuni­tăţilor deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spaţiului Eco­nomic European, depun situaţii financiare anuale încheiate la 31 decem­brie la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice în termen de 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar.

Entităţile care nu au desfăşurat acti­vitate de la constituire până la 31 decem­brie nu întocmesc situaţii financiare anuale sau situaţii financiare anuale simplificate, însă trebuie să depună la unităţile teri­toriale ale Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 60 zile de la încheierea exer­ciţiului financiar, o declaraţie pe propria răspundere a persoanei care are obligaţia gestionării entităţii, care să cuprindă toate datele de identificare a entităţii: denumirea completă (conform certificatului de înmatri­cu­lare); adresa şi numărul de telefon; numă­rul de înregistrare la registrul co­mer­ţului; codul unic de înregistrare; capitalul social.

Nerespectarea reglementărilor emise de Ministerul Finanţelor Publice cu privire la întocmirea, semnarea şi depunerea în termenul legal la unităţile teritoriale fiscal a situaţiilor financiare anuale constituie contravenţie şi nerespectarea se sancţio­nea­ză cu amendă.

Astfel, pentru nedepunerea în ter­me­nul legal a situaţiilor financiare, amenda este cuprinsă între 300 şi 1.000 de lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 1 şi 15 zile lucrătoare. Dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 16 şi 30 de zile lucrătoare, amenda  variază între 1.000 şi 3.000 de lei, în timp ce, dacă perioada de întârziere depăşeşte 30 de zile lucrătoare, poţi plăti până la 4.500 de lei, dar nu mai puţin de 1.500 de lei.

De asemenea, pentru neîntocmirea şi nesemnarea situaţiilor financiare anuale, amenda este cuprinsă între 2.000 şi 3.000 lei”, se concluzionează recomandarea spe­cialiştilor CCI Vâlcea.