Învățământul drăgășănean în contextul integrării europene
• trei dintre profesoarele de la Grupul Școlar „Brătianu” Drăgașani au obținut burse COMENIUS, fiecare în valoare de 1.965 euro
Stagiul de formare „Stimularea antreprenoriatului european şi a aptitudinilor antreprenoriale folosind jocul” s-a desfăşurat în perioada 20-27 martie 2011, în Mahon – port al uneia dintre cele mai frumoase insule baleare – Menorca (Spania). Proiectul a fost coordonat de consorţiul SEE A GAME, compus din mai multe organizaţii. Aşadar CVO Antwerpen-Zuid (Belgia) s-a ocupat de organizare, colaboratorii Seed (Elveția) de training, iar şcoala de adulţi Cepa Joan Mir I Mir (Spania) de activităţile socio-culturale ale grupului.
Scopul proiectului SEE A GAME este de a dezvolta învățarea bazată pe jocuri. Pe parcursul acestui curs, profesorii învaţă să utilizeze la clasă un set de jocuri adaptate la viața reală, ce permit dezvoltarea competențelor antreprenoriale ale elevilor. Punând în practică diferitele scenarii propuse, am constat că elevii descoperă valori competitive și colaborative, care le pot asigura un viitor de succes.
Crearea de noi firme afectează, într-o mare măsură, machiajul social al oricărei națiuni, deoarece contribuie la bunăstarea noii generații şi la crearea de locuri de muncă și de noi surse de venit. În contextul economic european actual, întâlnim – în special – întreprinderi mici şi mijlocii, iar progresul tinerilor antreprenori capabili de inovare şi dezvoltare devine un element esențial pentru creșterea economico-socială. Daca luăm în considerare criza financiară ce a luat naștere în 2009, acest factor devine chiar mai important. Nevoia de a instrui viitori antreprenori, capabili de a concura și de a valorifica oportunitățile oferite pe piețele naționale și internaționale, este evidentă. A investi în educația lor înseamnă a investi în viitorul ţării noastre!
Spiritul antreprenorial nu este unul înnăscut. Din contră, este o atitudine ce trebuie cultivată și motivată!”
„The Natural Habitat of the Mediterranean Region” (Habitatul natural al regiunii mediteraneene) s-a intitulat stagiul de formare pe teme de dezvoltare durabilă şi biodiversitate a arhipelagului insulelor malteze, la care orice profesor de biologie ar dori să participe. Desfăşurându-se în Malta, în perioada 9-15 aprilie 2011, sub egida companiei malteze independente „Sans Frontiers Europe”, organizatorii au stabilit drept locaţii de desfăşurare a cursurilor diferite zone rurale pitoreşti sau de interes istoric, biologic şi ecologic: capitala La Valetta, stupinele romane de la Xemxija, Mgarr – un sat tipic maltez, Grădina botanică San Anton din Attard, Parcul Buskett de la Dingli, Siggiewi Limestone Heritage; Muzeul de Istorie Naturală din fosta capitală antică Mdina, Parcul Dwejra din insula Gozo. Arhipelagul maltez, populat de către primii colonizatori în urmă cu cca. 7000 de ani şi alcătuit din şase insule, locuite fiind doar două – Malta şi Gozo, are o biodiversitate specific mediteraneană, dar cu multiple specii de plante şi animale endemice.
Obiectivele activităţii de formare au urmărit îmbunătăţirea calităţii procesului instructiv-educativ prin implementarea şi promovarea cunoştinţelor însuşite, diversificarea activităţilor extraşcolare, motivarea elevilor prin implicarea în proiecte diverse şi creşterea numărului acestora la schimburile de experienţă internaţionale, interrelaţionarea cu alte culturi, dezvoltarea profesională şi personală a participanţilor la mobilitate.”
„Omul cât trăieşte, învaţă”, viaţa este prin ea însăşi un demers al evoluţiei permanente, este o continuă devenire. În acest context al provocării și cunoaşterii, am participat la stagiul de formare continuă în cadrul Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii, Comenius, în perioada 20-27 martie 2011. Cursul, numit TEFL/TESOL English Teacher Refresher Course, s-a desfăşurat în Italia, la Florenţa şi a avut ca temă metodica predării limbii engleze. La curs au participat cadre didactice din: Spania, Portugalia, Grecia, Polonia şi România. Trainer-ul, Sheila Corwin a propus activităţi „warm-up”, prin care am reuşit să ne cunoaștem mai bine. Lucrul în echipă, autoevaluarea, evaluarea de către ceilalţi dublau discuţiile pe marginea unor materiale video sau audio (de la fragmente de curs susţinute de profesori de la universităţi de renume, la secvenţe din filme sau scene filmate în cadrul unor lecţii interactive).
Obiectivul cursului a fost actualizarea şi îmbunătăţirea cunoştinţelor de predarea a limbii engleze, bazându-se pe noţiuni cum ar fi: Communicative Language Teaching Methodology (Metode de predare pe baza de comunicare), Task Based Learning, (Invaţare pe baza de sarcini), Classroom Management. Nu a fost vorba de utilizarea unor metode noi, pe care să nu le fi cunoscut până în acel moment, ci de maniera în care acestea erau aplicate. Însă, schimbul de experienţă a fost unul autentic, întrucât fiecare profesor a susţinut şi a argumentat ideile şi propria viziune didactică. Pentru mine, ca profesor de limba engleză, a fost o experiență interesantă, inedită, o oportunitate de dezvoltare personală şi profesională, de încurajare a cooperării transnaţionale dintre şcoli prin posibile parteneriate, de promovare a imaginii şcolii.
În mod cert, o astfel de experienţă este inedită, iar stagiile de formare prin Comenius – Lifelong Learning Programme reprezintă o oportunitate ce merită a fi valorificată!