Poduri Europene
Vernisajul expoziţiei Poduri Europene a avut loc la Galeria Căminul Artei din Bucureşti, aducând un omagiu atât artistelor plastice, cât şi organizatoarelor care ne-au invitat, astfel, să rememorăm briza mării într-un spaţiu al creaţiei, reflecţiei şi visării. Titlul simbolic sugerează dialogul între artiştii europeni, care a fost posibil datorită unei sponsorizări reale a actului creaţiei şi care, cum spunea criticul de artă Aurelia Mocanu, „a depăşit în mod natural segregaţia de gen” – deoarece nu a fost numai o simeză a femeilor, pentru că s-au reunit aici şi lucrările unor artişti precum Vasile Tolan, Cristian Sida, Dorin Baba, Horia Bojin, George Ciora şi Eugen Barzu.
Cuvântul de deschidere al expoziţiei a fost susţinut de doamna Doina Păuleanu, Director al Muzeului de Artă din Constanţa.
Doamna Anca Vlad, preşedinta de onoare a Asociaţiei Femeilor Creatoare de Artă Plastică din România, a sponsorizat atelierul de creaţie, organizarea expoziţiei şi editarea albumului. A luat cuvântul, de asemenea, ca amfitrioană, doamna Rodica Xenia Constantin, preşedinta Asociaţiei Femeilor Creatore în Arta Plastică din România (din colaborarea celor două doamne, care a început în 2004, s-a născut ideea simpozionului internaţional de la Eforie Sud, la care au colaborat şi Federaţia Internaţională Culturală Feminină- Paris (FICF) şi Gedok – Karlsruhe Germania).
Prestigiul Podurilor Europene a crescut în timp, iar artiştii din România au fost invitaţi să expună în galerii renumite din Europa, în special în Germania şi Franţa. O dată pe an, în România se organizează o expoziţie amplă cu lucrările artiştilor participanţi la Atelier, în cadrul taberelor internaţionale de creaţie de la Eforie Sud.
Expoziţia prezentă grupează lucrări realizate în aceste tabere în anii 2011 şi 2012.
Tot în ziua vernisajului s-a lansat şi Albumul dedicat perioadei 2011-2012 a Podurilor Europene. Încă din 2005 au fost invitate artiste din Germania, Franţa, Olanda, alături de creatoare din spaţiul balcanic. La această ediţie a expoziţiei au participat invitatele internaţionale: Miriana Savova (Bulgaria) Erica Sellmann Busching, Karin Welke şi Karin Bohrmann-Roth (Germania) precum şi mai noile participante Karla Kassenaar şi Ellen Geerts (Olanda).
Expoziţia este amplă, tonică şi propune o incursiune la ţărm de mare prin care putem hoinări purtaţi de libertăţi cromatice, transparenţe şi abstracţii lirice. După spusele doamnei Aurelia Mocanu, critic de artă, deşi avem de a face cu „microrecitaluri de autor” există un nucleu coagulator (Xenia Constantin, Dalia Bialcovski, Bogdana Contraş) dar şi o unitate dată de bogăţia şi tonicitatea paletei coloristice şi de varietatea temelor.
Putem evada din cotidian admirând lucrările decanei de vârstă Alma Redlinger (Şahişti pe plajă), care trăieşte pictura aşa cum respiră, îmbinarea tradiţiei cu contemporaneitatea; prin sinteza elegantă dintre poezia şi „glasul” obiectelor privite ca micro-universuri la Rodica Xenia Constantin (Însingurarea scoicilor); petele de culoare şi cromatica contrastantă ale Mariei-Tereza-Croatu (Fractali); motivele unei luminoase piesagistici insulare la Erika Sellmann Busching (Castel pentru doamna); configurarea echilibrului unui univers aparte, unde luciditatea nu exclude pasiunea, iar forma ia chipul ideii în tonuri translucide, la Dalia Bialcovski (Cochilie); dimensiunile dramatice, spectacolul fantastic în care jocul şi observaţia se îmbină cu note şi înţelesuri de fabulă, la Angela Tomaselli (Peştii în lumină); aventura spontaneităţii coloristice, la Ellen Geerts (Eforie Sud); evoluţia în zonele abstractului, la Daniela Grapă (Luna albastră); delicateţea cromatică a peisajului Mariei Mihalache-Blendea – sau adâncimea negrului care generează scânteierea unor forme mirifice, la Dany Madlen Zărnescu (Maci).
Şi nu se pierd, în vâltoarea cromatică, sculpturile care invită ochiul la odihna contemplării formelor, înainte de a re-plonja în baia de lumină cromatică. Tot aici ne întâlnim cu tăcerea serafică a îngerului Gabrielei Drinceanu, cu eleganţa formelor şi sfioşenia rafinată a ceramicii Elenei Dumitrescu (Adam/Eva) cu „pasul” de marmură al sculptorului Horia Bojin, cu structurile diafane care se unesc în monumentalitatea discretă a sculpturilor lui Eugen Barzu (Început de lume) sau cu dialogul dezinvolt al volumelor şi misterul spiritului încarcerat în spaţii cu tentă arhaică, la Geta Caragiu (Veşmântul spiritului).