„PRELUDIU” – 40: O SEARĂ DE FARMEC PLINĂ (2)


Nepotul_Maestrului_Victor_EnachescuQuot errat demonstrandum… În co­­rola de lumini aduse din Carpaţi pe sce­na de la Expo ‘92, prestaţia forma­ţiei corale „Preludiu” a rămas trans­crisă cu fir de borangic în ţesătura manifestărilor. Efectul a fost fabulos! Şi ca să vă conving asupra întâmplării de a vedea cu ochii mei cele produse atunci, pe acel, pe-acele lunci, vă invit la un exerciţiu documentar. Dacă aveţi la îndemână catalogul «Corul de cameră „Prelu­diu” – 40», la pagina 27 este repro­dusă o imagine a formaţiei care a evo­luat la Sevilla, dominată de al­bas­trul scăpărător al ţinutei fetelor din ansamblu, susţinut, spre echili­bru, de albul odihnitor al bluzelor bărbă­teşti. Sunt doar doi stranieri în cadru: de tot în faţă, ministrul culturii; în rândul al doilea, sobru cât încape, în costum închis, mă aflam chiar eu. Şi dacă fotografia color nu v-a con­vins, vă rămâne posibilitatea de a cerceta aceeaşi poză în alb-negru, afişată la pagina 141 a volumului evo­cator – Dialo­guri despre „Prelu­diu”, în care stau de vorbă, pe por­ta­tivul istoriei, maestrul Grigore Cons­tan­tinescu şi maestrul Victor Enă­chescu.
Particip în prezent de câte ori am ocazia la concertele susţinute de „Preludiul” din zilele noastre. Ediţia la zi, spun eu cu ecouri venite din rela­ţia mea cu Regatul Gutenberg. Am consi­derat necesară prezenţa la Ateneu la Aniversară. Voi ţine minte la amănunt toate câte s-au întâmplat sub ochii noştri. A fost mai întâi ceea ce aş numi Timpul Unu. Maestrul Enăchescu nu a avut decât cu mâna semn a face şi s-a văzut înconjurat de persoane cam de vârsta sa, ladies and gentleman, în su­perbe veş­minte, coafuri, papioane şi tun­sori. Au fost invitaţi să-şi pără­seas­că pro tempore calitatea de per­soa­ne din public acele fete şi acei bă­ieţi care au activat în cor la vârsta genezei. Emoţii de zile mari pe feţele lor, ca şi în sufletele noastre. Ne-au cântat, ne-au încântat. Am putut reas­cul­ta acele voci de aur modelate pe in­flexiuni de cântec românesc şi univer­sal, de sonorităţi venind dinspre cân­te­cul religios ori refrenul folclorului adev­ărat. Timpul Doi. Reveniţi la locu­rile din sală, veteranii au lăsat scena pe mâna promoţiei de azi. Fete şi flăcăi în splendoarea vârstei ne-au luat în primire pentru cea mai mare parte a serbării, încântându-ne privi­rea şi sufletul, iradiind sonorităţi incre­dibile, desenând în spaţiul ce ne cir­cumstanţializează în egală măsură jerbe multicolore, discrete, cuceritoa­re, remanente în durată. Când şi când a intervenit, cu egală graţie, poezia. Liceanul de-o viaţă Adrian Păduraru şi clasicul de-o viaţă Eusebiu Ştefănes­cu au provocat, la rându-le, aplauze nemăsurate. Legătura nemijlocită în­tre cele două anotimpuri a provocat-o dirijorul inventiv: de pe locurile ce le ocupau în sala de concert, „foştii” au fost antrenaţi să se înscrie cu glasul lor pieselor interpretate de „actuali”. O combinaţie de efect deosebit. A fost şi un Timp Trei. Al reacţiilor din sală şi din afara ei. Şi-a asumat rolul de a face istorie şi sublinieri de exeget un specialist de marcă, profesorul Dan Buciu. Au sosit sub diferite forme cuvintele de laudă meritate de la autorităţi centrale şi locale, remarcând partitura bogată pe care au ilustrat-o notabilităţile argeşene („Deşi eu sunt târgoviştean”, remarca cu veselie Maestrul). Au sosit, în valuri, florile… Timpul Patru, deznodământul. A venit singur, pe picioarele lui. Un copil al zilelor noastre a găsit cu cale să urce pe scenă, cât să spună singur ce crede că trebuie spus, a traversat scena în tropot nestăvilit şi a sărit în braţele dirijorului, ca şi cum l-ar fi cunoscut de când lumea. Poate să aibă 3-4 ani şi pe şoptite s-a aflat şi cine e, de unde este. Nepotul Maes­trului (vezi fotografia).

Aşa a arătat acordul final al spectacolului de gală cu calitatea de a ne facă atenţi la un eveniment anunţat: dacă avem răbdare, Corul „Preludiu” va împlini curând, peste un deceniu doar, jumătate de veac de existenţă. Drept care: La mulţi ani, Preludiu! La mulţi ani, iubite Maestre!