Până la finele lunii, încă 2.000 de CNP-uri trebuie introduse în Baza de Date a Casei Județene de Pensii


Recent, Casa Națională de Pensii a solicitat ca, pentru dosarele de urmaș, să fie introduse în Baza de Date CNP-urile ale susținătorilor. La nivelul județului Vâlcea, este vorba de circa 13.000 dosare. din care, pentru 6.000, CJP a avut termen până la 30 septembrie 2015, diferența urmând a fi introdusă în Baza de Date până la 31 octombrie 2015. Con­form directorului Gabriel Andreescu (foto), până acum, a fost respectat termenul din 30 septembrie, iar până la finele lunii au mai rămas 2000 de dosare care trebuie introduse Baza de Date. Pentru lămurirea situației, conducerea Casei Județene de Pensii Vâlcea, reamintește că în situaţia decesului asiguratului sau pensionarului, copiii şi soţul supravieţuitor  au dreptul la pensie de urmaş, în următoarele condiţii:
• Copiii – până la vârsta de 16 ani, dacă îşi continuă stu­diile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, pe toată durata invalidităţii de orice grad, dacă aceasta s-a ivit în perioada în care se aflau în una dintre situaţiile prevăzute mai sus.
• Soţul supravieţuitor – la împlinirea vârstei-standard de pensionare, dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin 15 ani. Dacă durata căsătoriei a fost mai mică de 15 ani, dar de cel puţin 10 ani, cuantumul pensiei de urmaş cuvenit se dimi­nu­ează cu 0,5% pentru fiecare lună, respectiv 6% pentru fiecare an de căsătorie în minus, indiferent de vârstă, pe perioada în care este invalid de gradul l sau II, dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin 1 an, indiferent de vârstă şi de durata căsă­toriei, dacă decesul soţului susţinător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale şi dacă nu realizează venituri lunare dintr-o activitate profe­sio­nală pentru care asigurarea este obligatorie ori dacă aces­tea sunt mai mici de 35% din câştigul salarial mediu brut; care nu îndeplineşte condiţiile de mai sus, beneficiază de pen­sie de urmaş pe o perioadă de 6 luni de la data decesului, dacă în această perioadă nu realizează venituri lunare dintr-o activitate profesională pentru care asigurarea este obligatorie sau dacă acestea sunt mai mici de 35% din câştigul salarial mediu brut, care are în îngrijire la data decesului susţinătorului unul sau mai mulţi copii în vârstă de până la 7 ani, beneficiază de pensie de urmaş până la data împlinirii de către ultimul copil a vârstei de 7 ani, în perioadele în care nu realizează venituri lunare dintr-o activitate profesională pentru care asigurarea este obligatorie sau dacă acestea sunt mai mici de 35% din câştigul salarial mediu brut. Soţul supravieţuitor care are dreptul la o pensie proprie și îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru obţinerea pensiei de urmaş după soţul decedat poate opta pentru cea mai avantajoasă pensie.
Pensia de urmaş se calculează din: pensia pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinătorul decedat; pensia de invaliditate gra­dul I, în cazul în care decesul susţinătorului a survenit înaintea îndeplinirii condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă, inclusiv în situațiile în care era în plată cu pensie de invaliditate de orice grad, pensie anticipată sau pensie anticipată parţială. Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte procentual din punctajul mediu anual realizat de susţinător, aferent pensiei pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinătorul decedat, sau din pensia de invaliditate gradul I, în funcţie de numărul urmaşilor îndreptăţiţi, astfel: 50% pentru un singur urmaş; 75% – pentru 2 urmaşi;100% – pentru 3 sau mai mulţi urmaşi.
Excepţie!!! Cuantumul pensiei de urmaş, în cazul orfa­nilor de ambii părinţi, se stabileşte prin însumarea drepturilor de pensie de urmaş, calculate după fiecare părinte. Pensia de urmaş se cuvine de la data îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege, se acordă şi se plăteşte: din prima zi a lunii urmă­toa­re celei în care a avut loc decesul, dacă cererea a fost de­pusă în termen de 30 de zile de la data decesului, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător era pen­sionar, la data decesului; de la data decesului, dacă ce­rerea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător nu era pensionar, la data decesului; de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei care îndepli­neş­te condiţiile prevăzute de lege, referitoare la vârsta stan­dard de pensionare, ulterior decesului susţinătorului; în situa­ţia în care cererea a fost depusă cu depăşirea termenului de 30 de zile, pensia de urmaş se acordă şi se plăteşte de la data înregistrării cererii.
Acte necesare (după caz): cerere pentru înscrierea la pensie de urmaş (anexa nr. 8 la norme); actele de stare civilă ale urmaşilor şi reprezentantului legal, după caz, original şi copie; decizia medicală asupra capacităţii de muncă (original); decizia de pensie/talonul de plată a pensiei, pentru cazurile în care susţinătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie); adeverinţa de studii (elev sau student), în cazul urmaşilor copii în vârstă de peste 16 ani, în original; actul doveditor al cauzei decesului, cu excepţia situaţiilor în care susţinătorul decedat avea calitatea de pensionar (co­pie); copie FIAM, pentru decesul cauzat de accident de mun­că; copie BP2 şi copie certificat medical constatator al dece­su­lui, pentru decesul cauzat de boală profesională; declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că urmaşul nu a fost condamnat prin sentinţă rămasă definitivă pentru infrac­ţiunea de omor sau tentativă de omor comisă asupra susţi­nă­torului. Pentru cazurile în care susţinătorul decedat nu avea calitatea de pensionar se depun şi următoarele documente: carnetul de muncă (original si copie); carnetul de muncă pentru membrii CAP (original și copie); alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată; livretul militar (original şi copie); diploma de absol­vire a învăţământului universitar (original şi copie) şi ade­ve­rinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi; acte doveditoare pri­vind stagiul de cotizare în specialitate – pentru personalul militar; adeverinţă privind stagiile de cotizare realizate în alte sisteme de asigurări sociale, neintegrate în sistemul public, în original; adeverinţă privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original (anexa nr. 15 la norme); adeverinţă privind stagiul de cotizare realizat în grupa I de muncă, grupa a II a de muncă, în condiţii de muncă speciale, deosebite şi alte condiţii de muncă, în original (anexa nr. 12, anexa nr. 13, anexa nr. 14 la norme); acte pentru dovedirea calităţii de be­ne­ficiar al Decretului – Lege nr. 118/1990, Legii nr. 341/2004; adeverinţă care să ateste perioadele de activitate realizate după data de 1 ianuarie 2011 (original); alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie. Drepturile de pensie se plătesc lunar, titularului, tutorelui sau curatorului acestuia, persoanei căreia i s-a încredinţat sau i s-a dat în plasament co­pilul minor sau, după caz, mandatarului desemnat prin pro­cu­ră specială. În funcţie de opțiune, plata pensiei se face: prin mandat poştal, la domiciliul beneficiarului drepturilor de pensie; în cont curent sau cont de card la una din băncile cu care Casa Naţională de Pensii Publice a încheiat convenţii pentru plata drepturilor de pensie (listă bănci). Cererea de pensionare, împreună cu actele doveditoare, se depune de către solicitant la casa teritorială de pensii din raza de domi­ci­liu a acestuia. Pensia de urmaş se poate recalcula prin adău­garea veniturilor şi/sau a stagiilor de cotizare nevalo­rificate la stabilirea acesteia, iar noile drepturi recalculate se acordă începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea. Revizuirea pensiei de urmaş se face din oficiu sau la solicitarea pensionarului în situaţia în care, ul­terior stabilirii/plăţii pensiei se constată diferenţe între sumele stabilite şi plătite şi cele legal cuvenite. Sumele rezultate în urma revizuirii drepturilor de pensie se acordă sau se recu­pe­rează, după caz, în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data constatării acestor diferenţe.
Suspendarea plăţii pensiei de urmaş pensionarul şi-a stabilit domiciliul pe teritoriul altui stat, cu care România a încheiat convenţie de reciprocitate în domeniul asigurărilor sociale, dacă potrivit prevederilor acesteia pensia se plăteşte de către celălalt stat; pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu se prezintă la revizuirea medicală obligatorie sau la convocarea Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, a Centrelor Regionale de Expertiză Medicală a Capacităţii de Muncă sau a comi­sii­lor centrale de expertiză medico-militară ale Ministerului Apă­r­ării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne şi Serviciului Român de Informaţii; pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu mai urmează programele recuperatorii, întoc­mite de medicul expert al asigurărilor sociale; pensionarul urmaş, încadrat în gradul I sau II, realizează venituri pentru care asigurarea este obligatorie, cu excepţia consilierilor locali sau judeţeni; pensionarul urmaș, încadrat în gradul III de invaliditate, desfăşoară activitate în baza unui contract de muncă, raport de serviciu  sau alte forme de asigurare asi­milate acestora, depăşind jumătate din programul normal de lucru al locului de muncă respectiv; copilul beneficiar al pensiei de urmaş care a împlinit vârsta de 16 ani şi nu face dovada continuării studiilor; soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş, realizează venituri brute lunare pentru care, potrivit legii, asigurarea este obligatorie, dacă acestea sunt mai mari de 35% din câştigul salarial mediu brut; soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş, s-a recă­să­torit; soţul supravieţuitor, benefi­ciar al unei pensii din sistemul public de pensii, optează pentru o altă pensie, potrivit legii, din acelaşi sistem, sau dintr-un alt sistem de asigurări so­cia­le, neintegrat sistemului public de pensii; la cererea pen­sio­narului, situaţie în care suspendarea plăţii se face începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea. În­ce­tarea plăţii pensie de urmaş pensionarul a decedat; pen­sionarul nu mai înde­plineşte condiţiile legale în temeiul cărora i-a fost acordată pensia; pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, şi-au redobândit capacitatea de mun­că, potrivit legii; au expirat 12 luni de la data la care pen­sio­narul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, la revizuirea medicală obligatorie; au expirat 12 luni de la data la care pensionarul urmaş, înca­drat în grad de invaliditate, nu s-a prezentat, din motive impu­ta­bile lui, la convocarea la INEMRCM; au expirat 12 luni de la data la care pensionarul urmaş, încadrat în grad de invali­di­tate, nu a mai urmat programele recuperatorii prevăzute de lege; copilul, beneficiar al unei pensii de urmaş, a împlinit vârsta de 26 de ani, cu excepţia copiilor pensionari de urmaş încadraţi în grad de invaliditate; pensionarul urmaş a fost condamnat, printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru infracţiunea de omor sau tentativă de omor, comisă asupra susţinătorului.
Reluarea plăţii pensiei de urmaş se face, la cerere, astfel: începând cu luna următoare celei în care a fost înlăturată cauza care, potrivit legii, a dus la suspendarea plăţii pensiei, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data la care cauza suspendării a fost înlăturată; începând cu luna următoare celei în care a fost depusă cererea, dacă depu­ne­rea acesteia  s-a făcut după expirarea termenului de 30 de zile; în situaţia pensionarilor de urmaş care au vârsta între 16 şi 26 de ani, ale căror drepturi au fost suspendate datorită fap­tului că nu au făcut dovada continuării studiilor, drepturile se repun în plată de la data începerii anului şcolar, în baza adeverinţelor de continuare a studiilor, cu respectarea terme­nului general de prescripţie de 3 ani; în cazul copilului pensionar de urmaş ale cărui drepturi au fost suspendate la împlinirea vârstei de 16 ani, reluarea în plată a drepturilor de pensie se face de la data suspendării acestora, în baza adeverinţelor de continuare a studiilor, cu respectarea termenului general de prescripţie de trei ani.
Copiii care beneficiază de pensie de urmaş, de regulă, pot cumula pensia cu venituri provenite din situaţii pentru care asigurarea este obligatorie, în condiţiile legii.
Soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş, poate cumula pensia cu venituri din activităţi profesionale pen­tru care asigurarea este obligatorie, potrivit legii, dacă aces­tea nu depăşesc 35% din câştigul salarial mediu brut utili­zat la fundamentarea Legii Bugetului Asigurărilor Sociale de Stat.
Copiii, pensionari de urmaş, încadraţi în gradul III de invaliditate pot cumula pensia cu venituri provenite din situaţii pentru care asigurarea este obligatorie doar în condiţiile în care timpul normal de lucru este de cel mult jumătate din programul normal de lucru, respectiv 4 ore pe zi;
Urmaşii încadraţi în gradul I sau II de invaliditate (copii sau soţ supravieţuitor), nu pot cumula pensia de urmaş cu veni­turi de natură profesională, întrucât au capacitatea de muncă pierdută în totalitate, respectiv nu pot desfăşura activităţi profesionale.