Depunerea formularului 208 pentru tranzacţiile efectuate în semestrul I 2011
Direcţia Generală a Finanţelor Publice informează contribuabilii – notari publici – care au obligaţia calculării, încasării şi virării impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal că, până luni, 25 iulie 2011, inclusiv, au obligaţia să completeze şi să depună, la organul fiscal competent, „Declaraţia informativă privind impozitul din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal”, formular 208, pentru semestrul I 2011. Declaraţia va cuprinde tranzacţiile prin care s-au efectuat transferuri ale dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, supuse impozitării. Declaraţia se depune semestrial la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul biroului notarial, astfel: până la data de 25, inclusiv, a lunii următoare semestrului în care a avut loc autentificarea actelor privind transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal; ori de câte ori notarul public constată erori în declaraţia depusă anterior prin completarea unei declaraţii rectificative. Declaraţia se depune în format electronic, pe suport magnetic sau optic, însoţită de exemplarul listat pe hârtie, semnat şi ştampilat, prin folosirea programului de asistenţă elaborat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, care se poate procura gratuit de la unităţile fiscale sau de pe websiteul ANAF, la adresa www.anaf.ro, din meniul principal, secţiunea Asistenţă contribuabili, categoria Programe utile/Declaraţii fiscale. Dacă, după autentificarea actului sau întocmirea încheierii de finalizare în procedura succesorală de către notarul public, se constată erori sau omisiuni în calcularea şi încasarea impozitului, acestea se vor soluţiona conform procedurii de rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal.
Atenţie! Neîndeplinirea obligaţiei de depunere a declaraţiei în termenul legal se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 5.000 lei, conform art. 219 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedură Fiscală.
Baza legală: Cap. 8 indice 1 din Titlul III al Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare; Ordinul comun al miniştrilor Economiei şi Finanţelor şi Justiţiei nr. 1.706/1889/C/2008 privind aprobarea procedurii de stabilire, plată şi rectificare a impozitului pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi a modelului şi conţinutului unor formulare prevăzute la Titlul III din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Instrucţiuni pentru completarea cererii pentru deschiderea de credite bugetare
Direcţia Generală a Finanţelor Publice Vâlcea informează că, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 498/13.07.2011, a fost publicat Ordinul ministrului Finanţelor Publice nr. 2.276/2011 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind completarea formularului „Cerere pentru deschiderea de credite bugetare” aprobat prin Ordinul ministrului Finanţelor, nr. 1.801/1995, cu modificările şi completările ulterioare, pentru deschiderea creditelor bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul Trezoreriei Statului şi bugetele locale, din care prezentăm mai jos principalele aspecte. Deschiderea de credite bugetare se efectuează lunar, prin utilizarea formularului „Cerere pentru deschiderea de credite bugetare” aprobat prin Ordinul ministrului Finanţelor, nr. 1.801/1995, cu modificările şi completările ulterioare. Cererile pentru deschiderea de credite bugetare se întocmesc în două exemplare, care se semnează de către ordonatorii principali de credite sau de înlocuitorii lor de drept ori de alte persoane împuternicite în acest scop potrivit legii şi se avizează pentru control financiar preventiv delegat şi/sau control financiar preventiv propriu, după caz. Exemplarul nr. 1 al cererilor pentru deschiderea de credite bugetare aprobate în bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate se prezintă pentru avizare Ministerului Finanţelor Publice începând cu data de 25 a lunii anterioare perioadei pentru care se solicită deschiderea de credite. Exemplarul nr. 1 al cererilor pentru deschiderea creditelor bugetare din bugetele locale se prezintă pentru avizare şi unităţilor teritoriale ale Trezoreriei Statului la care unităţile administrativ teritoriale au conturile deschise, începând cu data de 25 a lunii anterioare perioadei pentru care se solicită deschiderea de credite. Exemplarul nr. 2 al cererilor pentru deschiderea de credite bugetare se reţine de către instituţia publică iniţiatoare, iar răspunderea pentru situaţiile în care datele înscrise în acest exemplar diferă de cele cuprinse în exemplarul nr. 1 revine exclusiv acesteia. Ministerul Finanţelor Publice – Direcţia Generală Trezorerie şi Contabilitate Publică va înştiinţa ordonatorii principali de credite cu privire la deschiderea creditelor bugetare solicitate de aceştia printr-o comunicare privind deschiderea de credite bugetare. Comunicarea privind deschiderea de credite bugetare împreună cu exemplarul nr. 2 al cererii pentru deschiderea de credite bugetare constituie documente justificative pentru înregistrarea în contabilitatea instituţiilor publice a creditelor bugetare deschise. Unităţile Trezoreriei Statului vor elibera instituţiilor publice extrase de cont aferente creditelor bugetare deschise. Extrasele de cont împreună cu exemplarul nr. 2 al cererii pentru deschiderea de credite constituie documente justificative pentru înregistrarea în contabilitatea instituţiilor publice a creditelor bugetare deschise. Formularul „Cerere pentru deschidere de credite bugetare” aprobat prin Ordinul ministrului Finanţelor, nr. 1.801/1995, cu modificările şi completările ulterioare, se generează cu ajutorul programului de asistenţă pus la dispoziţie de Ministerul Finanţelor Publice. Programul de asistenţă este distribuit ordonatorilor principali de credite gratuit de Ministerul Finanţelor Publice şi/sau de unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului sau poate fi descărcat de pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, de la adresa: www.mfinante.ro. Cererea pentru deschidere de credite bugetare poate fi generată şi cu ajutorul aplicaţiilor informatice ale instituţiilor publice, cu condiţia respectării cel puţin a elementelor din modelul aprobat prin Ordinul ministrului Finanţelor, nr. 1.801/1995, cu modificările şi completările ulterioare, şi a precizărilor art. 2 din OMFP nr. 2.276/2011.