AM PNDR anunţă startul reuniunilor Grupurilor de Lucru LEADER Schimbări la Strategia GAL-urilor?


În cadrul planului de acțiuni al Rețelei Naționale de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020 vor fi organizate 24 de întâlniri ale Grupurilor de Lucru LEADER (GLL) pe perioada a două zile, cu participarea reprezentanților Grupurilor de Acțiune Locală autorizați pentru exercițiul financiar 2014 – 2020 și reprezentanți ai Unității de Sprijin a Rețelei, ai Autorității de Management pentru PNDR și ai Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale.
Cu ocazia acestor întâlniri, Rețeaua Națională de Dezvoltare Rurală va facilita dezbaterea unor subiecte cu referire la componenta LEADER din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020, urmate de concluzii și propuneri de soluții pentru implementarea eficientă a Strategiilor de Dezvoltare Locală și o dezvoltare echilibrată a spațiului rural în România.
În cadrul grupurilor de lucru vor fi abordate subiecte de interes pentru implementarea eficientă a conceptului LEADER din PNDR 2014 – 2020, precum:
• Modificarea Strategiilor de Dezvoltare Locală a GAL;
• Verificarea Apelului de Selecție privind lansarea măsurilor din cadrul strategiilor de dezvoltare locală;
• Procedura de depunere și evaluare a proiectelor în cadrul sM 19.2;
• Aspecte privind cheltuieli de funcționare GAL sM.19.4;
• Lansarea rapidă a sesiunilor de proiecte – prioritate a măsurii 19 LEADER;
• Verificarea eligibilității proiectelor privind „Servicii de bază și reînnoirea satelor în zonele rurale”.
De asemenea, Federația Națională a GAL-urilor din România a lansat o serie de subiecte pentru dezbateri, ca de exemplu:
• Complementaritatea proiectelor LEADER cu Programul Operațional Capital Uman;
• Promovarea schemelor de calitate pentru produsele agro-alimentare;
• Modalități de accesare pentru schemele de mediu;
• Conformitatea cererilor de plată pentru proiectele finanțate de GAL;
• Asocierea şi cooperarea, măsuri de stimulare pentru valorificarea superioară a produselor alimentare.
Totul despre Programul LEADER
Programul LEADER reprezintă o abordare care oferă noi oportunităţi de dezvoltare rurală punând bazele identificării nevoilor locale, întăririi capacităţii de dezvoltare şi implementării strategiilor locale de dezvoltare în vederea conservării patrimoniului rural şi cultural, dezvoltării mediului economic şi îmbunătăţirii abilităţilor organizatorice ale comunităţilor locale.
Schimbările din sectorul agricol, ca rezultat al reformei Politicii Agricole Comune, creşterea cererii consumatorilor, presiunile asupra mediului înconjurător, răspândirea rapidă a noilor tehnologii, îmbătrânirea populaţiei şi depopularea rurală sunt numai o parte din factorii care afectează zona rurală şi care solicită implementarea unui program orientat spre construirea de parteneriate public-private şi valorificarea resurselor locale (fizice, umane şi financiare) pentru elaborarea şi punerea în practică a unor strategii de dezvoltare locală.
La nivel european, necesitatea Programului LEADER a apărut în 1990, când, programele publice pentru dezvoltare rurală din multe ţări erau limitate, în ceea ce priveşte obiectivul intervenţiilor lor, fiind administrate într-un mod tradiţional de sus în jos (de la nivel central spre cel local).
În perioada 1991-1994 la nivel comunitar s-a derulat LEADER I, „Faza de iniţiere”, în cadrul căreia au fost constituite 217 Grupuri Locale de Acţiune (GAL).
În cadrul LEADER II (1994-1999), Faza de generalizare, s-au format 1000 GAL-uri.
În cadrul LEADER (2000-2006), Faza de consolidare, au fost selectate 896 GAL-uri, în zonele rurale din toate statele membre.
Caracteristicile Programului LEADER
Programul LEADER se bazează pe combinarea a 7 caracteristici, astfel:
• abordare teritorială (utilizarea eficientă a resurselor locale din cadrul unei zone teritoriale specifice, desfăşurarea de activităţi integrate şi crearea unei viziuni comune);
• abordare partenerială (realizarea unui parteneriat public-privat interesat în dezvoltarea zonei, denumit Grup de Acţiune Locală);
• abordare de jos în sus (participarea activă a populaţiei locale la planificarea, luarea deciziilor şi implementarea strategiilor necesare dezvoltării zonei),
• abordarea integrată şi multisectorială a strategiilor bazate pe interacţiunea partenerilor din toate sectoarele economiei locale, pentru a planifica şi pune în comun problemele din mediul rural;
• accent deosebit pe inovaţie şi experimentare (căutarea de răspunsuri noi la problemele existente ale dezvoltării rurale);
• implementarea proiectelor de cooperare;
• interconectarea parteneriatelor locale.
Cine sunt beneficiarii Programului LEADER?
Beneficiarii Programului LEADER sunt Grupurile de Acţiune Locală (GAL) care îşi desfăşoară activitatea pe un teritoriu rural, cu o populaţie cuprinsă între 10.000 – 100.000 locuitori şi densitatea de maximum 150 de locuitori pe km2.
Grupurile de Acţiune Locală reprezintă parteneriate constituite din diverşi reprezentanţi ai sectorului socio-economic din teritoriul respectiv. La nivel de decizie, partenerii sociali şi economici şi reprezentanţii societăţii civile, precum agricultorii, femeile, tinerii din spaţiul rural şi asociaţiile acestora trebuie să reprezinte cel puţin 50% din parteneriatul local.
În statele membre, GAL-urile au diferite structuri legale: asociaţii non-profit, asociaţii/fundaţii, autorităţi locale sau regionale, societăţi comerciale, cooperative.
GAL-urile reprezintă interesele locuitorilor şi comunităţii rurale – motorul de funcţiune al Programului LEADER
GAL-urile elaborează o strategie de dezvoltare rurală locală integrată şi sunt responsabile de implementarea acesteia.
Astfel, GAL-urile aleg proiectele care vor fi finanţate în cadrul strategiei. De asemenea, pot selecta proiecte de cooperare.
Criterii de identificare a teritoriilor LEADER: Dimensiune redusă; Caracter rural; Omogenitate; Resurse suficiente; Densitate redusă a populaţiei (maxim 150 locuitori/ km2); Identitate locală; Populaţie între 10.000 – 100.000 locuitori
Avantaje ale Programului LEADER: Răspunde nevoilor locale specifice; Valorifică resursele locale; Mobilizează actorii locali, reprezentanţi ai populaţiei rurale, de a se preocupa şi de a prelua controlul dezvoltării zonelor rurale prin întocmirea de strategii axate pe problemele identificate în comunităţile lor; Oferă zonelor rurale posibilitatea de colaborare cu alte teritorii pentru schimb şi transfer de experienţă prin crearea de reţele; Prin caracterul său descentralizat, integrat şi de jos în sus este esenţial pentru dezvoltarea echilibrată teritorială.
Acţiuni cheie: Construirea capacităţii locale de parteneriat, animare şi dobândirea de aptitudini pentru mobilizarea potenţialului local; Promovarea parteneriatelor public-private. LEADER va continua să deţină un rol important în încurajarea abordărilor inovative ale dezvoltării rurale şi în reunirea pe aceeaşi scenă a sectoarelor privat şi public; Promovarea cooperării şi inovaţiei; Îmbunătăţirea guvernării locale. LEADER favorizează dezvoltarea abordărilor inovative asigurând legătura între agricultură, silvicultură şi economia locală şi contribuind astfel la diversificarea bazei economice şi întărirea structurii socio-economice a zonelor rurale.
Acoperire geografică
Sunt eligibile teritoriile (zonele) rurale care dispun de suficiente resurse umane, financiare şi economice pentru sprijinirea unei strategii de dezvoltare viabilă. De asemenea, teritoriile (zonele) eligibile sunt acele teritorii care, în conformitate cu definiţia OECD, sunt clasificate drept rurale.
Definiţia OECD are la bază acea parte a populaţiei care locuieşte în comune (cu mai puţin de 150 locuitori/km2). Această definiţie este unica recunoscută pe plan internaţional referitor la spaţiul rural.
Ce este un GAL?
Putem folosi o descriere ca la carte, și anume aceea că un grup de acțiune locală este un parteneriat public – privat, constituit din reprezentanţi ai sectorului public, privat şi civil, desemnaţi dintr-un teritoriu rural omogen şi în care se implementează o strategie integrată pentru dezvoltarea teritoriului. La nivelul decizional din cadrul GAL, reprezentanţii privaţi şi ai ONG-urilor reprezintă peste 50%, iar partea publică reprezintă mai puţin de 50% (51- 49%). Mai exact, dintr-un GAL pot face parte atât primării, cât și societăți comerciale, ONG-uri, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și inclusiv persoane fizice, indiferent de domeniul de activitate.