Sprijin de 37,6 milioane de euro pentru promovarea produselor agricole


Giosan-Lidia03• Comisia Europeană a aprobat un pachet de 26 de programe, care se vor derula pe o perioadă de până la trei ani, în 13 state comunitare, menite să promoveze produsele agricole în Uniunea Europeană • 26 de programe se vor derula în 13 state pe o perioadă de până la trei ani

Bugetul total al programelor este de 75,1 milioane de euro, din care UE va contribui cu jumătate, se arată într-un comunicat de presă al Comisiei Europene, pus la dispoziție de către Enterprise Europe Network, din cadrul CCI Vâlcea. Sursa menționată dezvăluie că programele selectate acoperă o zonă largă: denumiri de origine protejate (DOP), indicaţii geografice protejate (IGP), specialităţi tradiţionale garantate (STG), alimentele şi agricultura ecologică, fructe şi legume, horticultura, vin, lapte şi produse lactate, ulei de măsline şi măsline de masă, ouă, ulei din seminţe şi carne. „ În Uniunea Europeană, produsele agricole sunt unice, în ceea ce priveşte calitatea şi diversitatea lor. Într-o piaţă globală din ce în ce mai deschisă, nu este suficient pentru a produce alimente excelente şi băuturi. Trebuie să se intensifice eforturile de a comunica consumatorilor standardele de calitate ale produselor agricole europene. Programele UE  sunt o modalitate eficace de a ajuta producătorii noştri într-o o lume din ce în ce mai competitivă” , a declarat Lidia Giosan. Bruxelles-ul vrea să propună un buget suplimentar de 15 milioane de euro iar toate aceste campanii de promovare ar putea fi lansate încă din toamnă (o decizie a Comisiei este aşteptată la 15 noiembrie 2011, pe baza proiectelor depuse de către statele membre până la 15 septembrie), potrivit sursei citate. În anul 2000, Consiliul a decis că Uniunea Europeană ar putea contribui la finanţarea măsurilor care oferă informaţii cu privire la promovarea produselor agricole şi alimentare pe piaţa unică a UE şi în ţările terţe. Bugetul total disponibil pentru aceste programe de promovare este de 55 milioane de euro. Măsurile finanţate pot consta în relaţii publice, campanii de promovare sau de publicitate, evidenţiindu-se, în mod special, avantajele produselor comunitare în ceea ce priveşte calitatea, siguranţa alimentară şi de igienă, nutriţia, etichetarea, bunăstarea animalelor, metodele de producţie. Aceste măsuri pot acoperi, de asemenea, participarea la evenimente şi târguri, campanii de informare asupra sistemului UE de denumiri de origine protejate (DOP), indicaţii geografice protejate (IGP) şi specialităţi tradiţionale garantate (STG), informaţii cu privire la calitatea în UE şi sistemele de etichetare şi agricultura ecologică, precum şi campanii de informare cu privire la sistemul european al vinurilor de calitate produse în regiuni determinate (VPCPRD). UE finanţează până la 50 la sută din costul acestor măsuri şi până la 60 la sută  programele de promovare a consumului de fructe şi legume de către copii sau cele cu privire la consumul responsabil şi la pericolele legate de consumul excesiv de alcool. Diferenţa de finanţare va fi suportată de către organizaţiile profesionale / interprofesionale şi / sau de către statele membre în cauză. Documentul citat mai precizează că pentru promovarea pe piaţa unică, organizaţiile profesionale interesate pot depune propunerile lor la dispoziţia statelor membre, până la data de 30 noiembrie a fiecărui an. Ţările comunitare trimit, apoi, lista cu programele pe care le-au selectat la Comisie, împreună cu o copie a fiecărui program. Ulterior, Comisia evaluează programele şi decide dacă acestea sunt eligibile. O a doua decizie, privind programele de informare şi de promovare în ţările terţe, va fi luată spre sfârşitul anului.