Fostul deputat Răban, interesat de soarta agriculturii
Cei 28 de ani de activitate în domeniul funciar nu puteau să-l lase nepăsător pe fostul deputat, Grigore Răban, actualmente președintele Casei de Ajutor Reciproc a Pensionarilor din Râmnicu Vâlcea față de evenimentele din decembrie 1989 privind soarta agriculturii. Începându-și activitatea geodezică în anul 1961, la fostul raion Horezu, în cadrul serviciului O.T.A. (Organizarea Teritoriului Agricol), răspunzător fiind pentru gospodărirea fondului funciar al celor 28 teritorii comunale și 13 unități CAP, Răban și-a adus contribuția specifică meseriei pentru noua împărțire administrativă, prin înființarea județelor, fapt pentru care, de la 16 mai 1968 și până la pensionare a lucrat în cadrul OCOTA. Aceleași responsabilități i-au revenit și la nivelul județului Vâlcea: 86 de teritorii administrative: (un municipiu, șapte orașe, 78 de comune) și un număr total de 72 de unități CAP, trei unități IAS (Râmnicu Vâlcea, Drăgășani, Horezu), una stațiune viticolă, una stațiune pomicolă, cu o suprafață totală arabilă de 95.631 ha, din care irigat 8.625 ha. „Emiterea Decretului lege nr. 42 din 20.01.1990 la scurt timp după evenimentele din decembrie 1989, constituirea pe CUASC-uri (consilii unice agroindustriale de stat și cooperatiste), a comisiilor de aplicare precum și a altor organisme a dat mari speranțe lucrătorilor din agricultură și din alte sectoare ale economiei naționale. Dar n-a fost să se întâmple chiar așa, fapt pentru care, prin HG nr.918 de la 10.08.1991 (deci în șase luni au fost emise două acte normative), s-a trecut la verificarea, condamnarea și corectarea tuturor abuzurilor săvârșite cu ocazia aplicării Legii nr.42/1990”, a precizat Grigore Răban.
Redăm mai jos întrebările fostului deputat Răban către ministrul Agriculturii de la acea vreme, Ioan Oancea, și răspunsurile primite:
1. Ce se dorește prin capitolul din operativă privind „Titlurile de proprietate eliberate”? Sunt mulți care au intrat în posesia acestora neîndreptățit, în timp ce la peste 800.000 de persoane îndreptățite nu li s-a asigurat suprafața minimă de 0,50 ha și care regretă Decretul Lege nr. 42/1990.
Răspuns: Titlurile de proprietate se eliberează celor îndreptățiți de lege numai după ce aceștia au fost puți în posesie cu întreaga suprafață reconstituită și constituită ca drept de proprietate de comisia locală și validată de comisia județeană și pe toate amplasamentele din intravilan și extravilan, inclusiv pădurile… Într-adevăr, sunt situații când nu s-a asigurat minimul de suprafață (5000 mp/persoană) tuturor celor prevăzuți de lege și anume acolo unde nu a rezultat o rezervă de teren (constituită conf. Art.17) și unde colectivitatea de proprietari nu a fost de acord cu reducerea dreptului de proprietate celor ce au adus teren în cooperativă cu o cotă echivalentă rezultată din diferența dintre suprafața existentă și cea necesară. Dacă comisiile locale au lucrat corect, nu se pot emite titluri de proprietate persoanelor neîndreptățite… În situația în care s-ar depista un asemenea caz, se va solicita anularea titlului de proprietate de către instanța judecătorească și pedepsirea celor vinovați.
2. Cine dorește compromiterea specialiștilor cadastrali, a OCOT-urilor, forțându-i să elibereze titlurile de proprietate înainte de închiderea riguroasă cadastrală a teritoriului, înainte de asigurarea suprafeței minime de 0,50 ha tuturor celor îndreptățiți, înainte de finalizarea litigiilor aflate pe rol la instanțele de judecată?
Răspuns: În cazul în care specialiștii cadastrali lucrează cu respectarea instrucțiunilor tehnice, nu se ajunge la compromiterea acestora, în situația în care se eliberează titlurile de proprietate în mod eșalonat, pe măsura punerii în posesie a proprietarilor. Suprafața totală și pe categorii de folosință a fiecărui CAP, la data de 1 ianuarie 1990, se stabilește pe baza planurilor cadastrale și a evidenței cadastrale existente și reactualizată acolo unde este necesar. Pe baza anexelor prevăzute în Regulamentul de aplicare a legii, aprobat prin HG nr. 131/1991, întocmite de comisiile locale și validate de comisiile județene, se poate determina suprafața necesară pentru reconstituirea și constituirea dreptului de proprietate a celor îndreptățiți de lege. În funcție de numărul litigiilor nerezolvate, se poate prevedea o anumită rezervă de teren stabilită de comisie. Dacă la punerea în posesie se asigură închiderea suprafețelor pe fiecare parcelă și tarla, este asigurată închiderea suprafețelor pe întreg teritoriul cadastral. În concluzie, nu se poate aștepta rezolvarea tuturor problemelor ce se pun în acțiunea de aplicare a legii și numai după aceasta să se treacă la emiterea titlurilor de proprietate.