IKB – „Pictorul albastru”


Zilele trecute, reprezentanții Bibliotecii Județene Vâlcea l-au omagiat, în mediul on-line, pe artistul Yves Klein (1928 – 1962). Deși s-a ocupat numai șapte ani de pictură, moartea răpindu-l fulgerator, francezul este inventatorul unei tehnici speciale de creație, cât se poate de futuriste pentru vremea în care a trăit. Cel supranumit IKB – „Pictorul albastru” a folosit tehnici speciale de pictură, fiind chiar inventatorul unui mod unic de combinare a pigmentului albastru cu un material sintetic. De asemenea, chiar dacă vorbim despre mijlocul secolului trecut, perioada în care Yves Klein crea, el a fost preocupat de subiecte precum body-art, land-art, impregnarea și iluminarea materiei sau încarnarea. Ca o presupunere, nu credem că IKB – „Pictorul albastru” avea prea mulți adepți în Franța anilor 1960, lucrările sale fiind, probabil, destul de greu de înțeles de către publicul larg.
„Yves Klein a atins, în scurta sa perioadă de creaţie de doar 7 ani, spaţii culturale şi artistice care au creat o revoluţie în artă şi în înţelegerea ei. L-au preocupat trei mari teme artistice: impregnarea materiei, iluminarea materiei şi încarnarea – teme pe care le-a transpus în forme de artă precum body-art, land art, instalaţie, mixturi surprinzăntoare între arhitectură, dans și muzică. A fost obsedat de cucerirea spaţiului ca viziune artistică şi a folosit pentru a acoperi pânza o tehnică de combinare a pigmentului albastru cu un material sintetic, tehnică inventată chiar de el. În majoritatea lucrărilor s-a concentrat pe nuanţa International Blue Klein (IKB), cunoscută drept culoarea lui Yves Klein. Albastrul era singura culoare pe care artistul o considera fără dimensiuni şi care reaminteşte doar cerul şi marea, adică tot ceea ce e mai abstract în natura tangibilă şi vizibilă.Tonul halucinant şi ireal al acestei culori e surprinzător şi creează senzaţii profunde. Prin impregnare unor obiecte cu culoarea International Blue Klein, procedeu care are menirea de a spiritualiza materia, Yves Klein a înfăptuit aşa-numita revoluţie albastră. Klein a introdus în arta sa şi elementul foc, principiul universal de expresie. Pentru a-l reprezenta, artistul îşi ardea pânzele în adevărate spectacole pirotehnice.
A şocat în 1958, deschizând, la galeria Iris Clert din Paris, o expoziţie a vidului care consta într-o încăpere goală vopsită în alb. Lucrările lui Klein explorează în general felul în care puritatea culorii, spaţiul şi corpul omenesc pot fi folosite pentru a comunica stări.Viaţa artistului s-a întrerupt brusc, la 34 de ani, o viaţă care s-a confundat cu arta până la dizolvarea uneia în cealaltă”, se arată în materialul postat recent pe site-ul Bibliotecii Județene „Antim Ivireanul” din Râmnicu Vâlcea.