PAC 2014-2020, revoluţie în agricultură
• criteriile pe baza cărora se acordă plăţile directe nu sunt uniforme. Vechile state membre ale UE (UE 15) au un sistem bazat pe o Schemă Unică de Plăţi – care cuprinde referinţe istorice legate de producţia de pe vremea când aceasta era subvenţionată, sau o plată pe hectar, sau combinaţii între cele două
Agricultorii se află în faţa unui nou moment de cotitură după preconizatele modificări ale Politicii Agricole Comune. În acest sens, rândurile de mai descriu aceste schimbări din perspectiva Enterprise Europe Network, din cadrul CCI Vâlcea. Astfel, trebuie ştiut că la ora actuală, criteriile pe baza cărora se acordă plăţile directe nu sunt uniforme. Vechile state membre ale UE (UE 15) au un sistem bazat pe o Schemă Unică de Plăţi – care cuprinde referinţe istorice legate de producţia de pe vremea când aceasta era subvenţionată, sau o plată pe hectar, sau combinaţii între cele două. Cele mai multe dintre noile state membre (UE-12) aplică o Schemă de Plată Unică pe Suprafaţă. In mare, aceasta este o sumă unică plătită pentru fiecare hectar eligibil, calculată la momentul aderării luând în calcul un nivel de producţie de referinţă. Noile state membre parcurg o perioadă de tranziţie până când pot acorda 100% din această plată, în cazul României tranziţia terminându-se în 2016. Până când se atinge nivelul de 100%, noile state membre pot acorda, din bani proprii, aşa zisele plăţi naţionale complementare directe. Pachetul de reformă propune ca după 2013 aceste sisteme diferite să fie înlocuite cu Schema de Plată de Bază. Plăţile directe sunt un sprijin pentru susţinerea venitului de bază al agricultorilor în condiţiile în care, la nivel european, aceştia câştigă în medie, cu 42% mai puţin decât lucrătorii din celelalte sectoare economice. Această plată de bază va fi supusă în continuare criteriilor de eco-condiţionalitate (respectarea unor norme de mediu, de bună stare animală etc. existente şi în prezent, dar care vor fi simplificate.
Potrivit Lidiei Giosan, scopul final al acestei reforme este să reducă discrepanţele între plăţile primite de agricultori, în diferite sectoare agricole, între regiuni, dar şi între statele membre. Toate statele membre vor trebui să aplice un sistem unitar de plată la hectar la nivel naţional sau regional până la începutul anului 2019 (adică aceeaşi plată pentru fiecare hectar dintr-o regiune sau la nivel naţional, în funcţie de alegerea statului membru). În conformitate cu Cadrul Financiar Multi-anual adoptat de Comisia Europeană (proiectul de buget pentru 2014-2020), bugetele naţionale pentru plăţile directe vor fi ajustate astfel încât statele care primesc o plată la hectar mai mică de 90% din media UE 27 să primească mai mult. Diferenţa până la 90% din media europeană va fi redusă cu o treime.
„Dacă un stat membru primeşte o sumă pe hectar care este în medie 75% din media europeană, adică cu 15% sub 90%, aceasta va crește gradual până la 80%. În condiţiile în care pentru celelalte state membre plăţile directe scad sau sunt menţinute la acelaşi nivel, Letonia, Estonia, Lituania, România şi Portugalia sunt statele membre care vor beneficia de o creştere a plăţilor directe în următoarea perioadă. Letonia este cea care va beneficia de creşterea plăţii la hectar, pornind însă de la cel mai scăzut nivel din UE. Datorită suprafeţei mari de teren agricol, prin redistribuire, România va primi bugetul cel mai mare. Comisia se angajează să discute atingerea convergenţei complete prin distribuirea egală a plăţilor directe în Uniunea Europeană în următorul Cadrul Financiar Multi-anual, după 2020”, ne-a lămurit Lidia Giosan.
Plată pentru practici agricole durabile
Aceeaşi sursă dezvăluie că, pe lângă plata de bază, fiecare fermă va primi o plată adiţională pentru respectarea anumitor practici agricole benefice pentru mediu şi în lupta împotriva schimbărilor climatice. Pentru aceste subvenţii, statele membre vor folosi 30% din fondurile PAC destinate plăţilor directe. Este o prevedere obligatorie, exclusă de la plafonarea plăţilor directe. Cele trei măsuri vizate sunt: menţinerea păşunilor permanente şi diversificarea culturilor (un agricultor trebuie să cultive cel puţin 3 culturi pe terenul său, nici una neputând depăşi 70% din terenul arabil, iar cea de a treia reprezentând cel puţin 5% din acesta); menţinerea unor rezervoare ecologice de cel puţin 7% din terenul agricol (excluzând păşunile permanente) – de exemplu capetele de teren, copaci, elemente de peisaj, biotopuri, zone tampon, perdele forestiere de protecţie împotriva eroziunii solului etc.
Producătorii din sectorul agriculturii ecologice sunt prezumaţi a respecta practicile agricole durabile în baza certificării, acest model de agricultură aducând prin natura sa beneficii clare mediului.
În altă ordine de idei, până la data de 15 octombrie 2014 orice agricultor beneficiar de plăţi directe pentru anul 2014 poate decide ca din anul respectiv să participe la Schema pentru Micii Fermieri. Prin această schemă, un stat membru va putea face o plată fixă către micul producător cuprinsă între 500 și 1000 de Euro/an indiferent de mărime fermei lui, necondiţionată de aplicarea practicilor agricole durabile (greening) şi cu proceduri mult simplificate în ceea ce priveşte eco-condiţionalitatea. Suma exactă va fi decisă de fiecare Stat membru, fie în funcţie de plata medie pe beneficiar, fie în funcţie de plata medie pe hectar, la o fermă de 3 ha. Costul total al acestei scheme nu poate depăşi 10% din bugetul alocat plăților directe pentru statul în cauza şi de aceea nivelul plăților poate fi ajustat în caz de nevoie. Micii producători vor putea beneficia şi de serviciile de consultanţă şi de sprijin pentru dezvoltare economică şi restructurare finanţate în cadrul programului de dezvoltare rurală. Această schemă este obligatorie pentru statele membre şi facultativă pentru agricultori. Această schemă va fi însoţită în programele de dezvoltare rurală de o schemă de restructurare agricolă care încurajează ieşirea micilor agricultori prin transferul permanent al terenurilor catre alţi fermieri, printr-o plată egala cu 120% din plata pe care micul fermier ar fi primit-o în cadrul schemei pentru mici fermieri. Cele două scheme formează un dispozitiv comun simplificare-restructurare.
Plata de bază pentru un nou tânăr fermier (până în 40 de ani) va fi suplimentată cu 25% pe perioada primilor 5 ani. Această regulă este limitată la maximum dimensiunii medii a fermelor in acel stat membru. Pentru statele cu ferme mici, limita este de 25 de ha. Aceasta măsură va fi finanţată cu până la 2% din fondurile PAC destinate fiecărui stat membru. Pentru a preveni efectele adverse ale redistribuirii plăţilor directe la nivel naţional şi a ţine cont de condiţiile existente în diferite state membre, acestea au opţiunea de a acorda un ajutor financiar suplimentar sub forma de plăţi directe cuplate, adică legate de un factor de producţie (ovine, caprine, bovine) sau producerea unui anumit produs (o anumită cultură). Aceste plăţi suplimentare vor fi limitate la 5% din fondurile pentru plățile directe destinate statului în cauză, dacă până acum el folosea 0-5% din fonduri pentru plăţi cuplate, sau la 10% dacă nivelul actual era de 5-10%. O rată mai mare pentru plăţile cuplate poate fi aprobată de Comisie în cazuri justificate.
Comisia Europeană propune o definiţie mai clară a agricultorilor activi, pentru a rezolva unele carenţe legislative, obiectivul fiind excluderea de la plăţile PAC a celor nu au nici o legătură reală, tangibilă cu agricultura. Definiţia exclude de la aceste plăţi persoanele/firmele pentru care subvenţiile PAC ar reprezenta mai puţin de 5% din încasările lor din acţiuni non-agricole, sau care deţin terenuri potrivite pentru păşunat sau cultivarea plantelor, dar pentru care nu efectuează activităţile minime cerute de legislaţia naţională. Sunt exceptaţi de la aceste reguli acei fermieri care în anul anterior au primit ca plăţi directe mai puţin de 5000 de Euro.
Mai mult, suma plăţilor directe primite de o singură fermă prin Schema de Plată de Bază este limitată la 300000 Euro pe an. Plăţile directe vor fi reduse cu 70% pentru plăţile între 250000 şi 300000; cu 40% pentru cele între 200000 şi 250000 şi cu 20% pentru cele între 150000 şi 200000. Pentru a nu defavoriza fermele care creează locuri de muncă, acestea pot scădea costurile cu salariile (inclusiv impozitele şi contribuţiile sociale) din anul anterior, înainte de a calcula suma plăţilor directe supusă regulilor plafonării. Fondurile economisite prin plafonare rămân la dispoziţia fiecărui stat, fiind transferate către programul de dezvoltare rurală, pentru a susţine proiecte de inovare şi investiţii pentru fermieri, și pentru grupuri operaționale în cadrul Parteneriatului European pentru Inovare.
„Statele membre (sau regiunile) pot oferi o subvenţie suplimentară zonelor defavorizate natural (conform definiţiilor din regulile programului de dezvoltare rurală) de până la 5% din fondurile alocate plăţilor directe. Această măsură este opţională şi nu afectează plăţile destinate zonelor defavorizate natural (LFA) prin programul de dezvoltare rurală. Statele membre vor avea posibilitatea de a transfera până la 10% din fondurile primite prin PAC pentru plăţi directe (pilonul I) către programul de dezvoltare rurală (pilonul II). Statele membre care primesc mai puţin de 90% din media la nivel European a plăţilor directe, vor putea transfera pana la 5% din fondurile de dezvoltare rurala către plăti directe (din pilonul II în pilonul I). Viitoarea Politică agricolă comună propune 2014 ca an de referinţă pentru terenurile eligibile, dar în legătură cu beneficiarii de plăţi directe în 2011, pentru a evita speculaţiile cu terenuri agricole.
Plăţile directe către fermieri vor continua să fie condiţionate de îndeplinirea unor cerinţe de bază legate de protecţia mediului, bunăstarea animalelor şi standardele fitosanitare şi veterinare. Într-un efort de simplificare, se reduce însă numărul Cerinţelor Statutorii de Management de la 18 la 13 şi al Bunelor Condiţii Agricole şi de Mediu de la 15 la 8, de exemplu, prin excluderea acelor elemente irelevante pentru agricultori. Se propune de asemenea includerea în măsurile de eco-condiţionalitate a Directivei cadru a Apei şi a Directivei Utilizării Durabile a Pesticidelor, din momentul în care se constată că acestea sunt corect aplicate în toate statele membre iar responsabilităţile fermierilor sunt clar identificate”, adaugă Giosan.
Sintetizând, noul proiect are în vedere introducerea a unei noi clauze de salvgardare pentru toate sectoarele agricole, care va permite Comisiei să ia măsuri de urgenţă ca răspuns la dezechilibre generale de piaţă – aşa cum au fost măsurile luate în mai – iulie 2011 în timpul crizei e-coli care a afectat producătorii de legume şi fructe. Aceste măsuri vor fi finanţate din Rezerva de Criză prevăzuta în Cadrul Financiar Multi-anual 2014-2020. Pentru a întări poziţia de negociere a fermierilor în lanţul alimentar, Comisia doreşte sa vadă o mai bună organizare pe sectoare. Regulile existente pentru recunoaşterea Organizaţiilor de Producători şi a organizaţiilor inter-sectoare sunt acum extinse pentru a acoperi toate sectoarele – cu mai multe opţiuni pentru a crea astfel de organizaţii ale producătorilor cu finanţare din programul de dezvoltare. Având în vedere că se prevede deja încetarea cotelor de lapte şi a drepturilor de plantare, Comisia intenţionează să închidă şi ultimul regim de cotă, cel pentru zahăr. Acesta ar urma sa expire pe 30 Septembrie 2015. O închidere a sistemului de cote este singura opţiune pentru a oferi sectorului o perspectivă pe termen lung, având in vedere ca cele mai multe ţări în curs de dezvoltare au acces liber pe piaţa UE iar exporturile UE sunt limitate de regulile OMC (atâta timp cat se menţin cotele). Pentru perioada ulterioara renunţării la cote, zaharul alb va fi eligibil pentru ajutorul de stocaj privat, şi se vor stabili prevederi standard pentru acordurile dintre fabricile de zahăr si producători.
Elementele principale ale conceptului de dezvoltare rurală, bazat pe scheme multianuale, cofinanţate de statele membre (sau regiunile lor), care funcţionează foarte bine, vor fi menţinute. Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEARD) face parte din Cadrul Strategic Comun, alături de Fondul European pentru Dezvoltare Regionala (FERD), Fondul European Social (FES), Fondul de Coeziune şi Fondul European Maritim şi de Pescuit. Acest cadru a fost lansat pe 6 octombrie 2011 pentru susţinerea obiectivelor strategiei Europa 2020 (Creştere durabilă, inteligentă ş inclusivă). Ca şi în cazul celorlalte fonduri, pentru a putea cuantifica performanţa acestui program, se stabilesc ţinte de îndeplinit pentru fiecare din cele 6 priorităţi de mai jos. Aproximativ 5% din fonduri vor fi alocate unei aşa-numite “Rezerve de performanţă” şi vor fi accesibile numai după ce se demonstrează un progres clar pe calea atingerii acestor ţinte.
Cele trei axe nu vor mai fi necesare deoarece se urmăreşte o focalizare pe obţinerea de rezultate şi aceeaşi măsură poate contribui concomitent la atingerea mai multor obiective. Prin urmare, răspunzând obiectivelor Strategiei Europa 2020, cele noi şase priorităţi ale dezvoltării rurale vor fi: încurajarea transferului de expertiză şi inovării; creşterea competitivităţii; consolidarea filierelor agroalimentare şi gestionarea riscului în agricultură; refacerea, conservarea şi întărirea ecosistemelor; promovarea folosirii eficiente a resurselor şi tranziţia spre o economie cu emisie reduse de carbon; promovarea incluziunii sociale, reducerea sărăciei şi dezvoltarea economică in zonele rurale.
„A fost elaborat un pachet de măsuri, astfel încât fiecare stat membru să poată propune programe şi alocări financiare combinând acele masuri care răspund nevoilor sale specifice. În plan bugetar, va exista o schimbare în distribuirea fondurilor de dezvoltare rurală pe ţări, pe criterii mai obiective – ce vor fi stabilite de Comisie ulterior. Ratele de cofinanţare de către UE vor fi de 85% pentru regiunile mai puţin dezvoltate, regiunile periferice şi insulele mici din marea Egee, şi de 50% in alte regiuni. Rata de cofinanţare poate creşte pentru măsurile de transfer de expertiză şi inovare, cooperare, crearea grupurilor de producători, instalarea tinerilor în agricultură şi proiectele LEADER.
Totodată, va fi posibilă crearea de sub-programe care să vizeze categorii sensibile (tineri fermieri; fermele mici), zone sensibile (zonele de munte), circuitele scurte (sisteme de vânzare directă). De asemenea, aceste sub-programe vor putea viza anumite nevoi specifice legate de restructurarea unor sectoare care ar avea un impact considerabil în procesul de dezvoltare a anumitor zone rurale” concluzionează aceeaşi Lidia Giosan.