Obligaţii fiscale ale angajatorilor care folosesc zilieri


În articolul de mai jos, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Vâlcea reaminteşte principalele obligaţii fiscale care revin angajatorilor care utilizează zilieri în acti­vi­tatea cu caracter ocazional.

Beneficiarul-angajatorul care utilizează zilieri în activi­tatea cu caracter ocazional din domeniile: agricultură, vână­toare şi pescuit; silvicultură, exclusiv exploatări forestiere; pis­cicultură şi acvacultură; pomicultură şi viticultură; api­cultură; zootehnie; spectacole, producţii cinematografice şi audiovizuale, publicitate, activităţi cu caracter cultural; mani­pulări de mărfuri; activităţi de întreţinere şi curăţenie, au obligaţia:

– să înfiinţeze Registrul de evidenţă al zilierilor şi să-l păstreze la sediu;

– să-l completeze înainte de începerea activităţii şi pre­zentarea organelor de control abilitate;

– să prezinte lunar până cel târziu la data de 5 a fiecărei luni către inspectoratul de muncă unde îşi are sediu un extras al Registrului de evidenţă al zilierilor.

Veniturile realizate de zilieri sub forma remuneraţiei zil­nice pe fiecare beneficiar de lucrări este venit asimilat sala­riilor, pentru care se datorează impozit în cotă de 16%. Nu se datorează contribuţii sociale obligatorii nici de către zilier, nici de către beneficiar. Calculul şi reţinerea impozitului pe venituri din salarii datorat se efectuează de către beneficiarii de lucrări la data fiecărei plăţi a remuneraţiei brute zilnice.

Virarea la bugetul de stat a impozitului calculat şi reţinut de fiecare beneficiar de lucrări se va efectua până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc aceste venituri.

Declararea impozitului pe venituri din salarii se face în formularul 112, Anexa 1 Creanţe fiscale – rândul 01, cod 602, „Impozit pe veniturile din salarii”, cumulându-se, după caz, cu celelalte impozite pe venituri din salarii, fără com­ple­tarea pentru zilieri a celorlalte anexe din declaraţie.

De reţinut! Activitatea desfăşurată de zilieri nu conferă acestora calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, sistemul asigurărilor sociale pentru şomaj şi nici în sistemul de asigurări sociale de sănătate. Zilierii vor putea încheia, op­ţional, o asigurare de sănătate şi/sau de pensie.

De asemenea, angajatorii din această categorie au obli­gaţia întocmirii fişelor fiscale aferente anului 2011 pentru ve­ni­turile asimilate din salarii realizate de zilieri, care trebuie depuse la Fisc şi înmânate personalului care realizează ast­fel de venituri până miercuri, 29 februarie a.c.

*

Baza legală: Legea nr. 52/2011, privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, pu­blicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 276/20.04.2011; Ordinul ministrului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale nr. 1.439/29.04.2011 şi Ordinul ministrului Finanţelor Publice nr. 1.930/28.04.2011, pentru aprobarea Nor­melor metodologice de aplicare a Legii nr. 52/2011 pri­vind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfă­şurate de zilieri, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 300/02.05.2011.