Opinii în faţa Bursei ofertelor şcolare


Cilea_fericitMai valoros certificatul de meseriaş decât patalamaua de licean
 

Bursa ofertelor şcolare organizată vineri, 24 mai, de către Inspectoratul Şcolar Vâlcea se mulează perfect pe preocupările noastre profunde şi de lungă durată privind instruirea şcolară a tineretului vâlcean şi pregătirea acestuia pentru muncă şi viaţă.

La ora actuală, judeţul Vâlcea, la fel ca întreaga ţară, se află în faţa unor stări de lucruri extrem de dificile în ceea ce priveşte liniaritatea, diversificarea şi dezvoltarea învăţământului profesional care, din păcate, a devenit tot mai puţin vizibil din cauza acaparării adolescenţilor de tentaţiile liceale. S-a încercat în 2012 să se repare câte ceva din greşelile trecute prin înfiinţarea în cadrul unor licee din judeţ a 13 clase profesionale, însă de-abia s-a reuşit să se recruteze cei 223 de elevi pentru ocuparea locurilor programate. Acest fapt a ridicat serioase întrebări cu privire la eficienţa nesatisfăcătoare a acţiunilor psiho-pedagogice din şcolile gimnaziale consacrate consilierii, orientării şi pregătirii în domeniile tehnice şi profesionale a elevilor. Cu toţii am simţit efectele măsurilor anterioare de a-i face la grămadă, pe toţi elevii, absolvenţi de liceu, ignorând ani în şir corelarea abilităţilor individuale cu specificul şi cerinţele din mediul economic. Iar astăzi ignoranţa se răzbună: gradul de acoperire a competenţelor solicitate pe piaţa muncii realizat pe seama şcolii începe abia de la 2% şi numai în câteva cazuri fericite ajunge la o cotă de 40-43%.

Ofensiva şi acţiunile întreprinse în ultima perioadă pe linia atragerii elevilor spre învăţământul tehnic ar trebui susţinute prin elaborarea şi utilizarea unui ghid de orientare şi consiliere care să aibă clar formulate criteriile de clasificare a calificărilor, precum şi cuplarea în plan teritorial a mijloacelor de identificare a nevoilor actuale şi viitoare de forţă de muncă pe categorii profesionale şi specialităţi.

În mai multe oraşe din România, dar, din păcate, nu şi la Rm. Vâlcea, grupuri de elevi cu abilităţi şi niveluri de cunoaştere similare sunt antrenate la elaborarea şi implementarea de proiecte beneficiind de sponsorizări din partea firmelor care agrează ideile inovative ale tinerilor. Sigur, valoarea unor astfel de proiecte nu trebuie neapărat măsurată prin efectul lor economic, ci ideal este că se evaluează pe o diagramă a consecinţelor, respectiv prin implicarea elevilor în astfel de activităţi, dobândirea unor abilităţi tehnice şi de comunicare, lucrul în echipă şi, nu în ultimul rând, modul de administrare a unui buget, purtarea de negocieri – toate conducând spre descoperirea unor pasiuni şi creşterea încrederii în sine. Lucrurile n-ar trebui să se oprească aici. Ideal ar fi să se generalizeze şi colaborarea elevilor, sub îndrumare didactică şi pe baze contractuale, cu diferite firme care dispun de condiţii tehnico-productive şi permit efectuarea unor perioade de practică. Elevii ar beneficia de o mai pronunţată flexibilizare a drumului pe care îl vor urma, după încheierea studiilor profesionale sau liceale, pe piaţa forţei de muncă, precum şi de cunoaşterea reală a exigenţelor pe care le implică ocuparea unii loc de muncă. Tocmai de aceea îmi pun mari speranţe în bursa ofertelor şcolare de vineri care poate şi trebuie să contribuie la reluarea tradiţionalului proces românesc de dezvoltare şi valorificare a aptitudinilor, abilităţilor şi deprinderilor de muncă în rândurile actualei promoţii de elevi gimnazişti.

dr. ing. ION CÎLEA,

preşedintele Consiliului Judeţean Vâlcea