Precizări privind scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA
Direcţia Generală a Finanţelor Publice Vâlcea informează contribuabilii că, prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 125/27.12.2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 938/30.12.2011, au fost aduse modificări, începând cu 1 ianuarie 2012, procedurii de scoatere din evidenţă a persoanelor înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea adăugată (TVA) a căror cifră de afaceri nu depăşeşte plafonul de 35.000 euro (119.000 lei). Potrivit acestor dispoziţii, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA care, în cursul anului calendaristic precedent, nu depăşeşte plafonul de scutire sau plafonul determinat proporţional cu perioada rămasă de la înfiinţare până la finele anului, poate solicita scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA între data de 1 şi 10 a fiecărei luni următoare perioadei fiscale aplicate.
Solicitarea se face prin completarea şi depunerea la organul fiscal competent a formularului 096 „Declaraţie de menţiuni privind anularea înregistrării în scopuri de TVA în cazul persoanelor impozabile, înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul Fiscal, care în cursul unui an calendaristic nu depăşesc plafonul de scutire prevăzut la art. 152 din Codul Fiscal”.
Solicitările de scoatere din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA au putut fi depuse începând cu 1 ianuarie 2012 până în 10 ianuarie 2012 inclusiv de către persoanele impozabile a căror cifră de afaceri realizată la sfârşitul anului 2011 nu a depăşit plafonul de scutire de 35.000 euro (119.000 lei) sau plafonul determinat proporţional cu perioada scursă de la înfiinţarea persoanei din cursul anului 2011 până la 31 decembrie 2011.
Pentru solicitările de scoatere din evidenţă depuse începând cu 1 februarie 2012, condiţia pentru scoaterea din evidenţă se referă atât la cifra de afaceri realizată la sfârşitul anului 2011, cât şi la cifra de afaceri realizată de la 1 ianuarie 2012 până la data solicitării scoaterii din evidenţă, care să nu depăşească plafonul de scutire calculat proporţional cu perioada scursă de la începutul anului, fracţiunea de lună considerându-se lună calendaristică întreagă.
Până la comunicarea deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, persoanei impozabile îi revin toate drepturile şi obligaţiile persoanelor înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul Fiscal. În ultimul decont de taxă depus, persoanele impozabile au obligaţia să evidenţieze valoarea rezultată ca urmare a efectuării tuturor ajustărilor de taxă.
Important! Persoanele impozabile care solicită în cursul anului 2012 scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA nu au obligaţia să efectueze ajustările de taxă corespunzătoare scoaterii din evidenţă pentru bunurile/serviciile achiziţionate până la data de 30 septembrie 2011 inclusiv.
Propunere de act normativ pentru procedură de certificare a declaraţiei privind nedeductibilitatea TVA aferentă cheltuielilor cuprinse în cererea de rambursare în cazul operaţiunilor finanţate prin programe operaţionale
Direcţia Generală a Finanţelor Publice Vâlcea informează că, marţi, 10 ianuarie a.c., pe websiteul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), la adresa www.anaf.ro, categoria Legislaţie/Transparenţă decizională, au fost publicate: Proiectul de Ordin al ministrului Finanţelor Publice pentru aprobarea Procedurii de certificare a declaraţiei privind nedeductibilitatea taxei pe valoarea adăugată (TVA) aferentă cheltuielilor cuprinse în cererea de rambursare, precum şi a modelului şi conţinutului formularului „Certificat privind nedeductibilitatea TVA aferentă cheltuielilor cuprinse în cererea de rambursare”, anexele şi referatul de aprobare.
În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 849/2011 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 1.135/2011 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale. Potrivit dispoziţiilor art. 111 alin. (3) din acest act normativ, în vederea rambursării cheltuielilor eligibile, beneficiarii au obligaţia depunerii, ca anexă a fiecărei cereri de rambursare, a unei declaraţii pe propria răspundere privind nedeductibilitatea taxei pe valoarea adăugată (TVA) aferentă cheltuielilor cuprinse în cererea de rambursare, certificată de organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF).
Organul fiscal competent din subordinea ANAF are obligaţia certificării declaraţiei în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii de către beneficiar a unei solicitări în acest sens, însoţită de documentele justificative necesare, astfel cum prevăd dispoziţiile alin. (4) ale aceluiaşi articol.
În acest context, proiectul propune aprobarea unei proceduri de certificare a declaraţiei privind nedeductibilitatea TVA aferentă cheltuielilor cuprinse în cererea de rambursare, precum şi a modelului şi conţinutului formularului „Certificat privind nedeductibilitatea TVA aferentă cheltuielilor cuprinse în cererea de rambursare”.
*
Eventualele sugestii, propuneri sau opinii referitoare la acest proiect de act normativ pot fi transmise în scris la Direcţia de comunicare, relaţii publice şi mass-media, cu menţiunea „Conf. Legii nr. 52/2003”: prin scrisori, la adresa: ANAF – Direcţia de comunicare, relaţii publice şi mass-media, str. Apolodor, nr. 17, sector 5, Bucureşti, cod poştal 050741; electronic, la adresa de e-mail relatiipublice.anaf@mfinante.ro; prin fax, la numărul: 0213.199.857.