Ocolul pământului în 120 de zile – (IX)


De la Mao-China la „Generația Y”

Denumirea oficială este Hong Kong, fiind o regiu­nea specială a Republicii China. Hong Kong-ul include insula Hong Kong, o porţiune din Peninsula Kowloon, cu noile teritorii, insulele Cheung Chau, Lantau, Lamma şi încă alte 266 de insule, cu o suprafaţă totală de 1082 kmp de uscat şi 1830 kmp de apă, cu o populaţie de peste 7,5 milioane. Localnicilor le place lor să spună: „Suntem pe harta lumii cât un buric de deget, însă avem o populaţie cât o ţară de mărime medie.” Să fac o comparație: are suprafaţa de aproape şapte ori mai mică decât a judeţului Cluj, însă populaţia este de 10 ori mai mare. Ca să nu mai vor­bim de zestrea acestei regiuni, care este de 85 de miliarde de $ USA, în rezerve valutare. Dacă actualul guvern al României ar avea aceşti bani, în cât timp i-ar face… praf? Cu risipitorii noștri, cred că i-ar ajunge cel mult un an!

După terminarea Războiului Opiumului, balanţa din comerţul cu ceai şi mătase era favorabilă Angliei, cu 155.000 pounds (lire), adică 70.000 kg. de argint. Ca atare, China este nevoită să cedeze Marii Britanii cele 266 de insule şi o porţiune din Peninsula Kow­loon. Mare parte a terenului cedat era pustiu, însă en­glezii, care cunoşteau importanţa acestui port natural –”Fragrant Harbor”,  Portul Înmiresmat –, cu ape adânci în faţa Insulei Hong Kong, s-au apucat de trea­bă. Au început să construiască cheiuri şi depozite de mărfuri. Asfel că, după 156 de ani, Colonia Coroa­nei Hong Kong, împreună cu cei peste şapte milioane de locuitori, reunindu-se cu China, a devenit una dintre cele mai dense aglomerări urbane din lume. Mireasa râv­nită a adus cu ea şi zestrea de 85 de miliarde $ USA.

În această zonă, într-un triunghi echilateral, cu laturile de 50 km, se găsesc trei mari oraşe: Hong Kong, Shenzhen şi Macau.

HONG KONG

Este poarta de intrare şi ieşire a Chinei spre lume. În cei 50 de ani acordaţi de China, ca independenţă şi auto-administrare, pentru Regiunea Independentă Hong Kong, între 1997-2047, sunt sigur că o trans­formare se va produce, nu cum vroiau maoiştii, spre comunism, ci invers, spre un capitalism dur, care să-i răsplătească pe cei întreprinzători, să le dea o şansă celor harnici şi perseverenţi; în acelaşi timp, să se adopte măsuri concrete ca şi cei săraci să nu moară de foame.

SHENZHEN

Este oraşul electronicii şi al înaltei tehnologii din China, care, în urmă cu numai 33 de ani, era un sat de pescari, iar astăzi are o populaţie de noapte cât Austria şi Ungaria la un loc. Este creația Partidului Comunist Chinez, ca să dea o replică celorlalte două oraşe, dar soarta a făcut ca ele să se întregească, nu să se concureze în sens negativ. În Shenzhen se produc cele mai avansate tehnologii, precum: aparatura me­di­cală, lămpile electrice cu leduri, monitoare, calcu­la­toare şi produse electronice de cea mai înaltă teh­nologie. Aici au fabrici firme de reputație mondială, precum: Siemens, Philips, General Electric, AEG, Roche, Jhonson&Jhonson etc. Shenzhen are cel mai mare port din Marea Chinei de Sud, precum şi o Compania Internaţională de Aviaţie proprie – AIR-SHENZHEN.

MACAU

Este Las Vegas-ul Chinei. Portughezii, care reprezintă numai 6 la sută  din populaţia oraşului, au realizat aici, ceea ce n-am văzut nici la ei acasă. Au moneda lor, auto-administrarea lor, fiindu-le acordate aceleaşi facilităţi ca şi în Hong Kong. În Macau se găsesc cele mai fastuoase cazinouri din China, dar nu numai. Ele concurează şi pe cele de renume din lume. Limba portugheză este limba oficială şi sunt inscripții pe toate străzile şi edificiile din oraş.

*

Ca unul care am văzut peste 20 din marile oraşe ale Chinei, pot afirma că, astăzi, 90 la sută este „China Nouă” şi numai 10% este Vechea Chină (Mao-China). „Generaţia Y”, generaţia tânără, cu vârsta în jur de 30 de ani, este nonconformistă, este vobitoare de engleză, cu studii în Europa şi America, avându-l tot timpul în minte şi în gură pe: „dar, de ce?”. Aceşti tineri vor duce înainte China Nouă, pe alte principii decât cele comuniste. Numărul membrilor Partidului Comunist Chinez este de 65 de milioane, adică sub 5 la sută din întreaga populație.

HONG KONG-ul NOAPTEA

Revenim în Hong Kong.  Seara, el are cea mai frumoasă privelişte. Mai ales în jurul orei 8 pm, când, pe Faleza Kowloon, începând de la Hotel Intercon­ti­nental şi până la Turnul cu Ceas, adică până la Ocean Terminal, există un minunat şi de nedescris „joc de lumini”, pe fond de muzică, venind dinspre platforma de la Centrul Cultural şi Muzeul Spaţial.

Vaporul ridică ancora din Hong Kong în jurul orelor 10 pm.  La ieşirea din Victoria Port, căpitanul a făcut o rotire de 360 de grade, ca să putem vedea, filma şi fotografia, atât pe peninsulă, cât şi pe insule, imagini mirifice în noapte, chiar mai frumoase decât ziua, când, de cele mai multe ori, erau învăluite în smog. Privită noaptea, dinspre Vârful Victoria,  Insula Hong Kong  ţi se deschide ca o privelişte ameţitoare, având în centru I.F.C., cel mai înalt bloc de pe insulă (88 de etaje, cu 406,9 m). Proiectoarele de pe „heliporturile zgârie-norilor”, reclamele luminoase ale firmelor Olym­pus, Panasonic, Sony, Hitachi, Samsung, Alliantz etc., lămpile camerelor de hotel şi clădirea Băncii Chi­nei, scăldată într-un ocean de lumină, uşor de recu­nos­cut, după faţadele împărţite în imense figuri geo­metrice – toate îți crează  impresia că poţi să le atingi cu mâna.

Luminile de pe Faleza Peninsulei Kowloon, care se reflectă în apele Portului Victoria şi care se combină cu cele ale zecilor şi sutelor de vase care circulă prin golf, dau un spectacol de neimaginat. Pe fundal se pot vedea siluetele munţilor cu lumini până în vârful lor, oglindite în luminile imense ale blocurilor din oraşele satelit. Aceste siluete sunt ale munţilor Tai Moshan, Lion Rock, Diamond Hill şi Man O Shan. Sunt tentat să afirm că Hong Kong-ul ne-a oferit cea mai specta­culoasă privelişte nocturnă din croaziera noastră de până acum. O spun, totuși, cu strângere de inimă, fiindcă mă gândesc că numai peste câteva zile vom fi la Singapore. Așadar, mă abţin să fac asemenea afirmaţii ferme…

Pe tot parcursul, până la ieşirea din golf, am fost însoţiţi de trei vapoare mari, dintre care unul purta macheta vasului nostru de croazieră Ms. Amsterdam. Eu am filmat mai mult de o oră şi am făcut peste 30 de foto­grafii, pentru a aduce în țară imagini inedite, de neuitat.