Controverse la Ziua Eroilor
• Eugen Petrescu, președintele Asociației Naționale Cultul Eroilor (ANCE), filiala Vâlcea, a luat poziție față de modul cum a tratat administrația Cimitirul Eroilor Cetățuia • pentru cauza Primului Război Mondial, 278 de eroi vâlceni și-au depus viața drept testament în fața neuitării: doi colonei, un locotenent colonel, cinci maiori, cinci căpitani, șase locotenenți, 26 sublocotenenți, cinci plutonieri, 24 sergenți, 18 caporali și 203 soldați
Sărbătoare cu scântei
În Biserica Ortodoxă Română, ziua Înălțării Domnului este dedicată pomenirii eroilor neamului. În această zi, în toate catedralele, bisericile și mănăstirile ortodoxe din țară dar și din străinătate sunt pomeniți eroii, ostașii și luptătorii români din toate timpurile și din toate locurile, care s-au jertfit pe câmpurile de luptă, în lagăre și în închisori pentru apărarea patriei și a credinței strămoșești, pentru întregirea neamului, libertatea și demnitatea poporului român. Slujbele de pomenire sunt mereu oficiate după Sfânta Liturghie și la cimitirele, troițele și monumentele dedicate cinstirii eroilor neamului. Acest pas a fost posibil prin hotărârile Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din anii 1999 și 2001, făcând ca sărbătoririi Înălțării Domnului să-i fie consacrată drept Zi a Eroilor și sărbătoare naționala bisericească. Totodată, Legea 379/2003 privind regimul mormintelor și operelor comemorative de război a proclamat cea de-a patruzecea zi de la Sfintele Paști, sărbătoarea Înălțării Mântuitorului Iisus Hristos – Ziua Eroilor, ca sărbătoare națională a poporului român. Pierderile de vieți omenești din anii primei conflagrații mondiale, nemaiîntâlnite până atunci, au fost enorme. România a pierdut aproape un milion de militari și civili. De aceea, pentru supraviețuitori s-a impus, ca o datorie morală comemorarea, în fiecare an, a celor care au pierit pe câmpurile de luptă. Pentru cinstirea sacrificiului suprem prin care a luat naștere România, ieri, s-au ținut festivități oficiale și în județul nostru. Ca de obicei, discursurile oficialităților și depunerile solemne de coroane au fost la ordinea zilei. Singurul element ieșit din banalul unor astfel de ocazii a fost discursul contondent ținut de către Eugen Petrescu, președintele filialei vâlcene a Asociației Naționale Cultul Eroilor. Acesta a condamnat public modul prin care între mormintele eroilor neamului, primăria a permis concesiunea unor locuri de veci pentru mai marii Vâlcii: „În memoria și pentru veșnica lor odihnă, între anii 1921/1923, Primăria Râmnicului și comunitatea locală au înființat Cimitirul Eroilor Cetățuia, operă comemorativă de război, reamenajat în anul 1945, după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial. Din păcate, noi, românii, uităm repede aceste tragedii; uităm trecutul, uităm istoria. Mai mult decât atât, din răutate am ajuns să ne distrugem simbolurile naționale și locurile în care odihnesc acești eroi și martiri. Din lipsă de respect pentru oamenii aceștia, pentru suferințele și dramele lor, Cimitirul Cetățuia – obiectiv de patrimoniu național, în care odihnesc toți cei care au făcut România Mare, în urmă cu peste 90 de ani, cu viața în baioneta dușmanului, cu sacrificiul lor suprem, a fost profanat și transformat în ultimii ani, în mod abuziv și iresponsabil în cimitir civil, încălcându-se astfel Legea mormintelor și operelor comemorative de război (…) Este o rușine pe obrazul Râmnicului, o rușine pe obrazul vâlcenilor!”
Istoric
Concretizarea prevederilor actului de la Versailles s-a făcut prin apariția Decretului-lege nr. 1693/4 mai 1920 – care a stabilit ca Ziua Eroilor să fie sărbătorită cu prilejul Zilei Înălțării Domnului Iisus Hristos – România devenind cu acest prilej primul stat care i-a asimilat pe eroii străini celor naționali. Astfel, această dată a fost decretată sărbătoare națională a poporului român, iar un rol important l-a avut Societatea “Mormintele Eroilor Căzuți în Război” (înființată în 1919) și transformată ulterior, în 1927, în Societatea “Cultul Eroilor”. Datorită acestei organizații, aflată sub înaltul patronaj al Reginei Maria, în anul 1923, s-a inaugurat și Mormântul Ostașului Necunoscut, amplasat inițial în fata Muzeului Militar Național din Parcul Carol. Societatea “Cultul Eroilor” care, de la 1 august 1940, s-a numit “Așezământul Național Regina Maria”, a avut o activitate prodigioasă. Pornind de la sentimentul patriotic și civic de cinstire a actelor de eroism național, manifestat prin oficializarea Zilei Eroilor, în anii interbelici s-au construit numeroase monumente și plăci comemorative în aproape toate localitățile țării. Conjuncturile istorice au făcut însă ca situația să se schimbe. Prin Decretul nr. 71/1948, din rațiuni politice lesne de înțeles, Ziua Eroilor a fost stabilită pe data de 9 mai, abrogându-se astfel toate prevederile anterioare. Decretul nr. 117/1975 privind regimul mormintelor și operelor comemorative a menținut reglementarea care prevedea că data de 9 mai să fie considerată Ziua Eroilor, sărbătorindu-se în același timp Ziua “Independenței de Stat a României și a Victoriei asupra Fascismului”. Începând cu 1990, conducerea Ministerului Apărării Naționale a declanșat o amplă acțiune reparatorie de reintroducere în armată a valoroaselor tradiții militare românești. Tot din acest an, Ziua Eroilor nu s-a mai sărbătorit la 9 mai, ci de Ziua Înălțării Domnului. În anul 1995, a fost adoptată Legea nr. 48 privind proclamarea Zilei Eroilor, iar prin Legea nr. 379/2003 privind regimul mormintelor și operelor comemorative de război se realizează o mai amplă cuprindere a tuturor manifestărilor și preocupărilor specifice promovării cultului eroilor la români. Articolul 39 al acestei legi prevede, așa cum era și firesc, sărbătorirea Zilei Eroilor cu prilejul Zilei Înălțării Domnului Iisus Hristos. După Primul Război Mondial, România a fost printre primele state, care, urmând exemplul Franței, a decis să înalțe un monument dedicat memoriei celor care s-au jertfit pe câmpul de luptă. Astfel, conform Tratatului de la Versailles în care se stabilea responsabilitatea fiecărei țări de a respecta mormintele eroilor de război, România a fost primul stat care i-a asimilat pe eroii străini celor naționali, așa cum se arată în “Memoriul adresat Guvernului român de către Societatea Mormintelor Eroilor”, al cărei președinte era Mitropolitul Primat Miron Cristea. În semn de veșnică cinstire, în anul 1923, conducerea statului român a decis ca simbolul sacrificiului celor mulți, căzuți pentru reîntregirea patriei, să fie evocat de osemintele unuia dintre ostașii anonimi de la Mărășești, Mărăști, Oituz, Tg.-Ocna, Jiu, Prahova, București, Dobrogea, Ardeal și Basarabia. Deshumarea și ridicarea acestor rămășite pământești a fost urmată de așezarea lor în zece sicrie de stejar, captușite cu tablă de zinc și depuse în Biserica “Adormirea Maicii Domnului” de la Mărășești, în ziua de 13 mai 1923. Alegerea sicriului cu osemintele Ostașului Necunoscut a aparținut elevului Amilcar C. Săndulescu (de la Liceul Militar “Dimitrie A. Sturdza”, premiant și orfan de război) care, în fata celui de-al patrulea sicriu, a îngenuncheat și a rostit cuvintele legendare: “Acesta este tatăl meu”. După desemnarea Eroului Necunoscut, celelalte nouă sicrie au fost duse, la loc de aleasă cinstire, în Cimitirul Eroilor din Mărășești și îngropate cu onoruri militare în ziua de 14 mai 1923. A doua zi, sicriul cu Eroul Necunoscut, împodobit cu pânză tricoloră, a fost purtat pe brațe de către o gardă de ofițeri, cavaleri ai ordinului militar “Mihai Viteazul”, și depus pe vagonul-platformă al unui tren special, cu destinația București, unde a ajuns în aceeași zi, la orele după-amiezii. În Gara de Nord, era așteptat de oficiali ai statului și personalități politice și militare, iar Regele Ferdinand, îmbrăcat în uniformă de general a Regimentului de Escortă Regală, a trecut în revistă compania de onoare. Apoi, sicriul a fost depus pe un catafalc drapat cu steagul și însemnele României, iar după oficierea serviciului religios și onorurile militare, a fost așezat pe un afet de tun, tras de opt cai și transportat astfel în cadrul unui lung cortegiu până la Biserica “Mihai Vodă”. Aici, sicriul a rămas pe toată durata zilei de 16 mai, pentru ca publicul bucureștean să poată veni în pelerinaj. În ziua de 17 mai 1923, în prezența familiei regale, a membrilor guvernului, a corpurilor legiuitoare și a unui numeros public, în Parcul Carol a avut loc ceremonia reînhumării Eroului Necunoscut. S-a oficiat serviciul divin, iar la miezul zilei sirena Arsenalului Armatei și clopotele bisericilor vesteau coborârea în locașul de veci a Ostașului Necunoscut. Timp de două minute, orice activitate publică a fost întreruptă. Mormântul Eroului Necunoscut era în fapt o simplă criptă, acoperită cu o lespede de piatră decorată cu sculpturi florale. Pe lespede s-a incrustat următorul epitaf: „Aici doarme fericit întru Domnul Ostașul Necunoscut, săvârșit din viață în jertfă pentru unitatea neamului românesc. Pe oasele lui odihnește pământul României întregite. 1916-1919”. Ansamblul funerar a fost executat în 1927 după planurile sculptorului Emil Willy Becker. Tot atunci, prin grija Asociației Cultul Patriei, s-a aprins o candelă, a cărei flacără ardea zi și noapte. Ulterior, la 28 octombrie 1934, lângă mormânt a fost ridicată și sfințită o cruce. În timpul regimului comunist, în noaptea de 22 spre 23 decembrie 1958, monumentul funerar al Eroului Necunoscut a fost demontat și strămutat, în mare taină, la Mausoleul din Mărășești. Abia după 1989, la insistentele Ministerului Apărării Naționale, ale Asociației Naționale a Veteranilor de Război și ale unor partide politice, guvernul român a aprobat readucerea în Capitală a sicriului cu osemintele Ostașului Necunoscut. La data de 26 octombrie 1991, Eroul Necunoscut a revenit acolo unde îi era locul de veci, în Parcul Carol I.