Reglementările stabilite prin OUG nr. 30/2011 care intră în vigoare la 1 ianuarie 2012


finante_sediu_latDirecţia Generală a Finanţelor Publice Vâlcea reaminteşte contribua­bililor că, începând cu 1 ianuarie 2012, intră în vigoare modificările stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr. 30/31.08.2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, precum şi pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale.

1. Impozit pe profit

Termenul de depunere al declaraţiei anuale de impozit pe profit

Începând cu anul fiscal 2012, se modifică termenul de depunere al declaraţiei anuale de impozit pe profit de la 25 aprilie, inclusiv, a anului următor la 25 martie, inclusiv, a anului următor.

De asemenea, începând cu anul fiscal 2012, se elimină posibilitatea unor categorii de contribuabili plătitori de impozit pe profit să depună declaraţia anuală de impozit pe profit şi să plătească impozitul pe profit aferent, până la data de 25 februarie, inclusiv, a anului următor).

Atenţie! Impozitul pe profit datorat pentru anul 2011 se declară şi se plăteşte potrivit prevederilor Titlului II „Impozit pe profit” aplicabile până la data de 31 decembrie 2011.

2. Impozit pe venit şi contribuţii sociale

a. Deducerea contribuţiilor sociale obligatorii

Începând cu 1 ianuarie 2012, cota de impozit de 10% reţinută la veniturile reali­zate din: drepturi de proprietate intelectua­lă; vânzarea bunurilor în regim de consig­na­ţie; activităţi desfăşurate în baza contrac­telor de agent, comision sau man­dat co­mer­cial; activităţi desfăşurate în baza con­tractelor/convenţiilor civile încheiate potrivit Codului Civil; activitatea de expertiză contabilă şi tehnică, judiciară şi extraju­diciară, se aplică la venitul brut din care se deduc contribuţiile sociale obligatorii reţi­nu­te la sursă potrivit Titlului IX indice 2 „Con­tribuţii sociale obligatorii”.

Începând cu anul 2012, contribuabilii obligaţi la depunerea trimestrială a formu­larului 112, pot opta pentru depunerea formularului 112 lunar, dacă fac opţiunea până la data de 31 ianuarie inclusiv.

Depunerea trimestrială constă în completarea şi depunerea câte unei declaraţii pentru fiecare lună din trimestru.

De reţinut! Numărul mediu de salariaţi se calculează ca medie aritmetică a numărului de salariaţi din declaraţiile 112 depuse pentru fiecare lună din anul anterior iar veniturile totale se stabilesc pe baza informaţiilor cuprinse în situaţiile financiare ale anului anterior.

Opţiunea de a stabili venitul net anual în sistem real

Contribuabilii care obţin venituri din activităţi independente, impuşi pe bază de norme de venit, precum şi cei care obţin venituri din drepturi de proprietate intelec­tuală au dreptul să opteze pentru deter­minarea venitului net în sistem real.

Începând cu 1 ianuarie 2012, opţiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea în partidă simplă este obli­gatorie pentru contribuabil pe o peri­oa­dă de 2 ani fiscali consecutivi şi se consi­deră reînnoită pentru o nouă perioadă atunci când contribuabilul nu solicită deter­mi­narea venitului net anual pe baza nor­me­lor de venit, prin completarea cores­pun­ză­toa­re a declaraţiei de venit estimat şi depu­ne­rea formularului la organul fiscal com­pe­tent până la data de 31 ianuarie inclusiv.

Opţiunea pentru determinarea venitu­lui net în sistem real se exercită prin completarea declaraţiei de venit estimat cu informaţii privind determinarea venitului net anual în sistem real şi depunerea formu­larului la organul fiscal competent până la data de 31 ianuarie, inclusiv, în cazul contribuabililor care au desfăşurat activitate în anul precedent, respectiv în termen de 15 zile de la începerea activităţii, în cazul contribuabililor care încep activitatea în cursul anului fiscal.

Fişe fiscale

De la 1 ianuarie 2012, se vor elimina fişele fiscale pentru drepturile salariale şi asimilate salariilor realizate după această dată.

De asemenea, de la aceeaşi dată, a fost stabilită obligativitatea plătitorilor de venituri din salarii de a elibera, la cererea contribuabilului, un document care să cuprindă informaţii privind: datele de iden­tificare ale contribuabilului, venitul realizat în cursul anului, deducerile personale acordate, impozitul calculat şi reţinut. Acest document nu este un formular tipizat.

Foarte important! Pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor aferente anu­lui 2011, există obligaţia completării şi depunerii fişelor fiscale până în ultima zi a lunii februarie a anului 2012, de către angajatori.

Termene de depunere a declaraţiilor

 

Începând cu 1 ianuarie 2012, s-a re­gle­mentat un singur termen de depunere pentru Declaraţia 205. Astfel, plătitorii de ve­nituri cu regim de reţinere la sursă a im­po­zitului au obligaţia să completeze şi să depună o declaraţie privind calcularea şi reţinerea impozitului pentru fiecare benefi­ciar de venit la organul fiscal competent până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. Anterior, plătitorii de venituri cu regim de reţinere la sursă a impozitului (dividende, dobânzi, lichidare, premii şi jocuri de noroc, pensii, activităţi agricole, alte venituri) depuneau formularul 205 până la 30 iunie.

Tot de la 1 ianuarie 2012, s-au modi­ficat termenele de declarare a veniturilor realizate din:

– activităţi independente, cedarea folo­sinţei bunurilor, venituri din activităţi agri­cole, din transferul titlurilor de valoare altele decât părţile sociale şi valorile mobiliare în cazul societăţilor închise, operaţiuni de vân­zare cumpărare de valută la termen, prin formularul 200, de la 15 mai la 25 mai a anului următor celui de realizare a veni­tului;

– străinătate, prin formularul 201, de la de la 15 mai la 25 mai a anului următor celui de realizare a venitului.

Impunere la normă de venit

De la 1 ianuarie 2012, contribuabilii care desfăşoară activitate de transport de persoane şi de bunuri în regim de taxi, care în anul 2011 au fost impuşi în sistem real conform art. 69 din Legea nr. 38/2003 pri­vind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, vor avea posibilitatea să opte­ze pentru determinarea venitului la normă de venit, opţiune care se va face prin com­ple­tarea formularului 220 „Declaraţie pri­vind venitul estimat” până la 31 ianuarie 2012.

Impunerea nerezidenţilor

Începând cu 1 ianuarie 2012, se modifică termenul de depunere al De­cla­raţiei informative privind impozitul reţinut şi plătit pentru veniturile cu reţinere la sur­să/venituri scutite pe beneficiari de venituri nerezidenţi de la 30 iunie la ultima zi a lunii februarie.

3. Impozite şi taxe locale

Impozitul pe clădiri

În cazul unei clădiri care nu a fost reevaluată, cota impozitului pe clădiri se stabileşte de consiliul local/Consiliul Gene­ral al Municipiului Bucureşti între:

a) 10 şi 20% pentru clădirile care nu au fost reevaluate în ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinţă, faţă de 5 şi 10%.

b) 30 şi 40% pentru clădirile care nu au fost reevaluate în ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinţă.

Cota impozitului pe clădiri prevăzută mai sus se aplică la valoarea de inventar a clădirii înregistrată în contabilitatea persoanelor juridice, până la sfârşitul lunii în care s-a efectuat prima reevaluare.

Fac excepţie clădirile care au fost amortizate potrivit legii, în cazul cărora cota impozitului pe clădiri se stabileşte prin hotărâre a consiliului local şi poate fi cuprinsă între 0,25 şi 1,50%, inclusiv.

La nivelul municipiului Bucureşti, această atribuţie revine Consiliului General al Municipiului Bucureşti.

Impozitul pe clădirile cu destinaţie turistică

Cota de impozit pentru clădirile cu destinaţie turistică ce nu funcţionează în cursul unui an calendaristic este de mini­mum 5% din valoarea de inventar a clădirii.

Sunt exceptate de la prevederile menţionate anterior structurile care au autorizaţie de construire în perioada de valabilitate dacă au început lucrările în termen de cel mult 3 luni de la data emiterii autorizaţiei de construire.

De reţinut! Impozitele pe clădiri şi pe terenurile acestora se reduc cu 50% numai pentru acele imobile situate pe litoralul Mării Negre deţinute de persoane juridice şi care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice pe o durată de minimum 6 luni în cursul unui an calendaristic.

Declararea clădirilor

Declararea clădirilor pentru stabilirea impozitului aferent nu este condiţionată de înregistrarea acestor imobile la oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară.

Noi modalităţi de stabilire a datei dobândirii clădirii

Atât în cazul persoanelor fizice, cât şi în cazul persoanelor juridice, pentru clădirile construite potrivit Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările ulte­rioare, data dobândirii clădirii se consideră după cum urmează:

a) pentru clădirile executate integral înainte de expirarea termenului prevăzut în autorizaţia de construire, data întocmirii proce­sului-verbal de recepţie, dar nu mai târziu de 15 zile de la data terminării efective a lucrărilor;

b) pentru clădirile executate integral la termenul prevăzut în autorizaţia de cons­truire, data din aceasta, cu obligativitatea întocmirii procesului-verbal de recepţie în termenul prevăzut de lege;

c) pentru clădirile ale căror lucrări de construcţii nu au fost finalizate la termenul prevăzut în autorizaţia de construire şi pentru care nu s-a solicitat prelungirea valabilităţii autorizaţiei, în condiţiile legii, la data expirării acestui termen şi numai pentru suprafaţa construită desfăşurată care are elementele structurale de bază ale unei clădiri, în speţă pereţi şi acoperiş. Procesul-verbal de recepţie se întocmeşte la data expirării termenului prevăzut în autorizaţia de construire, consemnându-se stadiul lucrărilor, precum şi suprafaţa construită desfăşurată în raport de care se stabileşte impozitul pe clădiri.

Declararea clădirilor în vederea impu­nerii şi înscrierea acestora în evidenţele autorităţilor administraţiei publice locale reprezintă o obligaţie legală a contribua­bi­lilor care deţin în proprietate aceste imobile, chiar dacă ele au fost executate fără autorizaţie de construire.

Taxa hotelieră

Cota taxei hoteliere aplicată la tarifele de cazare este de 1% (faţă de 0,5 – 5%) din valoarea totală a cazării/tariful de cazare pentru fiecare zi de sejur a turistului şi se încasează de persoanele juridice prin inter­mediul cărora se realizează cazarea, o dată cu luarea în evidenţă a persoanelor cazate.