Reguli generale privind situaţiile fiscale 2011
• Camera de Comerţ şi Industrie informează că Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a publicat ordinul privind depunerea situaţiilor financiare anuale corespunzătoare anului fiscal 2011, cu termen de depunere în 2012 • Situaţiile financiare anuale se vor depune la sediul MFP în 150 de zile, calculate de la 31 decembrie 2011, dată la care se încheie exerciţiul financiar
CCI a publicat un autentic îndrumar pentru întreprinzătorii locali prin care pune în lumină toate ungherele şi capcanele legislaţiei fiscale. Astfel, este amintit că Legea contabilităţii (nr. 82/1991) stabileşte prin art. 28 că au obligaţia de a întocmi situaţii financiare anuale, inclusiv în situaţia fuziunii, divizării sau lichidării, societăţile comerciale, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, societăţile cooperatiste şi toate celelalte persoane juridice.
Conform Ordinului MFP nr. 52/2012 (publicat în Monitorul Oficial nr. 46, din 19 ianuarie 2012), persoanele al căror exerciţiu financiar coincide cu anul calendaristic au obligaţia să întocmească şi să depună situaţii financiare anuale încheiate la 31 decembrie la unităţile teritoriale ale MFP, potrivit Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a patra a Comunităţilor Economice Europene, parte componenta a Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
„Potrivit actului normativ recent publicat de Finanţe, cuprinsul situaţiilor financiare anuale diferă în funcţie de mărimea entităţilor. Pentru a determina mărimea acestor entităţi, se folosesc trei criterii: total active: 3.650.000 euro; cifra de afaceri netă: 7.300.000 euro; număr mediu salariaţi: 50.
Societăţile care, la data bilanţului, depăşesc limitele a două din cele 3 criterii de mărime vor întocmi situaţii financiare anuale care cuprind: bilanţ (cod 10); cont de profit şi pierdere (cod 20); situaţia modificărilor capitalului propriu; situaţia fluxurilor de numerar; note explicative la situaţiile financiare anuale.
Aceste documente vor fi însoţite de formularul „Date informative” (cod 30) şi formularul „Situaţia activelor imobilizate” (cod 40), ale căror modele sunt aprobate tot prin acest ordin.
Pe de altă parte, Ordinul MFP stabileşte că entităţile care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a două dintre criteriile de mărime menţionate întocmesc situaţii financiare anuale prescurtate care cuprind: bilanţ prescurtat (cod 10); cont de profit şi pierdere (cod 20); note explicative la situaţiile financiare anuale prescurtate.
De asemenea, aceste documente vor fi însoţite de formularul „Date informative” (cod 30) şi formularul „Situaţia activelor imobilizate” (cod 40). Ordinul mai precizează ca entităţile care nu depăşesc limitele a două dintre criteriile de mărime pot întocmi, opţional, şi situaţia modificărilor capitalului propriu şi/sau situaţia fluxurilor de numerar. Indiferent de mărimea entităţilor, toate situaţiile financiare anuale încheiate la 31 decembrie trebuie semnate de persoanele abilitate potrivit legii şi de către administratorul sau persoana care gestionează entitatea.
De asemenea, situaţiile financiare anuale trebuie să fie însoţite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz, şi de propunerea de distribuire a profitului său de acoperire a pierderii contabile. Situaţiile financiare anuale vor fi însoţite totodată şi de o declaraţie scrisă a administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionării unităţii respective prin care îşi asumă răspunderea pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale şi confirmă că: politicile contabile utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile; situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată; persoana juridică îşi desfăşoară activitatea în condiţii de continuitate.
Conform prevederilor din ordinul MFP, încadrarea în criteriile de mărime se efectuează la sfârşitul exerciţiului financiar, pe baza indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare anuale la 31 decembrie aferente exerciţiului financiar precedent şi a indicatorilor determinaţi pe baza datelor din contabilitate şi a balanţei de verificare încheiate pentru sfârşitul exerciţiului financiar curent, utilizându-se cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României, valabil la data încheierii exerciţiului financiar”.
Documentul CCI vorbeşte şi despre faptul că sistemul simplificat de contabilitate a fost aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor Publice nr. 2239/2011, care stabileşte că firmele care în exerciţiul financiar precedent au înregistrat cifra de afaceri netă sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro şi totalul activelor sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro să poată opta pentru un sistem simplificat de contabilitate. Ceea ce înseamnă ca societăţile care îndeplinesc în mod cumulativ cele două criterii de mărime vor întocmi situaţii financiare anuale simplificate care cuprind: bilanţ simplificat (cod 10) şi cont de profit şi pierdere simplificat (cod 20).
„Acestea vor fi însoţite de formularul „Date informative” (cod 30) şi formularul „Situaţia activelor imobilizate” (cod 40). Potrivit prevederilor MFP, situaţiile financiare anuale simplificate se întocmesc în lei şi trebuie însoţite şi de o declaraţie scrisă de asumare a răspunderii persoanei pentru întocmirea acestora în conformitate cu sistemul simplificat de contabilitate.
În plus, situaţiile financiare anuale simplificate vor fi însoţite de raportul administratorilor la a cărui elaborare se aplică prevederile Secţiunii 10 „Conţinutul raportului administratorilor” din Reglementările contabile conforme cu Directiva a patra a Comunităţilor Economice Europene, parte componentă a Reglementărilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009. De asemenea, situaţiile simplificate trebuie semnate atât de către persoanele care organizează şi conduc contabilitatea entităţilor, cât şi de administratorul sau persoana care gestionează entitatea.
Conform precizărilor MFP, încadrarea în criteriile de mărime se efectuează pe baza indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare anuale, respectiv a balanţei de verificare, încheiate la finele exerciţiului financiar precedent, utilizându-se cursul de schimb valutar comunicat Banca Naţională a României, valabil la data încheierii aceluiaşi exerciţiu financiar. Actul normativ publicat de MFP menţionează că sistemul simplificat de contabilitate este opţional, astfel încât entităţile care îndeplinesc toate criteriile de mărime necesare, însă nu optează pentru aplicarea sistemului simplificat, vor depune situaţiile financiare conform Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009.
Potrivit reglementărilor impuse de MFP, entităţile nou-înfiinţate pot întocmi pentru primul exerciţiu financiar de raportare situaţii financiare anuale prescurtate sau situaţii financiare anuale cu 5 componente.
Pentru al doilea exerciţiu financiar de raportare, aceste entităţi analizează indicatorii determinaţi din situaţiile financiare anuale ale exerciţiului financiar precedent şi indicatorii determinaţi pe baza datelor din contabilitate şi a balanţei de verificare încheiate la sfârşitul exerciţiului financiar curent, întocmind situaţii financiare anuale în funcţie de criteriile de mărime înregistrate” adaugă comunicatul.
Trebuie specificat că situaţiile financiare anuale şi situaţiile anuale simplificate, întocmite cu ajutorul programelor de asistenţă elaborat de MFP, se depun la unităţile teritoriale ale MFP în 150 de zile de la data la care se încheie exerciţiul financiar, şi anume 31 decembrie 2011.
„Conform calculelor noastre, termenul limită pentru depunerea situaţiile financiare este 29 mai 2012, având în vedere că anul acesta luna februarie are 29 de zile. În 2011, situaţiile financiare aferente lui 2010 s-au depus la unităţile MFP până la 30 mai 2011. Proiectul de ordin precizează că situaţiile anuale la 31 decembrie se depun, pe suport magnetic, însoţite de raportările anuale listate cu ajutorul programului de asistenţă, semnate şi ştampilate.
Subunităţile din România, care aparţin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate, cu excepţia subunităţilor deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spaţiului Economic European, depun situaţii financiare anuale încheiate la 31 decembrie la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice în termen de 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar.
Entităţile care nu au desfăşurat activitate de la constituire până la 31 decembrie nu întocmesc situaţii financiare anuale sau situaţii financiare anuale simplificate, însă trebuie să depună la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 60 zile de la încheierea exerciţiului financiar, o declaraţie pe propria răspundere a persoanei care are obligaţia gestionării entităţii, care să cuprindă toate datele de identificare a entităţii: denumirea completă (conform certificatului de înmatriculare); adresa şi numărul de telefon; numărul de înregistrare la registrul comerţului; codul unic de înregistrare; capitalul social.
Nerespectarea reglementărilor emise de Ministerul Finanţelor Publice cu privire la întocmirea, semnarea şi depunerea în termenul legal la unităţile teritoriale fiscal a situaţiilor financiare anuale constituie contravenţie şi nerespectarea se sancţionează cu amendă.
Astfel, pentru nedepunerea în termenul legal a situaţiilor financiare, amenda este cuprinsă între 300 şi 1.000 de lei, dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 1 şi 15 zile lucrătoare. Dacă perioada de întârziere este cuprinsă între 16 şi 30 de zile lucrătoare, amenda variază între 1.000 şi 3.000 de lei, în timp ce, dacă perioada de întârziere depăşeşte 30 de zile lucrătoare, poţi plăti până la 4.500 de lei, dar nu mai puţin de 1.500 de lei.
De asemenea, pentru neîntocmirea şi nesemnarea situaţiilor financiare anuale, amenda este cuprinsă între 2.000 şi 3.000 lei”, se concluzionează recomandarea specialiştilor CCI Vâlcea.